لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

رامین مهمانپرست: قطعنامه شورای امنیت شامل سلاح‌های پدافندی نمی‌شود


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از خودداری روسیه برای فروش سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ به ایران انتقاد کرده و خبر انتشار یک کرم رایانه‌ای در ایران را «یک بازی جدید در راستای جنگ نرم» ارزیابی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهمانپرست در نشست خبری هفتگی خود با انتقاد از روسیه به دلیل خودداری این کشور از فروش سامانه پدافند هوایی اس‌۳۰۰ به ایران، به آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل استناد کرده و اقدام روسیه را مغایر با این قطعنامه ارزیابی کرده است.

سخنگوی وزرات امور خارجه ایران در این باره گفته است: ‌«اگر این اقدام بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ دنبال می‌شود که خود این قطعنامه نیز غیرقانونی است، اصولاً قطعنامه شورای امنیت شامل سلاح های پدافندی نمی‌شود».

چند روز پیش ژنرال نیكلاى ماكاروف، رئیس ستاد نیروهاى مسلح روسیه، اعلام کرده بود، تحویل سامانه پدافندی اس۳۰۰ به ایران به معنای نقض تحریم‌هاى شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهورى اسلامى است.

وی در این باره اظهار داشته بود: ‌«تصمیم گرفته شده است تا سامانه اس۳۰۰ به ایران تحویل داده نشود، چون این اقدام ناقض تحریم‌ها خواهد بود».

علاوه بر این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز با وجود انتقاد از تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران، تأیید کرده بود که تصمیم روسیه برای ممنوعیت تحویل اس-۳۰۰ به ایران به خاطر پیروی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شده‌است.

این تصمیم روسیه در حالی اتخاذ شده است که به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی، چندین مقام بلندپایه روسی گفته بودند، که قطعنامه تازه شورای امنیت فروش این سامانه به ایران را شامل نمی‌شود.

آندره نسترنكوه، سخنگوى وزارت امور خارجه روسیه در خرداد ماه و اندکی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در این باره گفته بود: «قطعنامه تازه شوراى امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهورى اسلامى، شامل قرارداد فروش موشک‌هاى پیشرفته اس-۳۰۰ به ایران نخواهد شد».

بر اساس یكى از بندهاى قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنیت سازمان ملل كه روسیه نیز به آن راى مثبت داده است، صادرات هشت نوع جنگ‌افزار سنگین و ادوات زرهى به مجموعه تحریم‌هاى ایران افزوده شده است.

تانك، وسایل نقلیه زرهى، سامانه‌هاى پرتاب توپ با كالیبر بالا، هواپیماهاى جنگى، هلى‌كوپترهاى تهاجمى، رزمناور، موشک یا سامانه‌هاى موشكى از اقلامى هستند كه مطابق با این قطعنامه كشورها از صدور آن به ایران منع شده‌‌اند.

با این حال قرارداد فروش سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ به ایران در سال ۲۰۰۵ به امضای تهران و مسکو رسیده بود که بر اساس آن روسیه متعهد شدخ بود، دست كم پنج دستگاه از این سامانه پدافندى را در سال ۲۰۰۷ به ایران تحویل دهد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در این باره گفته است: «بین ما و روسیه قراردادی امضا شده که تعهد طرفین در این باره مشخص است و بر اساس آن عمل می‌شود».

وی همچنین با متهم کردن روسیه به دنباله‌روی از آمریکا افزوده است: «منافع بلند مدت ملت روسیه با وارد شدن به بازی‌های آمریکا تامین نخواهد شد و این توصیه دوستانه ما به روس‌هاست».

«کرم رایانه‌ای بازی تازه‌ای در راستای جنگ نرم است»

رامین مهمانپرست همچنین در پاسخ به پرسشی در باره انتشار یک کرم رایانه‌ای در ایران با رد هرگونه حمله رایانه‌ای به نیروگاه بوشهر گفته است:‌«این هم بازی جدید و جنگ نرم است. زمانی که فعالیت‌های صلح‌آمیز ما در حوزه انرژی هسته‌ای با اقتدار مسیر خود را دنبال می‌کند، این داستان جدید را مطرح کرده‌اند».

این در حالی است که چند روز پیش و به دنبال انتشار گزارش‌هایی در باره گسترش یک کرم رایانه‌ای در شبکه‌های رایانه‌ای ایران، محمود لیایی، دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران اعلام کرده بود، حدود ۳۰ هزار آی‌پی صنعتی در کشور به کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» آلوده‌ شده‌اند.

در اوایل مرداد ماه سال جاری خورشیدی شرکت «سیمنتک»، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی رایانه‌های شخصی اعلام کرده بود، یک کرم رایانه‌ای خطرناک به نام «استاکس‌نت»، رایانه‌ها را در ایران مورد حمله قرار داده است.

بر اساس اعلام این شرکت هر چند این کرم رایانه‌ای در کشورهای اندونزی و هند و نیز مناطق دیگر نیز مشاهده شده است، اما ۶۰ درصد رایانه‌هایی که به این کرم آلوده شده‌اند، در ایران قرار دارند.

همچنین گزارش‌های دیگر حاکی از آن بود که این کرم رایانه‌ای تاسیسات نیروگاهی و به ویژه نیروگاه هسته‌ای بوشهر را هدف قرار داده است، با این حال مقام‌های ایرانی می‌گویند، رایانه‌های تاسیسات هسته‌ای بوشهر از گزند این کرم رایانه‌ای مصون مانده و تنها برخی از رایانه‌های شخصی کارکنان این نیروگاه آلوده شده‌اند.

اما رامین مهمانپرست در این باره گفته است:‌ «اصل این موضوع ترفند تبلیغاتی طرف مقابل است و نیروگاه بوشهر فعالیت خود را بر اساس برنامه دنبال می‌کند و ظرف یکی دو ماه آینده شاهد اتصال برق آن به شبکه سراسری خواهیم بود».
XS
SM
MD
LG