لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

سولانا: ایران هنوز به بسته پیشنهادی پاسخ نداده است


مذاکرات هسته ای ژنو با حضور سعید جلیلی، خاویر سولانا، ویلیام برنز و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک برگزار شد.
(عکس: AFP)
مذاکرات هسته ای ژنو با حضور سعید جلیلی، خاویر سولانا، ویلیام برنز و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک برگزار شد. (عکس: AFP)

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا می گويد: ايران تاکنون پاسخ روشنی به بسته پيشنهادی کشورهای موسوم به ۱+۵ ارائه نکرده است.


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، روز شنبه در ژنو با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آمریکا درباره مناقشه هسته ای ایران گفت و گو کرد.


به گزارش رویترز، آقای سولانا در کنفرانس خبری که بعد از نشست روز شنبه در ژنو برگزار شد، گفت: «ما هنوز پاسخ روشن ايران را دريافت نکرده ايم...ما پاسخ «آری» يا «خير» نگرفته ايم و اميدواريم به زودی (چنين پاسخی) ارائه شود».


آقای سولانا همچنین گفت دو طرف توافق کرده اند که طی دو هفته آینده گفت وگوهایی از طریق تلفن یا دیدار با یکدیگر انجام دهند.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ایران این فرصت را داشت تا با جامعه بین المللی مذاکره کند.


با این حال، سعید جلیلی با اشاره به «اختلاف نظرها» مذاکرات روز شنبه را «سازنده» توصیف کرد.


آقای جليلی هرگونه مذاکره بر سر توقف غنی سازی در مذاکرات آينده با قدرت های جهانی را رد کرد.


مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در پاسخ به پرسشی درباره بررسی در خواست جامعه بين المللی برای توقف غنی سازی برای آغاز مذاکرات در آينده، گفت:«ما در آينده فقط در خصوص نقاط مشترک بسته های پيشنهادی گفت وگو خواهيم کرد».


ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در این کنفرانس خبری حاضر بود، ولی با خبرنگاران صحبت نکرد.


مذاکرات روز شنبه بر سر برنامه هسته ای ايران در حالی با حضور نماینده آمريکا در ژنو آغاز شد که يک مقام ايرانی حاضر در اين مذاکرات هر گونه تعليق در فعاليت های مربوط به غنی سازی را رد کرده بود.


اين مقام ايرانی با رد شرط اصلی آمريکا و کشورهای غربی برای آغاز مذاکرات، به رويترز گفته بود: «هرگونه تعليق و يا توقف (غنی سازی) غير ممکن است».


تحليگران پیش از نشست روز شنبه گفته بودند: حضور هيئت بلندپايه آمريکا در مذاکرات يک روزه ژنو، احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران را کم رنگ کرده است، ولی با این حال، آنها در خصوص دستيابی به توافق در مذاکرات ژنو اظهار خوشبينی نکرده بودند.


  • «ما هنوز پاسخ روشن ايران را دريافت نکرده ايم...ما پاسخ «آری» يا «خير» نگرفته ايم و اميدواريم به زودی (چنين پاسخی) ارائه شود».
خاویر سولانا

آمريکا به رغم اعزام ويليام برنز، معاون وزارت امور خارجه اين کشور به مذاکرات ژنو، روز جمعه بار ديگر بر پيش شرط خود يعنی توقف غنی ساز اورانيوم برای آغاز مذاکرات تاکيد کرده بود.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا در همین زمینه، روز جمعه گفته بود:«اين بايد برای همه روشن باشد که آمريکا برای آغاز مذاکرات با ايران شرط دارد و اين شرط، توقف قابل تاييد غنی سازی و فعاليت های مربوط به فرآوری اورانیوم است».


خانم رايس که در يک کنفرانس مطبوعاتی در وزارت امور خارجه آمريکا صحبت می کرد، افزوده بود:«اين همچنان موضع آمريکا است و در آينده نيز موضع آمريکا خواهد بود».


اين در حالی است که ايران مکررا تاکيد می کند که توقف غنی سازی «خط قرمز» نظام است و هرگز حاضر به پذيرش آن نيست.


در همين زمينه، کيوان ايمانی، سفير ايران در سوئيس، گفته بود: تهران توقف غنی سازی را نخواهد پذيرفت و تعليق «در دستور کار مذاکرات نيست».


وی در گفت و گو با رويترز افزوده بود: «همانطور که رهبر (آيت الله علی خامنه ای) به طور شفاف گفته است ما از حقوق خود چشم پوشی نخواهيم کرد».


سعيد جليلی، خاوير سولانا و ويليام برنز به هنگام ورود به سالن مذاکرات حاضر نشده بودند با خبرنگاران صحبت کنند. مذاکرات روز شنبه برای شنیدن مواضع ایران در قبال بسته پیشنهادی ارائه شده به تهران بود.


قدرت های جهانی پيشتر اعلام کردند که روز شنبه، از آمادگی ايران برای آغاز گفت وگو ها در راستای پايان دادن به مناقشه طولانی بر سر برنامه هسته ای اين کشور آگاه خواهند شد.


خاوير سولانا، ماه گذشته بسته پيشنهادی فرانسه، بريتانيا، روسيه، آمريکا و چين همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران، را به تهران ارائه کرد.


در همين حال، کريستينا گالاگ، سخنگوی خاوير سولانا، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اظهارات آقای ايمانی مبنی بر رد پيش شرط جامعه بين المللی، گفته بود: «ما بايد تا غروب امروز صبر کنيم تا از مواضع ايران آگاه شويم».


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است و از اين کشور خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


ايران با سرپيچی از اين قطعنامه ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که تحت پوشش برنامه هسته ای خود در صدد توليد سلاح اتمی است. ايران اين اتهامات را رد می کند و تصريح می کند برنامه هسته اين کشور کاملا صلح اميز است.


XS
SM
MD
LG