لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

ابراز اميدواری سولانا به پيشرفت در مذاکرات با ايران


خاوير سولانا می گوید اميدوار است که در جريان ملاقات با سعيد جليلی «پاسخ سازنده ای» در يافت کند.
(عکس از AFP)
خاوير سولانا می گوید اميدوار است که در جريان ملاقات با سعيد جليلی «پاسخ سازنده ای» در يافت کند. (عکس از AFP)

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز چهارشنبه گفت: اميدوار است که در جريان ملاقات با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، «پاسخ سازنده ای» از سوی تهران دريافت کند، ولی با اين حال تاکيد کرد: تضمينی برای موقفيت در اين زمينه وجود ندارد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، خاوير سولانا با اشاره به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ که در سفر خود به تهران به مقامات ايرانی ارائه کرد، گفت:«خيلی اميدوارم که پاسخ سازنده و مثبتی به پیشنهادی که به آنها[ ايرانی ها] ارائه کرديم، دريافت کنيم».


وی افزود:«اميدوارم اين به ما فرصت مذاکرات معنا دار را بدهد».


در همين زمينه خبرگزاری رويترز گزارش داد که آقای سولانا روز چهارشنبه خطاب به خبرنگاران در برلين، گفت:« اميدوارم ما خبر خوبی را به اطلاع شما برسانيم... ولی نمی توانم در خصوص موفقيت تضمينی بدهم».


خاوير سولانا، ماه گذشته طی سفر دو روزه ای به تهران، بسته پيشنهادی قدرت های جهانی را به مقامات ايران ارائه کرد.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و نمايندگان فرانسه، بريتانيا، روسيه، آمريکا و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، روز شنبه، بیست نهم تیرماه، در ژنو با مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران گفت وگو خواهند کرد.


حضور آمریکا در مذاکرات ژنو


در همين حال، کاخ سفيد روز چهارشنبه تصریح کرد که معاون وزارت خارجه آمريکا که برای حضور در مذاکرات هسته ای با ايران به ژنو سفر می کند، فقط برای «شنيدن» پاسخ تهران در اين مذاکرت حاضر خواهد شد.


مقامات آمریکا روز سه شنبه اعلام کردند که ويليام برنز، معاون وزارت خارجه آمريکا که نفر سوم اين وزارتخانه محسوب می شود، در مذاکرات خاویر سولانا با سعید جلیلی در روز شنبه در ژنو حضور خواهد یافت.


دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه تصریح کرد که اين حضور آمريکا در مذاکرات هسته ای ایران فقط يک بار اتفاق می افتد.


دنا پرينو با اشاره به حضور ويليام برنز در مذاکرات هسته ای ايران گفت:«ما برای انجام مذاکره در آنجا حاضر نمی شويم».


دنا پرينو تاکيد کرد که موضع آمريکا در برابر ايران تغييری نکرده است.


«گامی هوشمندانه»


در همين زمينه سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز گفت: حضور نماينده اين کشور در مذاکرات هسته ای با ايران نشان دهنده اين است که واشينگتن خواهان يافتن راه حلی ديپلماتيک برای مناقشه هسته ای ايران است.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه، با اشاره حضور ويليام برنز در مذاکرات روز شنبه در ژنو گفت:«اين پيام قاطعی به ايران و جهان ارسال خواهد کرد که دولت آمريکا به رويکرد ديپلماتيک متعهد است».


آقای مک کورمک همچنین تصریح کرد که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره سفر ویلیام برنز به ژنو گفته است که اين« گامی هوشمندانه» است.


از سوی دیگر در آستانه دیدار سرپرست مذاکرات هسته ای ایران با مقامات گروه ۱+۵، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که ايران از خط قرمز خود در مسئله هسته ای عبور نخواهد کرد.


آيت الله خامنه ای سه روز قبل از مذاکرات هسته ای ميان خاوير سولانا و سعيد جليلی گفت: «جمهوری اسلامی تصميم به مشارکت در مذاکرات هسته ای گرفته است اما هيچ تهديدی را نمی پذيرد.»


تلويزيون ايران روز چهارشنبه همچنين از آيت الله خامنه ای نقل و قول کرد که گفته است: خط قرمز ايران در مسئله هسته ای روشن است.


مسئولان جمهوری اسلامی خط قرمز را به معنای قابل مذاکره نبودن تعليق غنی سازی اورانيوم، اعلام می کنند.


فرانسه، بريتانيا، روسيه، آمريکا و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران، يک بسته پيشنهادی شامل مشوق های هسته ای و اقتصادی به تهران ارائه کردند.


اين کشورها می کوشند از طريق سياست های دو سويه؛ تحريم و تشويق، ايران را وادار کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


روز سه شنبه اعلام شد که ايران در نامه هایی به کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ اعلام کرده است که ديگر در مذاکراتی که در آن از موضع بالا و نابرابر به اين کشور نگاه می شود، وارد نخواهد شد.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران که اين نامه را ارسال کرده است، گفته است: « درخواست توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم برای مذاکره مناسب نيست.»


جمهوری اسلامی ايران به رغم سه قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل و اصرار جامعه جهانی برای تعليق روند غنی سازی اورانيوم همواره به اين درخواست پاسخ منفی داده است.


آقای متکی در نامه خود تاکيد کرده است که ايران خواستار مذاکره درباره يک توافقنامه جامع تر صلح و امنيت است.


XS
SM
MD
LG