لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

هشدار آمريکا در مورد افزايش تحريم ها عليه ايران


گوردون جاندرو، سخنگوی امنيت ملی آمريکا، ابراز امیدواری کرده است که ایران به بسته پیشنهادی قدرت های جهانی پاسخ مثبت بدهد.
گوردون جاندرو، سخنگوی امنيت ملی آمريکا، ابراز امیدواری کرده است که ایران به بسته پیشنهادی قدرت های جهانی پاسخ مثبت بدهد.

کاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که ايران فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکند، اين کشور با تحريم های جديدی مواجه خواهد شد.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفید، با اشاره به مذاکرات روز شنبه در ژنو و در خواست از ايران برای ارائه پاسخ صريح به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی، گفت:«ما اميدواريم که ايران پاسخ مثبتی ارايه کند».


سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، روز شنبه ۲۹ تيرماه در ژنو با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا و نمايندگان کشورهای آلمان، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه درباره مناقشه هسته ای ايران گفت و گو و مذاکره کرد.


در اين مذاکرات آقای سولانا از ايران خواسته بود که طی دو هفته پاسخ خود را به بسته پيشنهادی کشورهای ۱+۵ اعلام کند.


در همين زمينه، آقای جاندرو تاکيد کرد در صورتی که ايران به در خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت ندهد، «جامعه بين المللی يکپارچه است و تحريم های بیشتری را اعمال خواهد کرد.»


اين در حالی است که ساعاتی پيش از اظهارات آقای جاندرو، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در سخنرانی خود در شهر ياسوج واقع در جنوب غربی ايران، گفت: «ملت ايران سر سوزنی اجازه سازش و عقب نشينی از حقوق مسلم هسته ای خود را به کسی نمی دهد.»


ایران تاکنون بارها تاکید کرده است که از خط قرمز خود یعنی تعلیق فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم عبور نخواهد کرد.


  • در صورتی که ايران به در خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت ندهد، «جامعه بين المللی يکپارچه است و تحريم های بیشتری را اعمال خواهد کرد.»
گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا،

ایران مسئله پاسخ دادن را جدی بگیرد


در همین زمینه وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا نیز روز سه شنبه تاکيد کردند که ایران به در خواست قدرت های جهانی پاسخ مثبت دهد.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، در اين زمينه گفته بود: اکنون بر عهده ايران است تا به درخواست های قدرت جهانی و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در مذاکرات ژنو پاسخ بدهد.


وزير امور خارجه بريتانيا همچنين تصريح کرد: تهران بايد مسئله پاسخ دادن به مسايل مربوط به برنامه هسته ای خود را جدی بگيرد.


موضوع برنامه اتمی ايران در روزهای اخير و پس از نشست ميان سعيد جليلی با خاوير سولانا در ژنو بار ديگر توجهات زيادی را برانگيخته است.


در اين نشست به جمهوری اسلامی ايران دو هفته فرصت داده شد تا پاسخ روشن خود را در باره خواست کشورهای غربی مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم ارائه کند.


ايران همواره اين درخواست را رد کرده ولی گفته می شود که احتمال دارد تهران حاضر به مذاکره در باره فرمول «تعليق در برابر تعليق» شود.


بر اساس اين پيشنهاد، ايران متعهد می شود که برنامه غنی سازی اورانيوم را در حد فعلی حفظ کند و سانتريفوژهای بيشتری را به خدمت نگيرد و در مقابل، جامعه بين المللی تحريم ها را سخت تر نکند.


روند غنی سازی که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد از سوی شورای امنيت سازمان ملل و آژانس بين المللی انرژی اتمی موضوعی نگران کننده در برنامه هسته ای ايران به شمار می رود که می تواند ايران را به دانش ساخت سلاح هسته ای مجهز کند.


اين در حالی است که تهران ماهيت اين برنامه را غير نظامی و صلح آميز و برای توليد برق عنوان کرده است.


وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا نیز با انتقاد از رويکرد ايران در برنامه اتمی خود که از آن به «سياست وقت کشی» ياد کرده، گفته بود که «ايران بايد در مدت مهلت تعيين شده پاسخی جدی به بسته پيشنهادی شش قدرت جهانی بدهد.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG