لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

«احتمال تشدید تحريم ها عليه بانک های ايرانی»


رابرت کميمت، معاون وزير خزانه داری آمريکا، می گوید در صورتی که ایران غنی سازی را متوقف نکند تحریم های تازه ای علیه این کشور اعمال می شود.
(عکس از AFP)
رابرت کميمت، معاون وزير خزانه داری آمريکا، می گوید در صورتی که ایران غنی سازی را متوقف نکند تحریم های تازه ای علیه این کشور اعمال می شود. (عکس از AFP)

يک مقام وزارت خزانه داری آمريکا می گويد: در صورتی که ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، احتمالا تحريم ها عليه بانک های اين کشور تشديد خواهد شد.


رابرت کميمت، معاون وزير خزانه داری آمريکا، در مصاحبه با روزنامه آلمانی هاندلسبلات از اقدام تازه اتحاديه اروپا در تحريم بانک ملی ايران استقبال کرده است.


اتحاديه اروپا اوايل تيرماه رای به توقيف دارايی ها و تعطيلی شعبه های بانک ملی ايران در سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه داد و همزمان برای ۲۰ مقام و فرد و ۱۵ سازمان دولتی درگيری در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ممنوعيت صدور ويزا برقرار کرد.


معاون وزير خزانه داری آمريکا درباره رويکرد کشورش درقبال مناقشه هسته ای ايران گفته است:«آمريکا به طور روشن و صريح اعلام کرده است که علاقه مند به ادامه رويکرد ديپلماتيک به رهبری اروپا است».


رابرت کميمت افزود: اگر ايران غنی سازی را متوقف کند، همه مشوق پيشنهادی ارائه شده به اين کشور بر روی ميز قرار دارند.


وی اضافه کرد:«اگر اين کار را نکند، ما تلاش های ديپلماتيک را تشديد کرده و درباره تحريم های جديد مذاکره خواهیم کرد».


رابرت کميمت با اشاره به اين که سه بانک بزرگ ايران تاکنون مورد تحريم قرار گرفته اند، گفت: در تحريم های جديد، بانک های بيشتری را مورد تحريم قرار خواهیم داد.


در حالی آمریکا از تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال می کند، که روز گذشته رییس جمهوری روسیه از این اقدام انتقاد کرد.


دیمتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، گفته بود که تصميم اتحاديه اروپا برای اعمال تحريم های جديد عليه ايران به تشديد تنش ها بر سر برنامه هسته ای تهران منجر می شود.


«تصمیمی برای حمله اتخاذ نشده»


همزمان با استقبال آقای کمیمت از رویکرد دیپلماتیک اتحادیه اروپا در قبال مناقشه هسته ای ایران ، ريچارد جونز، سفير آمريکا در اسرائيل، نیز روز پنجشنبه گمانه زنی ها درباره هرگونه حمله احتمالی به تاسيسات هسته ای ايران را کم اهمیت دانست.


آقای جونز گفت:«تا آنجا که من خبر دارم، فکر نمی کنم تاکنون تصميمی برای حمله توسط هيچ يک از طرفين اتخاذ شده باشد ».


سفير آمريکا در اسرائيل همچنين اضافه کرد:«بسياری از مردم بر اين باورند استفاده از گزينه نظامی آخرين راه حل است و گزينه های بسياری وجود دارند که بايد پيش از آن به کار گرفته شوند».


ريچارد جونز تصريح کرد:«ما در راستای تلاش های ديپلماتيک خود در حال همکاری بسيار نزديک با اسرائيل هستيم».


در همين زمينه، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، نيز روز چهارشنبه با اشاره به اين که برای حل مناقشه هسته ای ايران همه گزينه مد نظر خواهند بود، تاکيد کرد که ديپلماسی گزينه اول در قبال ايران است.


گمانه زنی در مورد حمله احتمالی به ايران باعث شده است تا بهای نفت در بازارهای جهانی افزايش يافته و به رکورد تازه ای برسد.


روزپنجشنبه بهای هربشکه نفت از مرز ۱۴۵ دلار گذشت و تحليگران بازار نفت می گويند احتمالا به ۱۵۰ دلار خواهد رسيد.


ايران تا کنون با سرپيچی از سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد همچنان به غنی سازی اورانيوم ادامه داده است و کشورهای غربی نگرانند که تهران اين فعاليت های حساس هسته ای را در راستای توليد سلاح هسته ای به کار گيرد.


به دنبال انتشار گزارش هايی درباره مانور نيروی هوايی ارتش اسرائيل در شرق مديترانه در ماه گذشته، به اين گمانه دامن زد که ممکن است اين کشور برای متوقف ساختن فعاليت های حساس هسته ای ايران، به تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز حمله کند.


اين در حالی است که دريا سالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، به تازگی از سفر اسرائيل بازگشته است تاکيد می کند که حمله به ايران، اقدامی چالش برانگيز است که پيامدهای غيرقابل پيش بينی به همراه خواهد داشت.


درياسالار مولن روز چهارشنبه گفته بود : باور دارد که ايران «همچنان در صدد دستيابی به سلاح اتمی است»، ولی وی با اين حال تاکيد کرده بود: خواهان حل اين بحران از طريق مسالمت اميز است.


درياسالار مولن در يک کنفرانس خبری در وزارت دفاع آمريکا افزوده بود: من معتقدم که راه حل برای تغيير رفتار ايران همچنان استفاده از ابزارهای ديگری همچون رويکرد ديپلماتيک، فشارهای مالی و بين المللی است.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا توصيه می کند که« به شفافيت بيشتر نياز است، حتی گفت وگو در سطوح برابر».


درياسالار مولن هشدار داد که گشودن يک جبهه سوم، پس از عراق و افغانستان، «شديدا پرفشار» و يک چالش بزرگ خواهد بود که پيامدهای غيرقابل پيش بينی در پی خواهد داشت


آقای مولن در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال حمله اسرائيل به ايران، گفته بود:اين منطقه، در جهان خيلی بی ثبات است، و نمی خواهم بيش از اين بی ثبات شود.


XS
SM
MD
LG