لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

اسرائیل تهدید کرد: به ایران حمله می کنیم


شائول موفاز بخت اصلی حزب حاکم بر اسرائیل برای جانشینی اهود اولمرت است. عکس از AFP
شائول موفاز بخت اصلی حزب حاکم بر اسرائیل برای جانشینی اهود اولمرت است. عکس از AFP

يکی از معاونين نخست وزير اسرائيل، روز جمعه تهديد کرد که اگر ايران به گفته وی «برنامه ساخت سلاح هسته ای» را دنبال کند، با حملات نظامی اسرائيل رو به رو خواهد شد.


در گزارشی که خبرگزاری های بین المللی منتشر کرده اند، شائول موفاز، معاون اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل که همزمان وزير حمل و نقل اين کشور نيز هست به روزنامه اسرائیلی «یدیعوتآخرونوت» گفته است: «اگر ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را دنبال کند ما به آن حمله می کنيم.»


وی تاکيد کرد که اگر اسرائيل بخواهد عليه ايران دست به اقدام نظامی بزند، چنين عملياتی را با حمايت ايالات متحده آمريکا انجام خواهد داد.


ايران هنوز به اظهارات و تهديدهای تازه شائول موفاز واکنشی نشان نداده است.


ايران تاکنون بارها اعلام کرده است که برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد و برنامه های هسته ای اين کشور اهدافی صرفا صلح آميز را دنبال می کند.


بر اساس گزارش سازمان های امنيتی آمريکا، ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادی، آنچه را که «برنامه ساخت سلاح هسته ای» خوانده می شود، متوقف کرده است.


در سال های اخير بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات هسته ای ايران بازديد کرده اند، با اين حال ترديدهای اين آژانس موجب شد تا پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل ارسال و در اين شورا سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر شود.


اما شائول موفاز، روز جمعه نسبت به ميزان کارآيی تحريم ها عليه ايران ابراز ترديد کرد.



  • «باقی گزينه ها از بين می روند. تحريم ها موثر نيستند. برای توقف برنامه هسته ای ايران، هيچ راهی جز حمله نظامی وجود نخواهد داشت.»
شائول موفاز

وی گفت: «باقی گزينه ها از بين می روند. تحريم ها موثر نيستند. برای توقف برنامه هسته ای ايران، هيچ راهی جز حمله نظامی وجود نخواهد داشت.»


اسرائيل پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای – NPT – را امضا نکرده است و به ويژه از سوی کشورهای منطقه متهم به در اختيار داشتن تسليحات هسته ای شده است. اسرائيل تا کنون از تاييد تا کذيب اين نکته که دارای سلاح اتمی است، خودداری کرده است.


اسرائيل که از جمهوری اسلامی ايران به عنوان بزرگ ترين دشمن خود نام می برد، بارها با يادآوری اظهارات ضد اسرائيلی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران نگرانی عميق خود را از احتمال دستيابی رژيم ايران به بمب هسته ای اعلام کرده است.


محمود احمدی نژاد، تنها رييس جمهوری ايران است که در فاصله کوتاهی بعد از به دست گرفتن قدرت، جمله معروف آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، را که گفته بود «اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود» تکرار کرد.


شائول موفاز در حالی تهديدهای تازه کشورش را عليه ايران مطرح کرده است که خود زمانی وزارت دفاع و رياست ستاد مشترک ارتش اين کشور را در دست داشت. او اکنون با تضعيف موقعيت اهود اولمرت، از بخت های اصلی حزب کديما برای نخست وزيری اين کشور به شمار می رود.


کارشناسان فن آوری هسته ای می گويند، غنی سازی اورانيوم کاربردی دو گانه دارد و همزمان می تواند برای تامين سوخت يک نيروگاه يا ساخت بمب هسته ای به کار رود.


اين موضوع موجب شده تا قدرت های جهان، پنج عضو دائمی شورای امنيت به همراه آلمان، ضمن پيشنهاد امتيازاتی به ايران، خواهان توقف غنی سازی اورانيوم در ايران باشند. اما ایران این امتیازها را رد کرده و در عوض به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.


همزمان ديپلمات های اين گروه از کشورها می گويند که بر اساس قراردادی که ايران با روسيه، پيمانکار سازنده نيروگاه هسته ای بوشهر در ايران امضا کرده است، از زمان راه اندازی نيروگاه که هنوز فرانرسيده، روسيه بايد به مدت ۱۰ سال سوخت نيروگاه بوشهر را تامين کند.


با استناد به اين موضوع، قدرت های جهان پافشاری ايران بر ادامه و توسعه غنی سازی اورانيوم به رغم تمامی فشارها، قطعنامه های شورای امنيت و تحريم های بين المللی را يکی از نشانه های نگران کننده در باره برنامه هسته ای ايران توصيف می کنند.


XS
SM
MD
LG