لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

‌وال‌استریت‌جورنال: آمریکا دو میلیارد دلار را در ارتباط با ایران توقیف کرده است


روزنامه وال استریت جورنال، روز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده، سال گذشته به طور محرمانه بیش از دو میلیارد دلار در حساب‌های «سیتی‌ بانک» را در ارتباط با ایران توقیف کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت جورنال، دادگاه فدرال حوزه جنوبی نیویورک، با استفاده از اطلاعاتی که بخشی از آنها توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تهیه شده بود، در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ به سیتی بانک دستور توقیف این دو میلیارد دلار را که گفته می‌شود برای ایران نگهداری می‌شده، صادر کرده است.

برپایه این گزارش، این مبلغ از طریق مؤسسه مالی «کلیر استریم بانکینگ» به حسابی در سیتی بانک گذاشته شده بود.

مؤسسه مالی «کلیر استریم» یک شرکت لوکزامبورگی و از مؤسسات وابسته مؤسسه مالی «دویچه بورس» آلمان است.

وال استریت جورنال می‌نویسد سیتی بانک، کلیر استریم و دولت ایران از هرگونه اظهارنظری در این باره خودداری کرده‌اند.

روزنامه وال استریت جورنال در گزارش خود قید کرده است که بر پایه اسناد دادگاه، کلیراستریم نگهداری اموال ایران را انکار کرده و خواستار رفع توقیف از این دو میلیارد دلار شده است.

به نوشته وال استریت جورنال هنوز مدرکی در دست نیست که نشان دهد بانک آمریکایی سیتی بانک از اینکه این دو میلیارد دلار برای ایران بوده، اطلاع داشته است.

دولت فدرال آمریکا، شرکت‌های آمریکایی را از داد و ستد با ایران منع کرده است.

برپایه این گزارش ماجرای توقیف این پول به دعوای حقوقی خانواده‌های کشته‌شدگان حمله انتحاری ۱۹۸۳ بیروت نیز ارتباط دارد؛ در سال ۲۰۰۷ برپایه رأی یک دادگاه آمریکایی، ایران به عنوان سازمان‌دهنده این حمله انتحاری شناخته شد و از این رو به پرداخت دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار غرامت محکوم شد.

به نوشته وال استریت جورنال پس از این حکم، وکلای سربازان آمریکایی که در بیروت کشته شده‌ بودند، از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواستند درباره اموال ایران در ایالات متحده استعلام کردند که این روند به حکم محرمانه دادگاه فدرال برای توقیف دو میلیارد دلار مؤسسه «کلیر استریم» که در واقع مالک اصلی ایران بوده،‌ منجر شد.

استیون پرز، یکی از وکلای خانواده‌های سربازان آمریکایی کشته شده در لبنان، به وال استریت جورنال گفته است: «من وقتی این پول در نیویورک پیدا شد، شوکه شدم.»
XS
SM
MD
LG