لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۴

موفاز: ایران به سمت یک پیشرفت اتمی در حرکت است


شائول موفاز، معاون نخست وزیر اسرائیل می گوید: خط قرمز بايد اين باشد که غنی سازی در خاک ايران انجام نشود. (عکس از AFP)
شائول موفاز، معاون نخست وزیر اسرائیل می گوید: خط قرمز بايد اين باشد که غنی سازی در خاک ايران انجام نشود. (عکس از AFP)

شائول موفاز، معاون نخست وزير اسرائيل، روز جمعه در واشينگتن گفت: ايران به سمت يک پیشرفت اتمی غیر منتظره در حرکت است.


آقای موفاز که در « واشينگتن اينسيتو» صحبت می کرد، افزود:«تا سال ۲۰۱۰ (ايران) قادر خواهد بود (غنی سازی اورانيوم) را در سطح نظامی به دست آورد».


با اين حال، آقای موفاز تصريح کرد که وی از گزينه ديپلماسی برای حل مناقشه اتمی ايران حمايت می کند و ساير گزينه ها به عنوان «آخرين چاره» مد نظر هستند.


معاون نخست وزير اسرائيل افزود: اين يک مسابقه با زمان است و زمان در حال از دست رفتن است.


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است تا در پوشش برنامه انرژی هسته ای، سلاح اتمی توليد کند. ايران اين اتهام را رد می کند.


  • در صورتی که ايران بسته پيشنهادی را رد کند صدور قطعنامه جديد عليه ايران در سال جاری ضروری است.
شانول موفاز، معاون نخست وزیر اسرائیل

طی ماه های اخير گمانه زنی هايی درباره حمله احتمالی اسرائيل و يا آمريکا به ايران مطرح شده است، اين در حالی است که اين کشورها تاکيد می کنند که گزينه نظامی آخرين رويکرد برای حل مناقشه هسته ای ايران است.


مقامات آمريکايی می گويند در جريان مذاکرات کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ با ايران در ۱۹ ژوئيه در ژنو به تهران دو هفته فرصت داده شده است تا به بسته مشوق ها پاسخ دهد.


آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، با ارائه بسته پيشنهادی به ايران کوشيده اند تا اين کشور را ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، نيز روز چهارشنبه تاکيد کرده بود که تهران از برنامه هسته ای خود چشم پوشی نخواهد کرد و به غنی سازی اورانيوم ادامه خواهد داد.


خط قرمز


در همين حال، آقای موفاز روز جمعه تاکيد کرد در صورتی که ايران بسته پيشنهادی را رد کند صدور قطعنامه جديد عليه ايران در سال جاری ضروری است.


معاون نخست وزير اسرائيل همچنين تاکيد کرد:«خط قرمز بايد اين باشد که غنی سازی اورانيوم در خاک ايران انجام نشود».


در همین حال، اسرائيل، که به باور کشورهای خاورمیانه تنها قدرت اتمی در این منطقه است، روز پنجشنبه «نارضايتی» خود را از نحوه رويارويی آمريکا با مساله اتمی ايران ابراز داشت.


اسرائیل خواستار «موضع سخت تر» دولت جرج بوش در رويارويی با برنامه – به گفته اسرائيل - «سلاح اتمی» تهران شد. اتهامی که ايران آن را از اساس رد می کند و می گويد هدف برنامه هسته ای اش فقط توليد برق است.


موضع اخير اسرائيل، در واکنش به ملاقات دو هفته گذشته ژنو اتخاذ شده است؛ ملاقاتی که طی آن واشينگتن با تغيير موضعی آشکار، نام ويليام برنز، ديپلمات ارشد خود را در فهرست شرکت کنندگان جای داد. رياست هيات ايرانی را در اين نشست سعيد جليلی مذاکره کننده ارشد اتمی بر عهده داشت.


به گزارش خبرگزاری رويترز، شائول موفاز، معاون نخست وزير اسرائيل، در پی گفت و گوهای روز پنجشنبه خود با ويليام برنز، نارضايتی کشورش را از چنين رويه ای ابراز داشته است.


تاليا سومچ، سخنگوی آقای موفاز، گفته است که معاون نخست وزير اسرائيل «در ملاقات های جداگانه با ديک چينی، معاون رياست جمهوری، و کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا، مخالفت اسرائيل را با هرگونه گفت و گوی مستقيم تهران – واشينگتن ابراز داشته است.»


شائول موفاز همچنين خواستار تعيين تاريخی دقيق برای پاسخگويی ايران شد. وی همچنين خواست تمامی گزينه ها، از جمله گزينه نظامی، نه تنها روی ميز باشد، بلکه برای به کارگيری هريک از آن ها آمادگی وجود داشته باشد.


در بيانيه ای که همان روز از طرف وزارت خارجه آمريکا منتشر شد، آمده است: «ايالات متحده و اسرائيل نگرانی های مشترکی درباره ايران دارند، و دو هيئت (آمريکايی و اسرائيلی) درباره گام های بعدی برای تقويت تلاش های ديپلماتيک و راهکارهای اقتصادی با هدف ممانعت از دستيابی ايران به سلاح هسته ای به بحث پرداختند.»


در اين بيانيه هيچ اشاره ای به احتمال به کارگيری گزينه نظامی عليه ايران نشده است.


XS
SM
MD
LG