لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

بوش: جهان مانند آمریکا تهدید ایران را جدی بگیرد


جرج بوش در دیدار با نخست وزیر اسرائیل خواستار جدی گرفتن تهدید ایران شد.(عکس: AFP)
جرج بوش در دیدار با نخست وزیر اسرائیل خواستار جدی گرفتن تهدید ایران شد.(عکس: AFP)

جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل گفت که جهان مانند آمريکا «بايد تهديد ايران را جدی بگيرد.»


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل برای گفت وگو درباره پرونده هسته ای ايران و مذاکرات صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها به آمريکا سفر کرده است و روز چهارشنبه پس از دیدار با رئیس جمهوری آمریکا، در یک کنفرانس خبری با وی شرکت کرد.


وی بعد از سخنان بوش، خطاب به خبرنگاران گفت: «موضوع ايران بخش مهمی از گفت و گوهای ما را تشکيل می داد و ما تفاهم کاملی در باره ميزان تهديد ايرانی ها داريم و اينکه چه بايد کرد تا ايران به توانايی غير متعارف دست پيدا نکند.»


برای اهود اولمرت که در اسرائيل با اتهام جدی فساد مالی روبرو شده است ديدار اخير از آمريکا احتمالا آخرين سفر وی در مقام نخست وزيری این کشور به ایالات متحده است.


برای اهود اولمرت که در اسرائيل با اتهام جدی فساد مالی روبرو شده است ديدار اخير از آمريکا احتمالا آخرين سفر وی در مقام نخست وزيری این کشور به ایالات متحده است.

رهبران آمريکا و اسرائيل در جريان سفر آقای اولمرت همچنين در خصوص کمک نظامی آمريکا به اسرائيل مذاکره خواهند کرد که شامل جنگنده های اف – ۳۵ استيلث و سيستم هشدار دهنده موشکی است که گفته می شود برای مقابله با تهديدهای موشکی ايران کاربرد دارد.


پيش از ديدار اهود اولمرت و جرج بوش، نخست وزير اسرائيل در سخنانی گفته بود که خواست ايران برای دستيابی به توان هسته ای بايد با «همه ابزارهای ممکن» متوقف شود.


وی در نشست سالانه آيپک، لابی هوادار اسرائيل در آمريکا، گفت: «اسرائيل و ايالات متحده بر سر خطر حادی که برنامه اتمی ايران دارد تفاهم طولانی دارند و در حال همکاری با يکديگر برای جلوگيری از دست يافتن ايران به بمب هسته ای هستند.»


از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، لحن اسرائيل و ايران نسبت يکديگر تندتر شده است. رييس جمهوری ايران خواهان محو اسرائيل از روی نقشه شده و اسرائيل خواستار افزايش فشارهای بين المللی بر ايران است.


آمريکا و اسرائيل از سال ها پيش ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال توليد سلاح هسته ای است. جمهوری اسلامی ايران اين اتهام ها را رد می کند و هدف از برنامه اتمی خود را توليد برق اعلام کرده است.


در هفته اخير نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمريکا از هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات لحن تندی نسبت به ايران در قبال «تهديدهای» آن عليه اسرائيل در پيش گرفتند.


باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات که پيشتر از مذاکره با ايران در صورت تصدی پست رياست جمهوری سخن گفته بود، روز چهارشنبه به شدت به ايران حمله کرد و گفت که هدف نهايی او از میان برداشتن «تهدید ایران» خواهد بود.


وی افزود که هر آنچه از دستش برآيد انجام خواهد داد تا نگذارد ايران به سلاح اتمی دست يابد.


جان مک کين، نامزد جمهوريخواهان در اين انتخابات نيز گفته است: « پيگيری [ساخت] سلاح اتمی از سوی تهران يک ريسک و خطر غير قابل قبول است که ما نمی توانيم اجازه طرح آن را بدهيم.»


آقای مک کين خواستار تشديد تحريم های عليه ایران شد تا تهران را از تلاش برای دستيابی به توانايی هسته ای بازدارد.


موضوع پرونده اتمی ايران هم اکنون در دستور کار آژانس بين المملی انرژی اتمی قرار دارد.


روز چهارشنبه کشورهای اروپايی و آمريکا از رويکرد ايران در سرپيچی از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين از همکاری نکردن تهران با آژانس در خصوص مطالعات ادعايی انتقاد کردند.


XS
SM
MD
LG