لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۳

هاينونن: ایران اورانیوم کافی برای ساخت یک یا دو بمب اتمی را دارد


اولی هاينونن، معاون سابق مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی
اولی هاينونن، معاون سابق مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی
اولی هاينونن، رييس سابق هيات بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، گفته است: ايران ذخيره کافی اورانيوم غنی شده برای ساخت يکی دو بمب اتمی دارد، اما منطقی به نظر نمی‌رسد که تهران با چنين مقدار ذخيره‌ای بخواهد وارد مرحله ساخت بمب اتمی بشود.

اولی هاينونن، که مسئولیت مستقيم بازرسی‌های هسته‌ای ايران و سوريه را برعهده داشت، در اظهارنظری درباره برنامه هسته‌ای ايران، که در روزنامه لوموند فرانسه روز پنجشنبه، ۴ شهريورماه منتشر شد، گفته است: ذخيره اورانيوم غنی شده تهران می‌تواند به عنوان «يک تهديد» تلقی شود.

اولی هاينون ۶۳ ساله مديريت امور پادمان‌های آژانس را نيز برعهده داشت، که وظيفه راستی‌آزمايی و نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای را برعهده دارد تا هيچ کشوری برنامه اتمی غيرنظامی خود را به سوی کاربردهای نظامی هدايت نکند.

اولی هاینونن اوایل ماه جاری میلادی به دلایل شخصی از سمت خود کناره گیری کرد.

آقای هاينونن که شهروند فنلاند است، در زمان حضور در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و پس از بازرسی‌های متعددش از تاسيسات هسته‌ای ايران، يکی از کارشناسان اصلی برنامه هسته‌ای ايران بود.

رييس پيشين هيات بازرسی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌اش با لوموند که روز پنجشنبه منتشر شد گفته است ايران در حال حاضر در حدود سه تن اورانيوم غنی شده با عيار پايين دارد، که از اين ميزان می‌توان به عنوان سوخت نيروگاه‌های هسته‌ای استفاده کرد و در صورت افزايش عيار آن، می‌تواند در ساخت بمب هسته‌ای به کار رود.

اولی هاينون گفته است: «چنين ذخيره‌ای در تئوری برای ساخت يک و يا دو بمب اتمی کافی است، اما برای رسيدن به مرحله نهايی، وقتی (کشوری) اين مقدار ذخيره دارد، به هيچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد.»

آقای هاينون در بخش ديگری از اين مصاحبه گفته است اين مقدار ذخيره اورانيوم حتی نمی‌تواند برای ايران اهرمی باشد تا از آن به سود خود در هر مذاکره‌ای استفاده کند.

معاون سابق مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به ذخيره اورانيوم ايران گفت: اما اين می تواند يک «تهديد» تلقی شود.

آقای هاينونن با اشاره به گمانه‌زنی آمريکا مبنی براين که ايران برای تبديل اورانيوم غنی شده با عيار پايين به اورانيوم غنی شده با عيار بالا به يک سال زمان نياز دارد، گفت: اين برآورد بیراهی نيست.

مقام‌های بلندپايه وزارت دفاع آمريکا در ماه آوريل گذشته به کنگره گفتند، ايران به احتمال زياد قادر خواهد بود تا يکسال ديگر اورانيوم غنی شده لازم را برای يک بمب هسته‌ای توليد کند اما برای سوار کردن، آزمايش و آماده کردن بمب اتمی جهت استفاده از آن، به سه تا پنج سال وقت لازم دارد.

قدرت‌های بزرگ جهان اميدوارند تحريم های جديد سازمان ملل، و تحريم‌های يک جانبه امريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران، تهران را به مذاکرات پرمحتوا و موثری برسر برنامه هسته‌ای‌اش تشويق و ترغيب کند.

آقای هاينونن شايد بيشتر برای گزارشی که در فوريه سال ۲۰۰۸ در مورد ايران به ديپلمات های کشورهای عضو آژانس ارائه کرد، معروف باشد. وی در اين گزارش به ارتباط بين برنامه غنی سازی اورانيوم، آزمايش مواد انفجاری و ايجاد تغييرات در موشک‌ها به گونه‌ای که برای حمل کلاهک اتمی مناسب شوند، اشاره کرده بود.

اطلاعات ارائه شده توسط نهادهای امنيتی غرب درباره ارتباط برنامه غنی سازی ايران با برنامه موشکی ایران باعث افزایش نگرانی‌ها در اين باره شد.

ايران در واکنش به اين اطلاعات آنها را ساختگی و تقلبی دانسته است و به سوالات آژانس در اين باره پاسخ نداد.
XS
SM
MD
LG