لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

ایران: برادعی به بحث های تکراری در شورای حکام خاتمه دهد


على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، می گوید: گزارش جديد البرادعى در باره ايران چيز جديدى نداشت.
على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، می گوید: گزارش جديد البرادعى در باره ايران چيز جديدى نداشت.
در نخستين ساعات پس از انتشار گزارش آژانس در باره برنامه هسته اى تهران، نماينده ايران از محمد البرادعى خواست تا «به بحث هاى تكرارى در شوراى حكام خاتمه دهد.»

محمد البرادعى، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى، روز پنجشنبه در گزارش تازه اى اعلام كرد كه ايران غنى سازى اورانيوم را متوقف نكرده است و با بازرسان آژانس همكارى نمى كند.

وى در عين حال گفت: ايران به طور قابل ملاحظه اى روند توسعه و گسترش فعاليت هاى غنى سازى اورانيوم را كند كرده است ولى ميزان ذخاير اورانيوم با درجه خلوص پايين آن افزايش يافته است.

على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، در واكنش گفته است كه گزارش جديد البرادعى در باره ايران چيز جديدى نداشت.

وى افزود: «اگر چه گفته شده است كه ايران غنى سازى اورانيوم را تعليق و پروتكل را نيز تصويب نكرده است، اما اينها مطالب جديدى نيست و به كرات دلايل حقوقى و فنى خود درباره اين موارد را ارائه كرده ايم.»

آقاى سلطانيه مى گويد: «اين گزارش نشان مى دهد كه بازرسى ها در ايران در حال حاضر به طور عادى انجام مى شود و عملا بازرسى ها عادى است.»

اظهارات اين مقام ايرانى در حالى بيان مى شود كه مدير كل آژانس در گزارش خود تصريح كرده است: «ايران به بازرسان آژانس اجازه نداده است كه در ماه ژانويه از تاسيسات آب سنگين اراك بازديد كنند و گنبدى بر فراز آن ساخته است كه مانع عكسبردارى ماهواره اى از اين تاسيسات مى شود.»

آقاى برادعى مى افزايد: «متاسفانه، در نتيجه فقدان همكارى ايران در ارتباط با مسائل باقيمانده پيرامون نگرانى از جنبه هاى احتمالى نظامى برنامه اتمى ايران، آژانس قادر نشده كه در باره اين مسائل پيشرفت واقعى داشته باشد.»

برنامه اتمى ايران با حساسيت از قدرت هاى بزرگ جهان دنبال مى شود و شوراى امنيت سازمان ملل بارها از ايران خواسته است تا برنامه غنى سازى اورانيوم را كه كاربرد دو گانه نظامى و غير نظامى دارد را متوقف كند.

«تعداد سانتريفوژهاى ايران از ماه نوامبر تا كنون تنها ۱۳۶ دستگاه افزايش يافته است ولى ذخاير اورانيوم غنى شده اين كشور از ۶۳۰ كيلوگرم در اين ماه به يك هزار و ۱۰ كيلوگرم افزايش يافته است.»

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
جمهورى اسلامى ايران اين درخواست را رد كرده است و ماهيت فعاليت هاى اتمى خود را صلح آميز مى داند.

«همكارى در چارچوب تعهدات»

على اصغر سلطانيه در بخش ديگرى از گفت و گوى خود كه با خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، انجام داده است مى گويد: ايران به طور كامل با آژانس همكارى خواهد كرد و اما اين همكارى تنها در چارچوب تعهدات حقوقى و مطابق با پادمان و ان پى تى خواهد بود.

وى اعلام كرد كه «فراتر از تعهدات حقوقى كارى انجام نمى شود و توجيهى براى درخواست هاى اين گونه وجود ندارد.»

ايران در سال ۱۳۸۱ و با پیوستن داوطلبانه به پروتكل الحاقى، موافقت كرد كه بازرسان آژانس اجازه داشته باشند به طور سر زده از تاسيسات اتمى ايران بازديد كنند و تهران تمام اسناد لازم را براى راستى آزمايى صلح آميز بودن برنامه هسته اى خود به آژانس ارائه كند.

ولى تهران در اواخر دولت محمد خاتمى، رييس جمهورى سابق ايران، همکاری داوطلبانه خود را با اين پروتكل به حال تعليق درآورد و همكارى خود را با بازرسان آژانس كاهش داد.

نماينده ايران در آژانس مى گويد: با توجه به آنكه ايران مداليته توافق شده را به طور كامل انجام داده است از آژانس و مدير كل انتظار مى رود بازرسى ها را عادى اعلام نمايد و به بحث هاى تكرارى در شوراى حكام خاتمه دهد.

محمد البرادعى روز چهارشنبه گفت كه تعداد سانتريفوژهاى ايران از ماه نوامبر تا كنون تنها ۱۳۶ دستگاه افزايش يافته است ولى ذخاير اورانيوم غنى شده اين كشور از ۶۳۰ كيلوگرم در اين ماه به يك هزار و ۱۰ كيلوگرم افزايش يافته است.

اين رقم در ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۰۸ حدود ۴۸۰ كيلوگرم بوده است.

بر اساس ارزيابى كارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حدود هزار و ۷۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنی‌شده با غلظت پایین لازم است تا به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده با درجه خلوص بالا توليد شود كه مى تواند به تهران امكان دهد بعدها بمب اتمى بسازد.

از سوی دیگر، گروهی از کارشناسان نیز می‌گویند در صورتى كه ايران خواهان دستيابى به بمب هسته اى باشد به دليل مشكلات فنى بين دو تا پنج سال براى ساخت بمب زمان نياز دارد.
XS
SM
MD
LG