لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

ايران: منتظر تعيين تاريخ مذاکرات با گروه وين هستيم


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که ايران منتظر تعيين تارخ مذاکرات از طرف گروه وين است و هرگونه اعلام تاريخ مذاکرات به معنای شروع نشست های مشترک خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای مهمانپرست عصر چهارشنبه در تهران گفت:« هنوز گروه وين تاريخ و برنامه رسمی برای ادامه مذاکرات با تهران را مشخص نکرده است و در صورت اعلام اين تاريخ، ما آن را زمينه شروع نشست های مشترک تلقی می کنيم.»

گروه وین متشکل از آمریکا، فرانسه و روسیه به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی مهرماه سال گذشته با ایران درباره مبادله اورانیوم غنی شده با عیار پایین ایران با سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران مذاکره کردند.

قرار بود ايران پس از ارسال ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم غنی‌شده با عیار پایین خود به روسيه، و طی مراحل پالايش و تبديل به ميله‌های سوخت در اين کشور و فرانسه، نزديک به ۱۲۰ کيلوگرم سوخت ۲۰ درصد دريافت کند.

ايران ابتدا اين پيشنهاد را به صورت اصولی پذيرفت، اما پس از هفته‌ها تعلل در ارائه پاسخ نهايی، شرايط تازه‌ای را در مورد زمان، مکان و ميزان مبادله طرح کرد که مورد پذيرش غرب واقع نشد. مقام‌های تهران پس از آن اعلام کردند که برای تأمين سوخت رآکتور تهران رأساً وارد مرحله غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌شوند، امری که تنش بر سر برنامه اتمی ايران را تا مرز تصويب تحريم‌های جديد عليه جمهوری اسلامی بالا برد.

تهران در مقابل، مشابه پيشنهاد مبادله سوخت اتمی را با ترکيه وبرزيل امضا کرد. قرار بود بر اساس اين توافقنامه که به توافقنامه تهران معرفی شد، اورانيوم غنی شده با عیار پایین ايران به ترکيه منتقل شده و تحت نظارت آژانس بين المللی انرژی اتمی، با سوخت اتمی مبادله شود.

کشورهای غربی اين توافق را کافی ندانسته و آن را رد کردند. پس از آن کشورهای موسوم به پنج به علاوه يک، تحريم های ايران در شورای امنيت را دنبال کردند که نتيجه آن، تصويب دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران بود.

نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، پيشتر هشدار داده بود اگر ايران نتواند به توافق معتبری درباره برنامه اتمی اش با جامعه بين المللی دست يابد، قدرت های جهانی مجبور می شوند برای حمايت از کشورهای مورد تهديد در منطقه، به سازماندهی و بسيج دست بزنند.


آقای سارکوزی گفته بود:« اگر نتوان به توافق معتبری رسيد، انزوای ايران بدتر می شود و با بالا گرفتن تهديد و خطر احتمالی، ما خود را آماده و سازماندهی می کنيم تا از کشورهايی که مورد خطر هستند، دفاع کرده و آنها را حفاظت کنيم.»

رييس جمهوری فرانسه گفت:«همه می دانند که رها کردن ايران به حال خود برای ادامه راه اتمی، چه عواقبی دارد. يا خطر گسترش سلاح های کشتار جمعی و يا حتی مقابله و درگيری نظامی در راه خواهد بود.»

در انتظار گروه وين

علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران هم چندی پيش در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی العالم، ورود گروه وين به مذاکره با ايران را «راهی برای خروج از بن‌بست و حفظ آبروی غرب» ارزيابی کرده و از سرگيری مذاکرات در مورد مبادله سوخت را به نفع دو طرف خوانده بود.

آقای صالحی در اين گفت‌وگوی تلويزيونی که محتوای آن در خبرگزاری‌های رسمی ايران نيز انعکاس يافته تأکيد کرد که درباره مذاکرات آينده ايران با گروه وين «تا اين لحظه هيچ پاسخ رسمی از آنها دريافت نکرده‌ايم».

وی در همين حال با اشاره به آمادگی غرب و ايران برای از سرگيری مذاکرات و خواست ايران برای انجام بدون پيش‌شرط مذاکرات بر مبنای توافق تهران، تصريح کرد که ايران برای آغاز مذاکرات منتظر خواهد ماند، «اما اين به آن معنا نيست که صرفاً منتظر بمانيم و کاری صورت ندهيم، بلکه همزمان به توليد سوخت در ايران ادامه خواهيم داد».
XS
SM
MD
LG