لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

باراک: اسرائيل از گزينه نظامی علیه ايران چشم پوشی نمی کند


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، می گوید :اسرائيل از گزينه نظامی علیه ايران چشم پوشی نمی کند.
(عکس از EPA)
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، می گوید :اسرائيل از گزينه نظامی علیه ايران چشم پوشی نمی کند. (عکس از EPA)

وزير دفاع اسرائيل روز سه شنبه تصريح کرد: به مقامات آمريکا گفته است که کشورش گزينه حمله نظامی به ايران را کنار نخواهد گذاشت.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، در جريان سفر دور روزه به واشينگتن با مقام های کاخ سفيد، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه آمريکا ديدار و گفت وگو کرد.


اهود باراک روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: به مقام های آمريکا گفته است که هنوز زمان کافی برای دنبال کردن ديپلماسی سخت در مقابل ايران وجود دارد.


با اين حال، آقای بارک افزود: به آمريکايی ها گفته است که ايران تهديد بزرگی برای جهان است و اسرائيل «هيچ گزينه ای را از روی ميز کنار نخواهد گذاشت».


تاکید وزیر دفاع اسرائیل بر این که «همه گزينه های بر روی ميز» است به اين معنی است که برای حل اين مناقشه همه گزينه های ديپلماتيک و نظامی مد نظر خواهند بود.


آمريکا نيز تاکنون استفاده از گزينه نظامی برای مناقشه هسته ای ايران را رد نکرده است، ولی با این حال واشینگتن تاکید می کند برای حل این مناقشه به رویکرد دیپلماتیک متعهد است.


کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که درصدد است تا در پوشش برنامه هسته ای برای تولید انرژی، سلاح های هسته ای تولید کند. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید برنامه اتمی این کشور صلح امیز است.


رایزنی های دفاعی


اهود باراک همچنین در جریان سفر خود با همتای آمريکايی خود، رابرت گيتس، به منظور آنچه که «رايزنی های معمول دفاعی» خوانده شد، ديدار کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، برايان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، تاييد کرد که اين دو مقام در ساختمان وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، با يکديگر گفت وگو کرده اند.


وی به موضوعات مورد بحث در اين ديدار اشاره نکرد.


برايان ويتمن گفت: «آنها نزديک به يک ساعت با هم ديدار داشتند.» وی افزود:«اين ملاقات بخشی از رايزنی های معمول دفاعی بود.»


با اين حال، اموس گيلاد، يک مشاور بلندپايه اهود باراک، پيش از اين ملاقات در مصاحبه ای با راديو دولتی اسرائيل گفته بود که وزير دفاع اسراييل درباره «تهديد ناشی از برنامه هسته ای ايران» صحبت خواهد کرد.


او افزوده بود: «اين ديدار بسيار مهمی است. اسرائيل نمی تواند زندگی در سايه تهديد هسته ای ايران را برتابد.»


مشاور وزير دفاع اسرائيل گفته بود: «هم اکنون اولويت ما راه ديپلماتيک است، اما اسرائيل بايد برای همه گزينه ها آماده شود.»


از سوی ديگر، روزنامه «يديعوت آخرونوت» نيز نوشت که ايهود بارک به همتای آمريکايی خود نسبت به تهديد برنامه هسته ای ايران در بی ثباتی منطقه هشدار داده است.


به نوشته اين روزنامه، آقای باراک از رابرت گيتس خواسته است تحريم ها عليه ايران سخت تر شود و در عين حال «همه گزينه ها بر روی ميزباقی بماند.»


يديعوت آخرونوت اضافه کرد:اين ملاقات در پی اظهارات پياپی رابرت گيتس و دريا دار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، در مخالفت با حمله به ايران صورت گرفته است.


به نوشته اين روزنامه، آقايان گيتس و مولن بر اين باورند که ايالات متحده در حالی که هنور درگير افغانستان و عراق است، نبايد خود را درگير جنگ ديگری کند.ضمن آنکه کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه ايالات متحده، نيز با حمله به ايران مخالف است.


رابرات گيتس در مقاله ای که به تازگی در فصلنامه کالج جنگ ارتش ايالات متحده منتشر کرد، نوشت:« جنگ با ايران ممکن است فاجعه بار باشد و در شرايطی که مداخله آمريکا در نبرد در افغانستان و عراق ادامه دارد، وقوع جنگی ديگر در خاورميانه آخرين چيزی است که ما به به آن نياز داريم.»


وی با اين حال با تکرار موضع دولت بوش افزود: « با وجود سياست های بی ثبات کننده رژِیم (ايران) و خطرات بالطبع تهديد برنامه هسته ای ايران در آينده، چه به طور مستقيم و چه به واسطه گسترش سلاح های هسته ای، گزينه نظامی بايد بر روی ميز باقی بماند.»


در همين حال، تغيير لحن سکاندار پنتاگون با چرخش در سياست وزارت امورخارجه آمريکا دربرابر پرونده هسته ای ايران مقارن شده است. به گونه ای که برای نخستين بار، کاندوليزا رايس، معاون خود، ويليام برنز، را راهی ژنو کرد تا در گفت و گوهای ۱+۵ با ايران حضور مستقيم داشته باشد. اقدامی که از سوی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز با استقبال مواجه شد.


يديعوت آخرونوت در ادامه نوشته که اسرائيل پيش از اين خواهان کمک لجستيکی آمريکا برای حمله به ايران بود.


انتظار می رود اهود باراک در سفر خود با ديک چينی، معاون رييس جمهور، و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده، نيز ديدار کند. وی روز شنبه در واشينگتن با مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، ديدار کرده بود.


يديعوت آخرونوت همچنين به نقل از اموس گيلاد، مشاور آقای باراک، نوشت که اوضاع غزه، سوريه و لبنان از ديگر موضوعات مورد گفت وگوی دو وزير دفاع اسرائيل و آمريکا بوده است.


ديدار آقای باراک از پنتاگون بدون تشريفات متعارف انجام شده است. برايان ويتمن دراين باره گفت: «وی(باراک)به دفعات اينجا آمده است و ما پيش از اين نيز مراسم سان و رژه نداشتيم. او مناسبات ديرينه ای با وزير دفاع( گيتس) دارد.»


روز پنجشنبه گذشته نيز، رييس ستاد ارتش اسرائيل، ژنرال گابی اشکنازی، با دريادار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده ملاقات داشت که سخنگوی مولن، آن را يک ديدار «گرم و صميمی» درباره نگرانی های مشترک دو کشور توصيف کرد.


XS
SM
MD
LG