لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۴

انتشار جزئيات پاسخ ايران به بسته پيشنهادی گروه ۱+ ۵


منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران.
عکس از فارس
منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران. عکس از فارس

ايران در نامه‌ای که روز سه‌شنبه محتوای آن منتشر شد، به کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ اعلام کرده است که ديگر در مذاکراتی که در آن از موضع بالا و نابرابر به ايران نگاه می شود، وارد نخواهد شد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، متن نامه ای که منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، روز چهارم ژوئيه به وزيران امور خارجه کشورهای گروه ۱+۵ نوشته است را يک وب سایت هفتگی فرانسوی منتشر کرده است و منابع ديپلماتيک نيز صحت آن را تاييد کرده اند.


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ماه گذشته طی سفر دو روزه ای به تهران، بسته پيشنهادی قدرت های جهانی را به مقامات ايران ارائه کرد.


فرانسه، بريتانيا، روسيه، آمريکا و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران، يک بسته پيشنهادی شامل مشوق های هسته ای و اقتصادی به تهران ارائه کردند.


اين کشورها می کوشند از طريق سياست های دو سويه؛ تحريم و تشويق، ايران را وادار کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران در این نامه همچنین تاکید کرده است که درخواست توقف فعالیت های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم برای مذاکره مناسب نيست.


منوچهر متکی همچنين تصريح کرده است که ایران تمایلی برای تغيير دادن اين مسير ندارد.


آقای متکی در نامه خود تاکيد کرده است که ايران خواستار مذاکره درباره يک توافقنامه جامع تر صلح و امنيت است.


وزیر امور خارجه ایران با اشاره به بی اعتمادی کشورش نسبت به قدرت های بزرگ جهانی تصریح کرده است:«زمان مذاکره از موضعی با نگاه از بالا و نابرابر به پايان رسيده است».


آقای متکی در نامه خود اشاره ای به بسته پیشنهادی و مشوقها گروه ۱+۵ نکرده است.


حمایت از گفت وگو با ایران


در همین زمینه، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، تاکيد کرد به رغم آنکه نسبت به موفقيت مذاکرات با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور خوشبين نيست، ولی خواهان ادامه گفت وگو ها در اين زمينه است.


برنار کوشنر گفت:«اين خط مشی است که ما می خواهيم ادامه بدهيم در حالی که می دانيم که بايد قاطع باشيم. ما نمی توانيم [يک قدرت] اتمی ديگر را در منطقه بپذيريم».


چهار روز پيش از آغاز مذاکرات خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، آقای کوشنر تاکيد کرد که اميدواری کمی به موفقيت اين گفت وگوها دارد.


وزير امور خارجه فرانسه، که کشورش هم اکنون رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، همچنين گفت:«من ساعت ها با ايرانی ها گفت وگو کرده ام.»


وی افزود: هيچ پيشرفت اساسی رخ نداد. ما ادامه خواهيم داد، ولی بايد بگويم ما تلاش های زيادی پيشتر در اين زمينه انجام داده ايم.


  • «من از کليه امکانات آمريکا برای تحت فشار گذاشتن رژيم ايران استفاده خواهم کرد ولی کوششهای ما در اين زمينه ابتدا از ديپلماسی اصولی و بدون پيش شرط آغاز خواهد شد».
باراک اوباما

ايران همچنين پاسخ رسمی خود به اين بسته پيشنهادی را به مقامات اروپايی تحويل داده است.


فرانسه تاييد کرده است که ايران در پاسخ خود به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ ،از آمادگی خود برای تعليق غنی سازی اورانيوم سخنی به ميان نياورده است.


برنار کوشنر درباره پاسخ ايران گفت:«پاسخ ايران هميشه اين بوده است که :«ما واقعا خواهان گفت وگو هستيم، ولی نه درباره غنی سازی».


در همين زمينه، بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، در گفت وگو با شبکه خبری الجزيره گفته است: که نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، از وی خواسته است تا پيام اتحاديه اروپا را به ايران منتقل کند.


آقای اسد که برای شرکت در نشستی در پاريس به سر می برد، تصريح کرده است برای کمک به حل بحران هسته ای ايران اين پيام را منتقل خواهد کرد.


تشديد فشار عليه ايران


همزمان با اظهارات وزير امور خارجه فرانسه، باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات آمريکا در انتخابات رياست جمهوری، روز سه شنبه تاکيد کرد يکی از منافع حياتی آمريکا ممانعت از دستيابی ايران به سلاح اتمی است.


آقای اوباما که سخنرانی او توسط شبکه های خبری آمريکا به طور زنده پخش می شد، گفت: جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی از مهمترين منافع حياتی امريکا است و برای تحقق اين هدف از هيچ کوششی فرو گذار نخواهد کرد.


سناتور اوباما گفت: «من از کليه امکانات آمريکا برای تحت فشار گذاشتن رژيم ايران استفاده خواهم کرد ولی کوششهای ما در اين زمينه ابتدا از ديپلماسی اصولی و بدون پيش شرط آغاز خواهد شد».


باراک اوباما پيشتر در ۱۵ خرداد سال جاری در نشست کميته روابط آمريکا و اسرائيل، آی.پک، گفته بود در صورت انتخاب شدن به عنوان رياست جمهوری امريکا، هدف نهايی او اين خواهد بود که تهديد ايران را از ميان بردارد.


سناتور باراک اوباما اضافه کرده بود:«خطر از جانب ايران واقعی و جدی است و هدف من اين خواهد بود که اين تهديد را از بين ببرم.»


ايران اظهارات باراک اوباما را در خصوص برنامه هسته ای اين کشور، «يک سويه و غير واقعی» خوانده بود.


کشورهای غربی نسبت به توسعه برنامه غنی سازی ايران ابراز نگرانی می کنند و می گويند اين کشور تحت پوشش برنامه توليد انرژی در صدد توليد سلاح اتمی است.


اين در حالی است که ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است.


XS
SM
MD
LG