لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

مذاکرات معاون آژانس در باره مطالعات نظامی - اتمی ایران


اولی هاینونن و مقام های ايرانی روند جاری همکاری و روابط آژانس بين المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی ايران را مورد بررسی قرار خواهند داد.(عکس: AFP)
اولی هاینونن و مقام های ايرانی روند جاری همکاری و روابط آژانس بين المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی ايران را مورد بررسی قرار خواهند داد.(عکس: AFP)

همزمان با ادامه مناقشه ایران با غرب بر سر برنامه اتمی اش ، معاون امور پادمان های آژانس برای گفت و گو در مورد مطالعات نظامی - اتمی ایران به تهران سفر کرد.



به گزارش رسانه های ايرانی، سفر دو روزه آقای هاينونن به تهران که روز پنجشنبه آغاز شد به دعوت سازمان انرژی اتمی ايران انجام شده است.

قرار است وی و مقام های ايرانی روند جاری همکاری و روابط آژانس بين المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی ايران را مورد بحث و بررسی قرار دهند.


اولی هاينونن در تهران با محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی و علی اصغر سلطانيه، سفير و نماينده دائمی ايران در آژانس ديدار و مذاکره خواهد کرد. اين مذاکرات از عصر پنجشنبه آغاز خواهد شد.


خبرگزاری رويترز به نقل از ديپلمات ها در وين، مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی، نوشت: سفر آقای هاينونن با هدف تلاش برای دريافت نظر ايرانيان درمورد گزارش های اطلاعاتی است که حاکی از تلاش «غير قانونی» تهران برای طراحی بمب هسته ای است.


آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است پيشتر اعلام کرده بود ، به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس همکاری کند.


به گزارش رسانه های ايرانی، سفر دو روزه آقای هاينونن به تهران که روز پنجشنبه آغاز شد به دعوت سازمان انرژی اتمی ايران انجام شده است.

به


رغم اينکه قرار بود ايران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح در اين زمينه پاسخ دهد، ولی محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گزارش خود از برنامه هسته ای ايران که ۱۳ خرداد به شورای حکام اين آژانس ارائه شد، تاکيد کرده بود که تهران، تحقيقاتی در زمينه تسليحات هسته ای انجام داده و «بايد توضيحات کافی در اين زمينه ارائه کند.»

«پایان همکاری ایران و آژانس»


ماه گذشته، غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرد و پس از دیدار با محمد البرادعی، مدیر کل آژانس به طور ضمنی گفت که تهران در خصوص گزارش های مربوط به تحقیقات اتمی- نظامی ايران، دیگر با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری نخواهد کرد.


آقای آقازاده اظهار داشت: تحقيق درباره چنين ادعاهايی «خارج از حیطه آژانس است».


وی بدون روشن کردن جزئيات افزود: در مورد پرسش های بيشتر در این باره «به صورت ديگری برخورد خواهد شد»


ايران تاکيد می کند که برنامه هسته ای اش صلح آميز است. شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه عليه ايران صادر کرده که بر اساس آنها، تحريم های اقتصادی عليه ايران به اجرا در آمده است.


کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک روز چهارشنبه توافق کردند تا به دلیل امتناع ایران از پاسخ به بسته پیشنهادی غرب دور تازه ای از تحریم ها علیه ایران را بررسی کنند.


«دیدگاه منفی در باره سفر هاینونن»


از سوی دیگر، خبرگزاری مهر که به جناح محافظه کار در ايران نزديک است، در گزارشی که با دیدگاهی منفی در خصوص سفر معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی منتشر شده است، نوشت:« هر چند که پيگيری روند مذاکرات عادی ايران و آژانس از جمله اهداف رسمی سفر هاينونن به ايران اعلام شده است، اما با توجه با سابقه منفی هاينونن در ترجيح رويکردهای سياسی بر ماموريت های فنی، می توان ابعاد پيچيده تری هم برای اين سفر در نظر گرفت.»


اين خبرگزاری، سفر آقای هاينونن به تهران را از اين جهت با اهميت دانست که «مرد خاکستری آژانس» به نوعی، مسئول دامن زدن پيگيری پرونده موسوم به مطالعات ادعايی در خصوص فعاليت های هسته ای ايران است.


XS
SM
MD
LG