لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

خامنه ای: ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست


آیت الله خامنه ای می گوید که ایران در صدد دستیابی به انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است.(عکس: AFP)
آیت الله خامنه ای می گوید که ایران در صدد دستیابی به انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است.(عکس: AFP)

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه شنبه اعلام کرد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و غنی سازی اورانیوم را نیز متوقف نمی کند.


عالی ترین مقام ایران که در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی سخن می گفت، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی در صدد دستیابی به انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است و تا رسیدن به هدف، در این مسیر ادامه خواهد داد.»


اظهارات آقای خامنه ای واکنشی به بازتاب بین المللی گزارش تازه محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی است که گفته بود ایران با متوقف نکردن برنامه غنی سازی اورانیوم همچنان به مقابله با خواست جهانی می پردازد.


مدیر کل آژانس در این گزارش، ایران را متهم کرده که اطلاعات مربوط به برنامه اتمی خود را پنهان کرده و نسبت به تحقیقات نظامی – اتمی جمهوری اسلامی ایران ابراز «نگرانی جدی» کرده است.


  • «جمهوری اسلامی بارها گفته است که قصد ساختن سلاح هسته ای را ندارد زیرا که ساختن آنها بر خلاف عقل سلیم است و همچنانکه دشمنان ما نیز می دانند این گونه سلاح ها را نمی توان بکار برد.»
آیت الله خامنه ای

مشوق های اقتصادی


رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: « جمهوری اسلامی بارها گفته است که قصد ساختن سلاح هسته ای را ندارد زیرا که ساختن آنها بر خلاف عقل سلیم است و همچنانکه دشمنان ما نیز می دانند این گونه سلاح ها را نمی توان بکار برد.»


کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا همراه با آلمان بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی برای ارائه به ایران آماده کرده اند و انتظار می رود که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سفر به تهران به زودی آن را به مقام های ایرانی ارائه کند.


کشورهای غربی از ایران خواسته اند که در ازای این بسته پیشنهادی که تهران در سال ۲۰۰۶ آن را رد کرده بود، فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد ولی جمهوری اسلامی این در خواست را رد کرده است.


برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد، از سوی کشورهای غربی گامی برای دستیابی ایران به دانش ساخت سلاح اتمی ارزیابی شده است ولی تهران این اتهام را رد می کند.


محمد البرادعی در نشست شورای حاکم آژانس بین المللی انرژی اتمی که از روز سه شنبه در وین آغاز به کار کرد از ایران خواست تا تمام جزئیات برنامه اتمی خود را افشاء کند.


آژانس می گوید که به برخی از اسناد دست یافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمینه استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی سازی سریعتر اورانیوم، آژمایش مواد منفجره و تحقیقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، کرده است.


ایران این اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده است.


XS
SM
MD
LG