لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۲

وزیر دفاع ایران مانور اسرائیل را «عملیات روانی» خواند


آقای محمد نجار می گوید که ایران متجاوزان را به شدت تنبیه می کند. (عکس: AFP)
آقای محمد نجار می گوید که ایران متجاوزان را به شدت تنبیه می کند. (عکس: AFP)

مصطفی محمد نجار، وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران در مصاحبه ای، «شبيه سازی نيروی هوايی اسرائيل برای حمله احتمالی به ايران» را عمليات روانی خواند.


اين سخنان وزير دفاع ايران در حالی بيان می شود که روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز روز جمعه خبر داد که بيش از يکصد فروند جنگنده اف- ۱۵ و اف- ۱۶ نيروی هوایی اسرائيل اخيرا رشته مانورهایی در فضای شرقی دريای مديترانه انجام داده اند و فاصله ۱۵۰۰ کيلومتری را درنورديده اند که دقيقا همان فاصله کشور اسرائيل تا تاسيسات هسته ای نطنز در ايران است.


آقای محمد نجار به خبرگزاری فارس گفته است: «به نظر می رسد مجموعه ای از اقدامات هماهنگ عمليات روانی برای مرعوب سازی جمهوری اسلامی ايران در جريان است تا کشورمان را وادار کند از حقوق مسلم و مشروع خود چشم پوشی کند.»


وی افزود: «ايران آغازگر هيچگونه تنش و درگيری نبوده و نخواهد بود ولی متجاوزان را به شدت تنبيه خواهد کرد.»


مقام های اسرائيلی بارها گفته اند: در صورتی که ديپلماسی و تحريم ها، ايران را وادار به توقف غنی سازی نکند، گزينه نظامی بر روی ميز است.


دو کشور ايران و اسرائيل بارها همديگر را به نابودی تهديد کرده اند.


شائول موفاز، وزير ترابری اسرائيل، اخيرا اعلام کرد که حمله نظامی به ايران اجتناب ناپذير است چرا که تحريم ها نتوانسته است برنامه هسته ای ايران را متوقف کند.


اسرائيل در سال ۱۹۸۱ راکتور اتمی عراق را بمباران کرد و در سپتامبر گذشته نیز ساختمانی را در سوريه، که گفته می شود مقر راکتور اتمی اين کشور بوده، منهدم کرد.


سوريه اعلام کرد که اسرائيل ساختمان نيمه تمامی را بمباران کرده و اين کشور هيچ فعاليت پنهان اتمی نداشته است.


برخی از صاحبنظران اسرائيلی نسبت به احتمال موفقيت کامل در انجام يک حمله از سوی هر عاملی که بتواند به راستی به برنامه های اتمی ايران کاملا و برای هميشه پايان دهد، با ديده شک نگريسته اند.


آنها می گويند تاسيسات هسته ای ايران متعدد و با فاصله دور از يکديگر قرار دارند و بر خلاف آمريکا، اسرائيل قدرت نابود کردن همه آنها را ندارد.


XS
SM
MD
LG