لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

وزیر نفت: برای مقابله با تحریم از ونزوئلا بنزین می‌خریم


مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران
مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران
وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد ایران برای مقابله با تحریم‌ احتمالی بنزین از سوی آمریکا تدابیری اندیشیده که یکی از آنها خرید بنزین از ونزوئلا است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، مسعود میرکاظمی گفت: «ما نه تنها میدان خرید بنزین را گسترده‌تر کرده‌ایم بلکه دامنه کاری را به گونه‌ای توسعه خواهیم داد که نه تنها از ونزوئلا بلکه از کشورهای دیگری که کیفیت و قیمت تمام شده مناسب‌تری داشته باشد خرید خود را انجام خواهیم داد.»

وزیر نفت دولت دهم با اشاره با امضای تفاهم‌نامه تهران-کاراکاس برای واردات بنزین گفت بر اساس این تفاهم‌‌نامه «ونزوئلا می‌تواند روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزین به ایران تحویل دهد.»

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، در شهریور ماه امسال در سفر خود به ایران بر سر صادرات روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزین ،به ایران با مقام‌های جمهوری اسلامی به تفاهیم رسید.

ایران که دومین صادرکننده نفت اوپک است، به لحاظ تامین بنزین به شدت به واردات این محصول وابسته است و نزدیک به ۴۰ درصد نیاز خود را از خارج تامین می‌کند.

وزیر نفت جمهوری اسلامی همچنین گفت: «ایران به طور حتم با ونزوئلا برای واردات بنزین مذاکره می‌کند تا در صورت مناسب بودن قیمت و کیفیت جزییات تفاهم نامه را ادامه دهد، ضمن آنکه درخواست‌هایی از کشورهایی که تاکنون وارد مذاکره نشده‌اند نیز دریافت کرده‌ایم که در دستور کار قرار گرفته است.»

مسعود میرکاظمی در ادامه بهای تمام شده بنزین در ایران را بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان اعلام کرد و تصریح کرد در صورت هدفمند شدن یارانه‌ها و آزادی سازی این محصول حدود ۱۱ درصد به نرخ تورم اضافه می‌شود.
پیش از این برخی از نمایندگان مجلس نسبت به بهای پیشنهادی بنزین ونزوئلا انتقاد کرده و آن را مقرون به صرفه ندانستند.

عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، بهای در نظر گرفته شده در این یادداشت تفاهم را «بسیار بالاتر» از قیمت‌های جهانی دانسته و از عقد چنین قراردادهایی ابراز نگرانی کرده است. ‌

ناصر سودانی، یک عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس، ضمن اذعان به بالاتر بودن بهای بنزین وارداتی از ونزوئلا این اقدام را در جهت شکستن «خط تحریم» دانسته است.

در حالی که دولت باراک اوباما فعالانه در قالب گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی‌اش وارد مذارکره شده است، کنگره آمریکا بر روی اعمال تحریم‌های بیشتر، در صورت شکست مذاکرات با ایران، کار می‌کند؛ تحریم صادرات بنزین به ایران یکی از طرح‌های کنگره برای فشار به ایران است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی، همچنین افزایش تولید داخلی و بهینه سازی در مصرف سوخت را از دیگر راهکارهای وزارتخانه تحت کنترلش برای مقابله با تحریم احتمالی بنزین عنوان کرد.

مسعود میرکاظمی در ادامه بهای تمام شده بنزین در ایران را بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان اعلام کرد و تصریح کرد در صورت هدفمند شدن یارانه‌ها و آزادی سازی این محصول حدود ۱۱ درصد به نرخ تورم اضافه می‌شود.

وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد همچنین گفت برای چنین تورمی و توزیع مستقیم یارانه‌ها به قشرهای کم‌درآمد اعتباری در بودجه کشور در نظر گرفته نشده است.

وزیر نفت دولت دهم در حالی از واردات بنزین برای مقابله با تحریم سخن می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد در مردادماه امسال گفته بود اگر ایران با تحریم بنزین روبه‌رو شود، می‌تواند ظرف یک هفته همه بنزین خود را در داخل کشور تولید کند.
XS
SM
MD
LG