لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۲

«در صورت شکست تحريم ها، اسرائيل به ايران حمله می کند»


باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، می گوید در صورت شکست دیپلماسی، احتمالا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد. (عکس از AFP)
باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، می گوید در صورت شکست دیپلماسی، احتمالا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد. (عکس از AFP)

باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، به قانونگذاران اين کشور گفته است در صورتی که تحريم ها عليه ايران ناکام شوند، اسرائيل احتمالا به ايران حمله خواهد کرد.


به گزارش شبکه تلويزيونی ای بی سی، آقای اوباما در نشست روز سه شنبه خود با قانونگذاران مجلس نمايندگان اين مسئله را مطرح کرده است.


يکی از نمايندگان حاضر در اين نشست به ای بی سی گفته است: «آقای اوباما گفت: هيچ کسی به من مستقيما در اين زمينه چيزی نگفته است، ولی احساس من اين است که در صورت ناکام ماندن تحريم ها، اسراييل به ايران حمله خواهد کرد».


هنوز نه دفتر انتخاباتی آقای اوباما و نه دفتر سنای وی در اين مورد اظهار نظری نکرده است.


«همه گزینه ها بر روی میز»


از سوی ديگر اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز چهارشنبه بارديگر تاکيد کرد برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی، تحريم های سخت می تواند کار ساز باشند.


آقای باراک پس از ديدار با بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: در مذاکرات خود با آقای کی مون بر ضرورت اعمال مجازات های اقتصادی عليه ايران تاکيد کرده است.


وزير دفاع اسرائيل تصريح کرده است : به دبيرکل سازمان ملل متحد گفته است که «به اعتقاد ما هيچ گزينه ای نبايد در اين رابطه از روی ميز برداشته شود».


اهود باراک همچنين در جريان سفر خود با همتای آمريکايی خود، رابرت گيتس، به منظور آنچه که «رايزنی های معمول دفاعی» خوانده شد، ديدار کرد.


با اين حال، اموس گيلاد، يک مشاور بلندپايه اهود باراک، پيش از اين ملاقات در مصاحبه ای با راديو دولتی اسرائيل گفته بود که وزير دفاع اسراييل درباره «تهديد ناشی از برنامه هسته ای ايران» صحبت خواهد کرد.


او افزوده بود: «اين ديدار بسيار مهمی است. اسرائيل نمی تواند زندگی در سايه تهديد هسته ای ايران را برتابد.»


مشاور وزير دفاع اسرائيل گفته بود: «هم اکنون اولويت ما راه ديپلماتيک است، اما اسرائيل بايد برای همه گزينه ها آماده شود.»


از سوی ديگر، روزنامه «يديعوت آخرونوت» نيز نوشت که ايهود بارک به همتای آمريکايی خود نسبت به تهديد برنامه هسته ای ايران در بی ثباتی منطقه هشدار داده است.


به نوشته اين روزنامه، آقای باراک از رابرت گيتس خواسته است تحريم ها عليه ايران سخت تر شود و در عين حال «همه گزينه ها بر روی ميز باقی بماند.»


يديعوت آخرونوت اضافه کرد: اين ملاقات در پی اظهارات پياپی رابرت گيتس و دريا سالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، در مخالفت با حمله به ايران صورت گرفته است.


به نوشته اين روزنامه، آقايان گيتس و مولن بر اين باورند که ايالات متحده در حالی که هنور درگير افغانستان و عراق است، نبايد خود را درگير جنگ ديگری کند. ضمن آنکه کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه ايالات متحده، نيز با حمله به ايران مخالف است.


XS
SM
MD
LG