لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۴

هشدار روسيه در مورد پیامدهای حمله نظامی به ايران


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، از اسرائیل خواسته است تا مسئولانه تر رفتار کند.
(عکس از AFP)
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، از اسرائیل خواسته است تا مسئولانه تر رفتار کند. (عکس از AFP)

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه با اشاره به اين که شواهدی وجود ندارد که نشان دهند ايران در تلاش برای تولید سلاح اتمی است، هشدار داد هرگونه اقدام يکجانبه عليه تهران به اشتباهی مانند حمله به عراق منجر خواهد شد.


آقای لاوروف در سخنرانی در روز جمعه گفت:«ما مکررا از همکاران اسرائيلی و آمريکايی خود که اصرار می کنند که ايران در حال ساخت بمب اتمی است، خواسته ايم اسناد و مدارک خود در رابطه با اين ادعا را ارائه کنند. تا حالا ما که چنین شواهدی را نديده ايم».


وزير امورخارجه روسيه افزود:«آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز به چنين نتيجه ای رسيده است».


آقای لاوروف به اشاره به اظهارات معاون نخست وزير اسرائيل در خصوص «اجتناب ناپذير» بودن حمله به ايران، از این کشور خواست مسئولانه تررفتار کند.


وزير امور خارجه روسيه در اين باره گفت:«ما بايد در برابر سياست های خود مسئول باشيم، به ويژه زمانی که اين سياست های می توانند بر يکپارچگی و تماميت ارضی کشور ديگر اثر بگذارد. آنها بايد براساس سند و مدرک باشند».


آقای لاوروف با اشاره به اطلاعات ارايه شده در خصوص سلاح های کشتار جمعی عراق پيش از حمله آمريکا به اين کشور در سال ۲۰۰۳ گفت:«آيا شواهدی، که سند و مدرک ناميده می شدند، و قبل از حمله به عراق ارائه شدند، را بياد می آوريد».


در همین زمینه، ویتالی چورکین، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، نيز هشدار داد که تهديد ايران به اقدام نظامی می تواند تلاش های گروه پنج بعلاوه یک برای حل بن بست مناقشه هسته ای ایران را تضعيف کند.


شائول موفاژ، معاون اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل که همزمان وزير حمل و نقل اين کشور نيز هست، روز ۱۷ خرداد نسبت به ميزان کارآيی تحريم ها عليه ايران ابراز ترديد کرد و حمله اسرائيل به آن کشور را «اجتناب ناپذير» دانسته بود.


روسيه هموار نسبت به اتهامات کشورهای غربی در خصوص تلاش ايران برای توليد سلاح اتمی به ديده ترديد نگريسته است. کشورهای غربی و اسرائیل می گويند ايران تحت پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد دستيابی به سلاح اتمی است.


اين در حالی است که ايران با رد اين اتهامات می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و با هدف توليد انرژی است.


«منظقه گلوله آتش می شود»


همزمان با اظهارات آقای لاوروف، محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با تلويزيون العربيه گفت: در صورت هرگونه اقدام نظامی عليه ايران از سمت خود استعفا خواهد کرد و هشدار داد چنين اقدامی خاورميانه را به «گلوله آتش» بدل خواهد کرد.


آقای البرادعی گفت:«اگر الان اقدامی نظامی عليه ايران صورت گيرد من استعفا خواهم کرد چرا که ديگر نمی توانم مسئوليتم را انجام دهم».


مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی اضافه کرد:«به نظرمن، حمله نظامی بدترين وضعيت قابل وقوع خواهد بود. چنين اقدامی منطقه را به گلوله آتش بدل خواهد کرد».


به گفته آقای البرادعی هرگونه حمله نظامی باعث خواهد شد تا ايران با قاطعيت در صدد دستيابی به سلاح اتمی برآيد.


آقای البرادعی همچنین تصریح کرد: در صورتی که حمله نظامی صورت گيرد، اگر ايران تا حالا بمب اتمی توليد نکرده باشد، با کمک تمام ايرانی ها، حتی آنهایی که در غرب زندگی می کنند، به دنبال توليد سلاح هسته ای خواهد رفت.


«به دیپلماسی پایبند هستیم»


در همين زمينه زلمای خليل زاد، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، در واکنش به خبر مانور نظامی اسرائيل، گفت: آمريکا همچنان به رويکرد ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران پايبند است.


آقای خليل زاد همچنين گفت:«ما در مرحله ديپلماسی هستيم و خواهان حل ديپلماتيک اين مسئله ايم».


سفير آمريکا در سازمان ملل متحد با اشاره به اخبار منتشر شده درباره تمرين نظامی اسرائيل گفت: موضع امريکا در قبال برنامه هسته ای تهران مشخص است و ما بارها گفته ايم دستيابی ايران به سلاح اتمی قابل پذيرش نيست.


مانور نظامی اسرائيل


در همين حال، مقامات وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، از مانور نظامی جنگنده های اسرائيلی بر فراز دريای مديترانه خبر داده اند و می گويند احتمال دارد اين مانور، تمرينی برای حمله به تاسيسات هست ای ايران باشد.


مقامات اسرائيل تاکنون به گزارش های در خصوص اين مانور و اهداف احتمالی آن واکنش رسمی نشان نداده اند.


در همين زمينه يک مقام دفاعی آمريکا نخواسته است نامش فاش شود به آسوشيتدپرس گفته است که انجام اين مانور می تواند نمايشی برای ايران و جهان و نشاندهنده اين موضوع باشد که اسرائيل در باره برنامه هسته ای ايران جدی است و ممکن است حتی برای مقابله با آن يک برنامه نظامی هم آماده کرده باشد.


نیویورک تایمز نیز گزارش داده است بيش از یکصد جنگنده اف-١۶ و اف-١۵ اسراييل در اين مانور که در هفته دوم خرداد ماه در منطقه شرقی مديترانه و بر فراز يونان برگزار شد، شرکت کردند.


اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است، در سال ۱۹۸۱ تاسيسات اتمی ناتمام عراق را بمباران و نابود کرد.


هواپيماهای اسرائيل همچنين هفت ماه پيش يک نقطه از خاک سوريه را بمباران کردند. بعدها گفته شد اين هواپيماها تاسيسسات اتمی سوريه را بمباران کرده اند. سوريه ابتدا بمباران اين مکان را تکذيب کرد اما سپس گفت که مجمتع بمباران شده، يک ساختمان متروکه نظامی بوده است.


XS
SM
MD
LG