وزیر دفاع ایران: به‌زودی سامانه موشکی اس۳۰۰ بومی را تولید خواهیم کرد

سامانه پدافندی اس۳۰۰، پایگاه آشولوک، منطقه آستراخان روسیه، ۱۳ آوریل ۲۰۱۰

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران از آغاز پی‌گیری حقوقی آن چه «کارشکنی روس‌ها در تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰» نامید خبر داد و گفت که شکل «بومی» این سامانه موشکی «به‌زودی» در ایران تولید خواهد شد.

این در حالی است که کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از این اعلام کرده‌ بود که پدافند موشکی اس ۳۰۰ «نیاز ضروری کشور نیست».

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، درباره فسخ قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ از سوی طرف روسی گفت: «هم‌اکنون در حال طی کردن مراحل حقوقی دریافت غرامت از روسیه هستیم.»

موشک‌ ضدهوایی اس ۳۰۰ قادر است هواپیمایی را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. دست‌یابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز پیش از این خواستار آن شده‌ بود که موضوع خودداری روسیه از تحویل این پدافند موشکی به ایران از سوی جمهوری اسلامی به طور حقوقی پی‌گیری شود.

روسیه که در اواخر شهریورماه اعلام کرده بود که در همراهی با تحریم‌های شورای امنیت از تحویل سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ به ایران خودداری خواهد کرد، در تاریخ ۱۵ مهرماه اعلام کرد که مسکو در ازای تعلیق قرارداد با ایران، مبلغ ۱۶۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار پیش‌پرداخت جمهوری اسلامی را پس خواهد داد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اوایل مهرماه در نشست خبری هفتگی خود با انتقاد از روسیه به دلیل خودداری این کشور از فروش سامانه اس ‌۳۰۰ به ایران، به آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل استناد کرده و اقدام روسیه را مغایر با این قطعنامه ارزیابی کرد.

سخنگوی وزرات امور خارجه ایران در این باره گفت: «اگر این اقدام بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ دنبال می‌شود که خود این قطعنامه نیز غیرقانونی است، اصولاً قطعنامه شورای امنیت شامل سلاح‌های پدافندی نمی‌شود.»

این در حالی است که چند روز پیش از آن ژنرال نیکلای ماکاروف، رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه، اعلام کرده بود که تحویل سامانه پدافندی اس ۳۰۰ به ایران به معنای نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی است.

وی در این باره اظهار داشته بود: «تصمیم گرفته شده ‌است تا سامانه اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده نشود، چون این اقدام ناقض تحریم‌ها خواهد بود.»

افزایش توان موشک مرصاد

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همچنین از افزایش برد، ارتفاع و توان انهدام اهداف بیشتر در نسل جدید سامانه موشکی «مرصاد» خبر داد.

وی همچنین از بهره‌برداری از نسل جدید سامانه موشکی میان‌برد «مرصاد» در آینده نزدیک خبر داد و افزود: «سامانه مرصاد سامانه بسیار مهمی است که برد نسل جدید آن بیشتر از برد نسل فعلی این سامانه که هم اکنون در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد خواهد بود.»

به گفته رسانه‌های ایران، اواخر فروردین‌ماه سال جاری نیز نخستین محصول سامانه پدافند هوایی میان‌برد «مرصاد» توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع ایران تولید و به صورت انبوه در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا قرار گرفت.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ۲۹ مردادماه، یک روز پیش از سوخت‌گذاری نیروگاه هسته‌ای بوشهر، نیز با اعلام خبر پرتاب آزمایشی موشک «قیام یک» اعلام کرد که این موشک زمین به زمین جدید با موفقیت آزمایش شده ‌است.

قدرت‌های غربی در مورد خبرهای افزایش توان موشکی ایران ابراز نگرانی می‌کنند و برای جلوگیری از «خطرات موشکی احتمالی آینده از سوی ایران» طرحی را به نام سپر موشکی برای استقرار در مناطق مختلف اروپا در برنامه خود دارند.