لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۱

«هنوز منتظر جواب روشنی از طرف رهبری ايران هستیم»


گريگوری شولتی نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی. (عکس: AFP)
گريگوری شولتی نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی. (عکس: AFP)

تازه ترين دور گفت و گوها در مورد بحران هسته ای ایران روز شنبه، ۲۹ تيرماه، در ژنو برگزار شد.


سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد در پرونده هسته ای ایران با نمایندگان شش قدرت بزرگ جهان گفت و گو کرد.


برای نخستين بار ويليام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، به نمايندگی از کشورش در آن شرکت داشت.


گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گفت و گویی با رادیو فردا در مورد تحولات اخیر در مورد پرونده هسته ای ایران شرکت کرده است.


پس از ملاقات ژنو بين کشورهای۱+۵ و حضور آقای ويليام برنز، نماينده آمريکا به عنوان ناظر، از گوشه و کنار صداهايی شنيده می شود که مبنی بر آمادگی همه طرف ها برای رسيدن به يک توافق بر سر پرونده هسته ای ايران است. فکر می کنيد چه مانعی بر سر اين راه وجود دارد؟


  • «ما ويليام برنز، نماينده آمريکا، را به نشانه حسن نيت به ژنو فرستاديم و پياممان اين بود که آمريکا بسته پيشنهادی را تأييد و از آن حمايت می کند و هر گاه ايران آماده مذاکره باشد، ما هم حاضريم».
گریگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی

ما حاضر به معامله هستيم، ولی هنوز منتظر جواب روشنی از طرف رهبری ايران هستیم که نشان دهد آنها نيز حاضر به معامله هستند.


ما ويليام برنز، نماينده آمريکا، را به نشانه حسن نيت به ژنو فرستاديم و پياممان اين بود که آمريکا بسته پيشنهادی را تأييد و از آن حمايت می کند و هر گاه ايران آماده مذاکره باشد، ما هم حاضريم.


معاون وزير امور خارجه ما به ژنو رفت تا پاسخ ايران را از آقای جليلی بشنود، اما او پاسخ جدی نداشت. من آنجا نبودم، ولی شنيدم که گفت وگوها در مورد تاريخ و فرهنگ ايران بوده است. ما برای تاريخ و فرهنگ ايران احترام زيادی قائليم، ولی قرار نبود بحث بر سر اين موضوع باشد.


برای شروع مذاکره، بايد بدانيم که ايران حاضر است ابتدا غنی سازی اورانيوم را معلق و سپس متوقف کند. چرا که ايران برای برنامه غير نظامی، احتياجی به اين کار ندارد و اگر آن را کنار بگذارد خيال جامعه جهانی آسوده می شود.


وبسایت راديو فردا از مردم خواسته است نسبت به رفتار ايران در مورد پرونده هسته اش، نظر دهند. بسياری اين نظر قديمی را مطرح کرده اند که ايران با کش دادن مذاکرات می خواهد جامعه جهانی را سر بدواند و برای خود وقت بخرد تا بالاخره به بمب اتمی دست پيدا کند. فکر می کنيد اين نظر درست است؟


البته ما نگران اين هستيم که رهبران ايران وقت کشی می کنند، ولی اين کار موفقيت آميز نخواهد بود. ايران


به جای اين که وقت بخرد، برای خود تحريم ها و انزوای بيشتری می خرد.


بسته پيشنهادی ۱+۵ يک استراتژی دو سویه برای حل مسئله است. لبه اول مذاکره است اما لبه ديگر افزايش تحريم ها.


همانطور که می دانيد در ايران نظرهای مختلف و گاه متضادی در اين زمينه وجود دارد. اخيرا يکی از روزنامه نگاران سرشناس ايران، در صحبت های خود در لندن با کنايه به نقشه گربه شکل ايران، خطاب به جامعه جهانی گفت اگر اين گربه را در تنگنا قرار دهيد چنگ می زند، اما اگر نوازشش کنيد با شما راه می آيد. آيا شما اين پيام را می شنويد؟


ما قصد نداريم گربه را در گوشه تنگی گير بيندازيم و می خواهيم رابطه کاملا متفاوتی با ايران داشته باشيم و پيشنهاد آن را هم کرده ايم.


رهبری ايران بايد بداند، اين دستگاه رهبری است که خودش را در گوشه تنگی قرار داده، اما دراين تنگنا دری هم وجود دارد.


آنها می توانند اين در را باز کنند، به سمت ما بيايند و با ما از موضع برابر گفت وگو کنند. ما آماده ايم و ايران راه گشودن اين در را می داند.


XS
SM
MD
LG