لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

«تغييری در موضع هسته ای ايران حاصل نشده است»


غلامحسن الهام، سخنگوی دولت - عکس از فارس
غلامحسن الهام، سخنگوی دولت - عکس از فارس

پس از اعلام خبر پاسخ ايران به بسته پيشنهادی کشور های ۱+۵ غلامحسين الهام سخنگوی دولت صبح شنبه ۱۵ تير ماه در جريان نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که تغييری در «مواضع ايران در موضوع هسته ای حاصل نشده است.»


بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، پاسخ رسمی ايران به بسته پيشنهادی کشورهای گروه ۱+۵ ، روز جمعه ۱۴ تير ماه به وزير امور خارجه آلمان و خاوير سولانا، مسئول روابط خاری اتحاديه اروپا ارائه شده است.


غلامحسين الهام همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اينکه در مذاکره با ۱+۵ ‬آيا تعليق کوتاه مدت غنی سازی اورانیوم گنجانده شده است يا خير، گفت: «موضوع مذاکرات بحث درخصوص مشترکات دو بسته پيشنهادی است و به هيچ عنوان محروميت ازحقوق ملت در مذاکرات نخواهد بود.»


او افزود: «ما يک بسته پشنهادی ارائه کرده ايم و گروه ‪ ۵ +۱‬نيز بسته پيشنهادی خود را به ما ارائه کرده است و اگر بحث مذاکره مطرح باشد منطقي ترين کار در مذاکره بررسی موضوعات مشترک در دو بسته پيشنهادی است و گفت و گو و مذاکره بايد حول موضوعات مشترک باشد که جمهوری اسلامی ايران برای اين امر اعلام آمادگی کرده است .»


  • تغييری در مواضع جمهوری اسلامی ايران حاصل نشده است. ملت ايران در اين مساله اراده راسخ دارد و اين مسيری است که رهبری معظم انقلاب ترسيم کرده اند و ادامه پيدا خواهد کرد
سخنگوی دولت ایران

بسته پيشنهادی غرب به ايران، ۲۵خرداد ماه توسط خاوير سولانا به ايران ارائه شد. پيش از آن ايران هم يک بسته پيشنهادی که جزئيات آن منتشر نشده است، به روسيه و چين ارائه کرده بود.


غلامحسين الهام سخنگوی دولت ايران ۲۵خرداد ماه و ساعتی پيش از آن که خاوير سولانا بسته را رسما به ايران تحويل دهد اعلام کرده بود که اگر «تعليق غنی سازی اورانيوم در آن مطرح شده باشد» اين پيشنهاد را بررسی نخواهد کرد.


بسته مشوق های پيشنهادی غرب، حاصل سرپيچی ايران از قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته ای ايران است.


اين قطعنامه که اسفند ماه گذشته تصويب شد از ايران می خواست ظرف مدت سه ماه غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به ميز مذاکرات باز گردد.


اما ايران نه تنها غنی سازی را متوقف نکرد بلکه اعلام کرد برای تسريع روند غنی سازی اورانيوم قصد دارد شش هزار سانتريفوژ جديد در تاسيسات هسته ای نطنز نصب کند.


پاسخ به بسته، خبر پر ابهام


از بامداد روز جمعه که منابع رسمی ایران، خبرهایی درباره پاسخ ایران به غرب درباره برنامه هسته ای منتشر کردند، اظهاراتی ضد و نقیض نیز ابهاماتی به این خبر افزود.


گزارش های نخستین حاکی بود که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مکالمه ای تلفنی با خاویر سولانا به او اعلام کرده که در روز جمعه، پاسخ ایران به دست آقای سولانا خواهد رسید.


خبرگزاری معتبر جهان این اظهارنظر را «پاسخ ایران به بسته پیشنهادی» گزارش کردند، اما ساعتی پس از تسلیم رسمی این پاسخ، یک «مقام آگاه در وزارت امور خارجه» به خبرگزاری مهر گفت که ایران به بسته پیشنهادی پاسخ نداده است، بلکه به «نامه وزرای امور خارجه شش کشور طرف مذاکره» پاسخ داده است.


به گفته این «مقام آگاه» آقای سولانا در سفر به تهران علاوه بر «بسته پیشنهادی»، یک نامه و نیز «پیشنهاداتی غیر رسمی» را به دولت ایران ارائه کرده بود.


خبرگزاری رسمی دولت ایران - ایرنا - نیز در اخبار خود، هیچ اشاره ای به «بسته پیشنهادی» نکرده بود و گزارش داده بود که پاسخ ایران، در جواب «نامه وزرای امور خارجه شش کشور» نوشته شده است.


همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، در گفتگويی با شبکه العالم که صبح روز جمعه پخش شد، با اشاره به مذاکرات ۲۵ خرداد ماه سولانا در تهران گفته بود: «در اين گفت و گو ها نامه ای به امضای شش وزير خارجه کشور های فرانسه، روسيه، آلمان، آمريکا، انگليس و چين به اضافه خاوير سولانا به وزارت امور خارجه ايران ارايه شد که در آن به حق ايران برای دستيابی به انرژی هسته ای تاکيد و اعلام شده بود امکان رسيدن به راه حل بين طرفين وجود دارد.»


ايرنا: پاسخ به بسته ارائه شده است


اما ساعت ۲۲ روز جمعه ۱۴ تير ماه، ايرنا با انتشار خبری تازه با عنوان «پاسخ ايران به گروه ۵+۱ به سولانا ارائه شد» اعلام کرد که علی اصغر خاجی، سفير ايران در بلژيک، روز جمعه، «پاسخ ايران به بسته پيشنهادی گروه ۵+۱ را به خاوير سولانا ارائه کرد.»


حدود يک ساعت پس از انتشار اين خبر، ايرنا با انتشار خبر ديگری، اعلام کرد که ايران پاسخ به بسته پيشنهادی را به «وزير امور خارجه آلمان» نیز ارائه کرده است.


به گزارش ايرنا، محمد مهدی آخوند زاده، سفير ايران در آلمان، عصر روز جمعه پاسخ رسمی ايران به «بسته پيشنهادی» را به فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان ارائه کرد.


پس از آن صبح شنبه، ۱۵ تير ماه، ايرنا اعلام کرد که سفير ايران در روسيه روز شنبه «پاسخ رسمی ايران به نامه خاوير سولانا و وزيران خارجه کشورهای ۵+۱» را به معاون وزير امور خارجه روسيه تسليم کرده است.


با این همه هنوز منابع بین المللی، گزارشی درباره محتوای این پاسخ ها منتشر نکرده اند و هنوز دقیقا روشن نیست که ایران برای حل بحران هسته ای، چه راهی را برگزیده است.


XS
SM
MD
LG