لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

سولانا: مشوق های پیشنهادی به ایران آماده است


خاویر سولانا نمایندگی گروه پنج به علاوه یک را برای گفت وگو با جمهوری اسلامی بر عهده دارد.(عکس: EPA)
خاویر سولانا نمایندگی گروه پنج به علاوه یک را برای گفت وگو با جمهوری اسلامی بر عهده دارد.(عکس: EPA)

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که مشوق های پیشنهادی برای ارائه به ایران آماده است ولی هنوز تاریخی برای سفر به تهران تعیین نشده است.


خاویر سولانا پس از بازگشت از مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید لبنان به خبرنگاران در بروکسل گفت: «هنوز تاریخی برای سفر به ایران تعیین نکرده ام ولی امیدوارم که این مسئله زود اتفاق بیفتد. من دیروز(یکشنبه) با متکی صحبت کردم.»


وی افزود: «ما یک پیشنهاد جدید داریم و من سخت مایلم که این پیشنهاد را به آنها (ایرانی ها) ارائه کنیم.»


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود اشاره ای به جزئیات این مشوق ها نکرد.


کشورهای گروه پنج به علاوه یک که خاویر سولانا نمایندگی آنها را برای گفت وگو با جمهوری اسلامی در باره پرونده هسته ای آن بر عهده دارد، اعلام کرد که بسته ای حاوی مشوق های جدید اقتصادی برای ارائه به ایران آماده کرده است.


این گروه که شامل پنج کشور عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه همراه با آلمان است هدف از این مشوق ها را ترغیب ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم عنوان کرده است.


برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد از سوی کشورهای غربی به عنوان اقدامی در مسیر دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی تعبیر شده است.


این کشورها با تصویب سه قعطنامه تحریمی در شورای امنیت سازمان ملل، خواستار توقف این روند شده اند.


جمهوری اسلامی ایران این درخواست را رد و بر گسترش فعالیت های اتمی خود تاکید کرده است. تهران در سال ۲۰۰۶ مجموعه مشوق های اقتصادی ارائه شده از سوی خاویر سولانا را رد کرده بود، چرا که به گفته این کشور متضمن تعلیق غنی سازی اورانیوم است.


در هفته های گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود: «هر گونه پیشنهادی که حاوی شرط تعلیق غنی سازی باشد از سوی ایران پذیرفتنی نیست.»


خاویر سولانا بارها تلاش کرده است که با ترغیب ایران به تعلیق غنی سازی راه را برای مذاکرات سطح بالا در زمینه پرونده اتمی ایران هموار کند.


کشورهای آمریکا و بریتانیا اخیرا بار دیگر تهدید کردند که اگر جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره بر سر پرونده هسته ای خود نشود و مشوق ها را نپذیرد به تشدید تحریم ها روی خواهند آورد.


غرب نگران است که جمهوری اسلامی با ادامه این برنامه به نقطه بدون بازگشت در فعالیت های اتمی خود که همان دستیابی به سلاح اتمی است، برسد ولی ایران می گوید که هدف از این برنامه تولید برق است و ماهیت صلح آمیز دارد.


XS
SM
MD
LG