لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

نخست وزیر اسرائیل خواستار برخورد شدیدتر با ایران شد


اهود اولمرت می گوید که تحربم ها علیه ایران تنها یک گام اولیه به شمار می رود.(عکس: AFP)
اهود اولمرت می گوید که تحربم ها علیه ایران تنها یک گام اولیه به شمار می رود.(عکس: AFP)

نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که برنامه اتمی ایران باید با استفاده از «همه ابزارهای ممکن» متوقف شده و ایران متوجه شود که پیگیری ساخت بمب اتمی چه نتایجی برای آن در خواهد داشت.


اهود اولمرت که برای مذاکرات صلح خاورمیانه و موضوع برنامه اتمی ایران در آمریکا به سر می برد، در سخنرانی روز سه شنبه خود در نشست سالانه «آیپک»، لابی هوادار اسرائیل در آمریکا، شدیدترین لحن را در قبال ایران به کار برد.


وی اظهار داشت: «جامعه بین المللی وظیفه و مسئولیت دارد که از طریق ابزارهای موثر، به ایران بفهماند که واکنش به تعقیب برنامه سلاح هسته ای چه عواقب ویرانگری برای این کشور بدنبال دارد.»


نخست وزیر اسرائیل قرار است که روز چهارشنبه در دیدار با جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در باره برنامه هسته ای ایران مذاکره کند.


ایالات متحده آمریکا و اسرائیل از سال ها پیش ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال تولید سلاح هسته ای است. جمهوری اسلامی ایران این اتهام ها را رد می کند و هدف از برنامه اتمی خود را تولید برق اعلام کرده است.


اهود اولمرت پیشنهاد کرد که علاوه بر تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل، تک تک کشورهایی که با ایران داد و ستد می کنند نیز مشمول تحریم شوند.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه قطعنامه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسانده و خواستار تعلیق غنی سازی از سوی ایران شده است. ولی تهران این درخواست را رد کرده است.


«تحریم ها؛ تنها یک گام اولیه»

آقای اولمرت می گوید که تحریم های بین المللی و سیاسی علیه ایران تنها یک «گام اولیه» به شمار می رود.


وی پیشنهاد کرد که علاوه بر تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل، تک تک کشورهایی که با ایران داد و ستد می کنند نیز مشمول تحریم شوند.


روز سه شنبه، تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز گفت: « ايران نيازمند آن است که بداند تهديد نظامی وجود دارد و از روی ميز کنار گذاشته نشده است.»


از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، لحن اسرائیل و ایران نسبت یکدیگر تندتر شده است. رییس جمهوری ایران خواهان محو اسرائیل از روی نقشه شده و اسرائیل خواستار افزایش فشارهای بین المللی بر ایران است.


پرونده اتمی ایران که همچنان در مرکز توجه کشورهای غربی است در نشست هفته جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در دستور کار شورای حکام قرار دارد.


این شورا گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس را بررسی می کند که در آن تصریح شده است ایران از ارائه اطلاعات لازم برای راستی آزمایی ماهیت برنامه اتمی خودداری کرده و مانع از انجام بازرسی های بیشتر آژانس شده است.


آقای برادعی در گزارش خود اعلام کرد که نگرانی جدی در باره تحقیقات نظامی – اتمی ایران وجود دارد و در این زمینه «توضیحات زیادی» لازم است.


غرب برای ترغیب ایران به تعلیق فعالیت های اتمی قرار است که بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به جمهوری اسلامی ارائه کند.


زلمای خليل زاد، نماينده امريکا در سازمان ملل، روز سه شنبه گفت که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهاردهم ژوئن به تهران سفر می کند تا این بسته را به مقام های ایرانی ارائه کند.


دفتر آقای سولانا در بروکسل گفته است هنوز تاریخ دقیق سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران تعیین نشده است.


XS
SM
MD
LG