لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۱

«ایران سه شنبه به ۵ + ۱ پاسخ رسمی می دهد»


سعید جلیلی و خاویر سولانا روز دوشنبه با یکدیگر مذاکره تلفنی داشتند ولی این مذاکرات نتیجه قطعی نداشت.(عکس: AFP)
سعید جلیلی و خاویر سولانا روز دوشنبه با یکدیگر مذاکره تلفنی داشتند ولی این مذاکرات نتیجه قطعی نداشت.(عکس: AFP)


آمریکا اعلام کرد: سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به خاویر سولانا گفته است ایران روز سه شنبه کتباً به بسته پیشنهادی کشورهای پنج به علاوه یک پاسخ خواهد داد.


گونزالس گالگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: مسوولان ارشد وزارتخانه های خارجه آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین و آلمان، اعضا گروه پنج به علاوه یک، روز دوشنبه (۱۴ مرداد) پس از مذاکرات تلفنی، به توافق رسیده اند، که در صورت پاسخ منفی ایران به این بسته پیشنهادی، مسیر تشدید تحریم و مجازات ایران را در شورای امنیت سازمان ملل دنبال کنند.


وی افزود: «ایران یک انتخاب مشخص دارد، یا همکاری یا انزوا.»


آقای گالگوس می گوید: بسته مشوق های پیشنهادی به ایران در بر گیرنده «همه مواردی» است که ایران برای برنامه اتمی صلح آمیز و مدرن به آن نیاز دارد.


قدرت های عمده جهان، ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته ای است ولی ایران هدف این برنامه را «صلح آمیز» و برای «تولید برق» معرفی کرده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: «فشار بر ایران برای برآورده ساختن خواسته های جامعه جهانی و الزاماتی که شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است افزایش خواهد یافت.»


در همین حال، بریتانیا نیز اعلام کرد: در صورتی که ایران روز سه شنبه «پاسخ ساده و مثبتی» ارائه نکند این کشور از تحریم های بیشتر سازمان ملل علیه تهران حمایت می کند.



  • «اعضا گروه پنج به علاوه یک، روز دوشنبه، ۱۴ مرداد، پس از مذاکرات تلفنی، به توافق رسیده اند، که در صورت پاسخ منفی ایران به این بسته پیشنهادی، مسیر تشدید تحریم و مجازات ایران را در شورای امنیت سازمان ملل دنبال کنند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

از سوی دیگر، یکی از سخنگویان خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرگزاری ها گفته است: آقای سولانا، نتیجه گفت و گوی تلفنی روز دوشنبه خود با سعید جلیلی را به اطلاع نمایندگان کشورهای پنج به علاوه یک رسانده است.


وی افزود: گفت و گوی امروز خاویر سولانا با سعید جلیلی نتیجه قطعی نداشته است.


سخنگوی آقای سولانا احتمال تماس های دیگری را در روزهای آینده با ایران رد نکرده است.


پایان مهلت غیر رسمی غرب


مقام های غربی تا روز شنبه به ايران به صورت غیر رسمی مهلت داده بودند تا پاسخ خود را به بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک ارائه کند. اين بسته حاوی مشوق های اقتصادی است که به ايران ارائه شده تا اين کشور برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


منابع رسمی اعلام کردند که سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، و خاوير سولانا روز دوشنبه با يکديگر درباره مذاکرات ژنو که روز ۲۹ تيرماه برگزار شد، گفت و گو کردند ولی نتايج اين مذاکره تلفنی تا قبل از اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا فاش نشده بود.


ساعاتی پيش از اين گفت و گو، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران هر گونه تعليق غنی سازی اورانيوم را که خواست کشورهای غربی است، رد کرده بود.


حسن قشقاوی به خبرنگاران در تهران گفت: «کسی نمی تواند منکر اين شود که درچارچوب ان.پی.تی، غنی سازی حق ايران است.»


آمريکا و متحدانش نسبت به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و می گويند که ايران ممکن است اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد، ولی تهران اين مسئله را رد می کند.


کشورهای غربی اعلام کرده اند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با ايران هستند که اين کشور فرمول «تعليق در برابر تعليق» را بپذيرد که بر اساس آن ايران برای شش هفته افزايش تعداد سانتريفيوژ های خود را متوقف کند و غرب نيزدر مقابل از وضع تحريم های بيشتر عليه ايران خودداری خواهند کرد.


اما يک مقام ايرانی که خبرگزاری رويترز از وی نقل قول کرده است، می گويد: «مسئله تعليق در برابر تعليق مورد بحث قرار نخواهد گرفت.»


روز يکشنبه ايالات متحده اعلام کرد که ايران، خواست جامعه جهانی مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم را زير پا گذاشته و راهی جز تحريم بيشتر ايران وجود ندارد.


ريچارد گرنل، سخنگوی هيئت نمايندگی آمريکا در سازمان ملل، روز يکشنبه، ۱۳ مرداد ماه، گفت: «روشن است که دولت ايران خواست جامعه جهانی مبنی بر متوقف کردن غنی سازی اورانيوم را اجابت نکرده است و حتی علاقه ای هم برای تلاش در اين زمينه ندارد.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG