لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

احمدی نژاد: غنی سازی را متوقف نمی کنیم


احمدی نژاد بار دیگر توقف غنی سازی را رد کرد. (عکس:AFP)
احمدی نژاد بار دیگر توقف غنی سازی را رد کرد. (عکس:AFP)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز دوشنبه، هفتم ژوييه، گفت که ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد و آنچه را که تقاضای «غير قانونی» قدرت های بزرگ در اين مورد خواند، رد کرد.


محمود احمدی نژاد که به منظور شرکت در اجلاس سران هشت کشور اسلامی در کوالالامپور به سر می برد، این سخنان را در کنفرانسی مطبوعاتی بیان کرد.


آقای احمدی نژاد در پاسخ به پرسش يک خبرنگار مالزيايی، مبنی بر اينکه با توجه به مخالفت جهان با برنامه هسته ای ايران، چرا اين برنامه را متوقف نمی کنيد، گفت: « جهان مخالف نيست، بلکه تنها تعداد معدودی کشور زورگو هستند که ميخواهند همه جهان تحت سلطه آنها باشد و با توسعه و پيشرفت ملت ايران مخالفت می کنند.»


اين نخستين اظهار نظر محمود احمدی نژاد درباره اين موضوع پس از ارسال پاسخ جمهوری اسلامی به بسته پيشنهادی کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در روز جمعه چهارم ژوييه، است.


ايالات متحده آمريکا، فرانسه، روسيه، بريتانيا، چين و آلمان به تهران پيشنهاد کرده اند که پيش از آغاز مذاکرات رسمی و در مقابل توقف فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی، به تاسيس يک نيروگاه هسته ای غيرنظامی در ايران کمک رسانند.


تاکنون جزئيات پاسخ ايران به اين بسته پيشنهادی منتشر نشده است، ولی اين در حالی است که سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی ايران و مذاکره کننده ارشد هسته ای اين کشور، صبح روز جمعه در تماس تلفنی با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفته بود که تهران پاسخ خود را براساس « تمرکز بر مشترکات و نگاه سازنده و خلاق تهيه و ارايه کرده است.»


به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، رييس جمهوری اسلامی به خبرنگاران در مالزی گفت:«آنها از يک طرف درخواست مذاکره با ملت ايران را مطرح می کنند و از طرف ديگر تهديد می کنند و می گويند که بايد به خواسته های غير قانونی آنها تن دهيم و از حق خود دست برداريم که اين يک نمايشنامه تکراری است.»


ايران، چهارمين صادرکننده بزرگ نفت در جهان، می گويد فعاليت های هسته ای اش مسالمت آميز است، اما از توقف غنی سازی خودداری می کند که ضمن آنکه می تواند برای سوخت نيروگاه های هسته ای به کار گرفته شود، در صورت تصفيه بيشتر تامين کننده ماده لازم برای توليد بمب های هسته ای خواهد بود.
بر همين اساس، آمريکا و متحدان اروپايی اش مظنون هستند که تهران درصدد توليد بمب های هسته ای است.


«مذاکرات دشوار»


خاوير سولانا، رييس ديپلماسی اتحاديه اروپا، روز دوشنبه هفتم ژوييه، گفت که اميدواری چندانی به دستيابی به توافقی با ايران بر سر برنامه هسته ای بحث برانگيزش ندارد و آن را «دشوار» توصيف کرد.


وی ابراز اميدواری کرد که پيش از پايان ماه ميلادی جاری با سعيد جليلی، مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی، ديدار کند و گفت: «اميدوارم که ما قادر به ادامه ديالوگ در هفته های آتی باشيم.... ما خواهيم ديد که چه خواهد شد، اما نمی خواهم گمان خيلی مثبتی در اين خصوص بيان کنم.»


رييس ديپلماسی اتحاديه اروپا اين اظهارات را در حاشيه نشست اتحاديه اروپا و ناتو ابراز داشت. آقای سولانا در مورد پاسخ تهران به بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک، آن را پيچيده و دشوار توصيف کرد که بايد مورد ارزيابی و تحليل قرار گيرد.»


او اضافه کرد که قدرت های بزرگ به مذاکرات خود در مورد پاسخ ايران ادامه خواهند داد.


به گزارش رويترز، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز، در اين مورد در پاريس گفت: «رئوس نامه جديد ايران را مطالعه کرده است، اما به نظر نميرسد که اين پاسخ اميد چندانی ايجاد کرده باشد؛ با اين همه، وی افزود: اميدواری اندکی به چشم می خورد.»


XS
SM
MD
LG