لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

فرانسه: ایران درهای تاسیسات اتمی اش را باز کند


هروه مورین، (نفر وسط) وزیر دفاع فرانسه.(عکس: AFP)
هروه مورین، (نفر وسط) وزیر دفاع فرانسه.(عکس: AFP)

فرانسه خواستار باز کردن درهای تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی ایران به روی بازرسان بین المللی برای راستی آزمایی ماهیت برنامه اتمی تهران شد.


هروه مورن، وزیر دفاع فرانسه روز یکشنبه گفت: «ما از فرا خواندن ایران به باز کردن درهای تاسیسات اتمی خود حمایت می کنیم تا مشخص شود که برنامه هسته ای این کشور ارتباطی با اهداف نظامی ندارد.»


جمهوری اسلامی ایران روز شنبه و چند روز پیش از ارائه بسته پیشنهادی غرب برای تشویق ایران به دست کشیدن از برنامه غنی سازی اورانیوم گفت که از برنامه اتمی خود دست نخواهد کشید.


ایران با سفر خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این کشور موافقت کرده است که ماموریت دارد مشوق های اقتصادی را به ایران ارائه کند.


پنج عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان که به گروه پنج به علاوه یک شناخته می شوند، در سال ۲۰۰۶ بسته ای به ایران پیشنهاد کردند که بر اساس آن از ایران خواسته شده بود تا فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.


  • «ما از فرا خواندن ایران به باز کردن درهای تاسیسات اتمی خود حمایت می کنیم تا مشخص شود که برنامه هسته ای این کشور ارتباطی با اهداف نظامی ندارد.»
وزیر دفاع فرانسه

جمهوری اسلامی ایران این بسته را رد کرد و به گسترش فعالیت های اتمی خود در دو سال گذشته ادامه داده است.


«تردید» در باره برنامه موشکی ایران


وزیر دفاع فرانسه در سخنان خود که در حاشیه یک کنفرانس امنیتی در سنگاپور ابراز شد گفت که «برنامه موشکی قاره پیمای ایران تردیدها در باره برنامه هسته ای ایران را افزایش می دهد.»


وی اظهار داشت: «شما نمی توانید موشک قاره پیما را توسعه دهید برای اینکه سلاح متعارف حمل کند. این بی معنی است.»


آقای مورن در عین حال گفت که فرانسه از حق هر ملتی از جمله ایران برای داشتن فناوری هسته ای صلح آمیز حمایت می کند که کلید توسعه اقتصادی و مبارزه علیه گرمایش زمین است.


در همین حال، ایران روز یکشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی را متهم کرد که در گزارش تازه خود بهانه ای به دست قدرت های بین المللی داده است تا فشار بر ایران را افزایش دهند.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که «ما انتظار بیشتری از آژانس داشتیم.»


وی گفت: «اگر فشارهای يكي دو كشور شناخته شده نبود، آژانس می‌توانست گزارش بهتری ارايه كند و راهی برای سوء ‌استفاده نماند.»


آقای حسینی می گوید: «مدت ها است كه اين كشورها اعتبار و استقلال آژانس را هدف قرار داده‌اند و پايداری مسوولان آژانس می ‌تواند جايگاه اين نهاد بين‌المللی را حفظ كند.»


علی لاریجانی، رییس جدید مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در نخستین نطق خود در این مقام، آژانس را به «فریبکاری» در گزارش خود متهم کرد.


اظهارات مقام های ایرانی پس از آن بیان می شود که کشورهای غربی بویژه ایالات متحده آمریکا پس از گزارش محمد البرادعی، از نگرانی جدی خود درباره پنهانکاری ایران برای شفافیت برنامه اتمی خود سخن گفتند.


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از اینکه «ایران اطلاعات مربوط به مطالعات ساخت کلاهک های هسته ای را پنهان و با خواست شورای امنیت برای تعلیق غنی سازی اورانیوم مقابله می کند» ابراز «نگرانی جدی» کرده بود.


آژانس از ایران خواسته است تا ایران اطلاعات لازم را در باره مطالعات نظامی – اتمی خود ارائه کند و به بازرسان این نهاد اجازه دهد تا به برخی از تاسیسات هسته ای این کشور دسترسی داشته باشد.


جمهوری اسلامی مطالعات یاد شده را «ادعایی» خوانده و گفته است که ماهیت برنامه اتمی اش صلح آمیز است.


شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده و سفر برخی از مقام های درگیر با برنامه اتمی تهران را به خارج ممنوع کرده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG