لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

نتانیاهو : ایران به سلاح اتمی مجهز نخواهد شد


بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون اسرائیل و حزب تندروی لیکود
بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون اسرائیل و حزب تندروی لیکود
بنیامین نتانیاهو که طبق نظرسنجی های انجام شده در اسرائیل، برای تصاحب مقام نخست وزیری این کشور بیشترین شانس را دارد، روز شنبه گفت در صورت رسیدن به این مقام اولین کارش این خواهد بود که مانع «تهدید اتمی ایران» شود.

آقای نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون و حزب لیکود در اسرائیل، در گفت‌وگو با یکی از کانال‌های تلویزیون این کشور ایران را «بزرگ‌ترین خطر برای اسرائیل» خواند و گفت که ایران «هرگز به سلاح اتمی مجهز نخواهد شد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا جلوگیری از اهداف هسته‌ای ایران شامل حمله نظامی هم می‌شود یا خیر افزود: «هر کاری را که برای رسیدن به این هدف لازم باشد شامل می‌شود.»

جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است که در پی تسلیحات اتمی نیست و انرژی هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد.

ایران همچنین انکار می‌کند که در فعالیت‌های تروریستی شرکت دارد و در مقابل اسرائیل را متهم می‌کند که در قبال فلسطینی‌های غزه و کرانه باختری سیاست‌های تروریستی دارد.

«من با کسانی به توافق می‌رسم که وجود مرا به رسمیت بشناسند. آنها اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و خشونت و تروریسم را کنار نمی‌گذارند.»
تزیپی لیونی
در حالی که انتخابات نخست وزیری اسرائیل ده روز دیگر در تاریخ ۲۲ بهمن برگزار می‌شود، دو نامزد دیگر این مقام نیز در مصاحبه تلویزیونی به پرسش‌های مردم اسرائیل پاسخ دادند.

تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسرائیل و رهبر حزب کادیمای این کشور، با اشاره به حمله ۲۲ روزه اسرائیل به نوار غزه گفت اگر حماس «هنوز پیام ما را نگرفته باشد» اسرائیل باز به این گروه فلسطینی حمله خواهد کرد.

خانم لیونی در مورد سیاست خود در برابر حماس در صورت رسیدن به نخست وزیری گفت: «من با کسانی به توافق می‌رسم که وجود مرا به رسمیت بشناسند. آنها اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و خشونت و تروریسم را کنار نمی‌گذارند.»

اهود باراک، وزیر دفاع و رهبر حزب کارگر اسرائیل، نیز ضمن تکرار این سیاست گفت: «حماس این بار طوری ضربه خورد که هرگز نخورده بود.»

در جریان حمله ۲۲ روزه اسرائیل به نوار غزه که در هفتم دی‌ماه آغاز شد نزدیک به ۱۳۰۰ فلسطینی جان باختند که از این میان به گفته مرکز حقوق بشر فلسطین نیمی غیرنظامی بودند.
۱۳ اسرائیلی نیز در جریان این حملات کشته شدند که سه تن از آنها غیرنظامی بودند.
XS
SM
MD
LG