لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

بریتانیا بانک ملت و کشتیرانی جمهوری اسلامی را تحریم کرد


ساختمان مرکزی بانک ملت در تهران
ساختمان مرکزی بانک ملت در تهران
وزارت خزانه‌داری بریتانیا شرکت‌های انگلیسی را از انجام هر گونه معامله با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و بانک ملت منع کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سارا مک‌کارتی‌فری وزیر خزانه‌داری بریتانیا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از شرکت‌های انگلیسی خواست، از انجام هر گونه معامله‌ای با بانک ملت و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی خودداری کنند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری بریتانیا آمده است، بانک ملت به یک سازمان مرتبط با برنامه اتمی‌ ایران سرویس داده و کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز کالاهای مورد نیاز برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را حمل کرده است.

پیشتر دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا نیز با هشدار به جمهوری اسلامی در مورد پیامدهای تن ندادن به خواسته جامعه جهانی گفته بود، چنانچه تهران به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها دارای موضعی «بسیار روشن» درباره وضع «تحریم» یا دیگر «اقدامات» علیه ایران هستند.

ایران تاکنون از سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت که خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و اجرای پروتکل الحاقی شده است، سرپیچی کرده است.

کشورهای غربی جمهوری اسلامی را به تلاش برای تولید جنگ‌افزارهای اتمی در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای متهم می‌کنند و شورای امنیت نیز در همین ارتباط تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده است.

در حالی که جمهوری اسلامی می‌گوید، برنامه اتمی‌اش صرفاً اهداف غیرنظامی را دنبال می‌کند.

در این میان برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هیلاری کلينتون وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز قصد دارد در جریان سفر خود به روسيه حمايت روس‌ها را برای تشدید تحریم‌ها و مجازات‌های ایران، در صورت خودداری این کشور از توقف غنی‌سازی اورانیوم تا پایان سال جاری میلادی جلب کند.

روسیه و چین که از متحدان جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند، تاکنون با تشدید تحریم‌های ایران مخالفت کرده‌اند، هر چند رئیس جمهور روسیه به تازگی استفاده از ابزار تحریم‌ها علیه ایران را منتفی ندانسته است.

علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی که توسط شورای امنیت علیه ایران وضع شده است، برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا نیز راساً اقدام به تحریم بیشتر ایران و شرکت‌های طرف قرارداد با جمهوری اسلامی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG