لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

تعهد اتحاديه اروپا به ديپلماسی برای حل مسئله اتمی ايران


اتحادیه اروپا تاکید کرده است که بر راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران متمرکز است.
اتحادیه اروپا تاکید کرده است که بر راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران متمرکز است.

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز سه شنبه تاکيد کردند از راه حل نظامی برای پايان دادن به مناقشه هسته ای ايران حمايت نمی کنند و خواهان ادامه مذاکرات در اين زمينه شدند.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، در این زمینه گفت: اکنون بر عهده ايران است تا به در خواست های قدرت جهانی و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در مذاکرات ژنو پاسخ بدهد.


سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، روز شنبه ۲۹ تيرماه در ژنو با خاوير سولانا، ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا و نمايندگان کشورهای آلمان، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه درباره مناقشه هسته ای ايران گفت و گو و مذاکره کرد.


آقای سولانا پس از اين مذاکرات گفته بود: ايران هنوز پاسخ روشنی به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی نداده است.


در همين حال، آقای ميليبند روز سه شنبه گفت: بريتانيا و ديگر کشورهای حاضر در مذاکرات هسته ای ايران، برای حل اين مناقشه «صد در صد بر راه حل ديپلماتيک تمرکز» کرده‌اند.


  • بريتانيا و ديگر کشورهای حاضر در مذاکرات هسته ای ايران، برای حل اين مناقشه «صد در صد بر راه حل ديپلماتيک تمرکز» کرده‌اند.
دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین تصریح کرد: تهران باید مسئله پاسخ دادن به مسایل مربوط به برنامه هسته ای خود را جدی بگیرد.


پیش از نشست روز سه شنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام شده بود که یکی از محورهای اين نشست بررسی پرونده هسته ای ایران است.


موضوع برنامه اتمی ايران در روزهای اخير و پس از نشست ميان سعيد جليلی با خاوير سولانا در ژنو بار ديگر توجهات زيادی را برانگيخته است.


در اين نشست به جمهوری اسلامی ايران دو هفته فرصت داده شد تا پاسخ روشن خود را در باره خواست کشورهای غربی مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم ارائه کند.


ايران همواره اين درخواست را رد کرده ولی گفته می شود که احتمال دارد تهران حاضر به مذاکره در باره فرمول «تعليق در برابر تعليق» شود.


بر اساس اين پیشنهاد، ايران متعهد می شود که برنامه غنی سازی اورانيوم را در حد فعلی حفظ کند و سانتريفوژهای بيشتری را به خدمت نگيرد و در مقابل، جامعه بين المللی تحريم ها را سخت تر نکند.


با اين حال، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی می گويد که در نشست ژنو در خصوص تعليق غنی سازی صحبتی نشد.


روند غنی سازی که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد از سوی شورای امنيت سازمان ملل و آژانس بين المللی انرژی اتمی موضوعی نگران کننده در برنامه هسته ای ايران به شمار می رود که می تواند ايران را به دانش ساخت سلاح هسته ای مجهز کند.


اين در حالی است که تهران ماهيت اين برنامه را غير نظامی و صلح آميز و برای توليد برق عنوان کرده است.


وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا با انتقاد از رويکرد ايران در برنامه اتمی خود که از آن به «سياست وقت کشی» ياد کرد، گفت که «ايران بايد در مدت مهلت تعيين شده پاسخی جدی به بسته پيشنهادی شش قدرت جهانی بدهد.»


وی هشدار داد در صورتی که تهران در مدت دو هفته مهلت گروه پنج به علاوه يک، به بسته پيشنهادی آن در مورد تعليق غنی سازی پاسخ مثبت ندهد، با تحريم های بيشتری مواجه خواهد شد.


خاوير سولانا نيز می گويد که فرصت دو هفته ای داده شده به ايران برای آن است که اين کشور پاسخ های خود را ارائه کند که به ما اجازه می دهد پيش برويم.


شورای امنیت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این در خواست برنامه غنی سازی اورانیوم خود را توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG