لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۵

هشدار رایس به ایران در مورد پاسخ به بسته پیشنهادی ۱+۵


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، می گوید: ایران برای نشان دادن حسن نیت بسته پیشنهادی را بپذیرد.
(عکس از AFP)
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، می گوید: ایران برای نشان دادن حسن نیت بسته پیشنهادی را بپذیرد. (عکس از AFP)

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه، به ایران هشدار داد که تصمیم خود درباره بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ را به موقع اعلام کند.


به گفته مقام های آمریکایی مهلت دو هفته ای ایران برای پاسخ دادن به مشوق های قدرت های جهانی، شنبه آینده به پایان می رسد.


خانم رايس که پس از گفت وگو با همتای ايتاليايی خود، فرانکو فراتينی، با خبرنگاران صحبت می کرد با اشاره به اين که جهان نظاره گر ايران است، گفت:«ايرانی ها بهتر است بدانند این مسئله ای نیست که بتوانند بر سر آن وقت کشی کنند».


وزير امور خارجه آمريکا در پاسخ به اين پرسش که اگر جواب ايران قانع کننده نباشد، آنگاه چه رويکرد در پيش خواهيد گرفت؟، گفت:«ما در اين خصوص تاکنون بسيار شفاف بوده ايم، ما دو شيوه [در مقابل ايران] در پيش گرفته ايم؛ اگر يک شيوه جواب ندهد، ما رویکرد ديگر را در پیش خواهيم گرفت».


اشاره خانم رايس به سياست ها تحريم و تشويق ايران برای تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی ايران است.


آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در خردادماه سال جاری يک بسته مشوق ها به ايران ارائه کردند تا از اين طريق تهران را ترغيب کنند فعاليت های حساس خود را متوقف کند.


در جريان نشست وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ به همراه خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران،در روز شنبه ۲۹ تيرماه در ژنو به تهران دو هفته فرصت داده شد تا به اين بسته پيشنهادی پاسخ دهد.


این در حالی است که شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران وضع کرده و از تهران خواسته تا فعاليت های حساس خود را متوقف کند.


  • «ايرانی ها بهتر است بدانند که اين مسئله ای نیست که آنها بتوانند بر سر آن وقت کشی کنند».
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا

زمينه مشترک


خانم رايس همچنين درباره مشوق های پيشنهادی به ايران گفت: اين بسته برای ايران سودمند است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز دوشنبه نسبت به دستيابی به «زمينه مشترک» در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای اين کشور با کشورهای گروه ۱+۵ ابراز اميدواری کرده بود.


در همين حال، کاندوليزا رايس در واکنش به اين اظهارات آقای احمدی نژاد، گفت: ايراني ها بهتر است بسته پيشنهادی را بپذيرند، «تا نشان دهند که آنها به وجود زمينه مشترک اعتقاد دارند».


وزير امور خارجه امريکا تاکيد کرد اين می تواند زمينه خوبی برای آغاز مذاکرات طی شش هفته باشد.


طبق پيشنهاد گروه ۱+۵ به ايران، تهران طی شش هفته برنامه غنی سازی خود را توسعه نخواهد داد و کشورهای غربی نيز در اين مدت اقدامی برای تشديد تحريم ها عليه ايران انجام نخواهند داد.


ایران پس از مذاکرات ژنو تا کنون به طور مشخص به بسته پیشنهادی پاسخ نداده است و تصریح می کند که برای پاسخ دادن به این پیشنهاد، ضریب الاجلی مشخص نشده است.


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز يکشنبه گفته بود که در مذاکرات ژنو درباره پروده هسته ای ايران، «بحث تعيين ضرب الاجل» در ميان نبوده است.


آقای قشقاویی افزوده بود:«به هيچ وجه بحث تعيين اولتيماتوم و ضرب الاجل در ميان نبود بلکه در جريان مذاکرات قرار بر اين بود که در مدت دو هفته موضوع مورد بررسی ايران قرار بگيرد.»


روند غنی سازی که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد از سوی شورای امنيت سازمان ملل و آژانس بين المللی انرژی اتمی موضوعی نگران کننده در برنامه هسته ای ايران به شمار می رود که می تواند ايران را به دانش ساخت سلاح هسته ای مجهز کند.


اين در حالی است که تهران ماهيت اين برنامه را غير نظامی و صلح آميز و برای توليد برق عنوان کرده است.


وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا نيز با انتقاد از رويکرد ايران در برنامه اتمی خود که از آن به «سياست وقت کشی» ياد کرده، گفته بود که «ايران بايد در مدت مهلت تعيين شده پاسخی جدی به بسته پيشنهادی شش قدرت جهانی بدهد.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG