لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

لاوروف: قدرت های جهانی به ایران تضمین امنیتی دهند


آقای لاوروف می گوید که ارائه تضمین امنیتی یک راه حل موثر برای رفع تنش ها در منطقه به شمار می رود.(عکس: AFP)
آقای لاوروف می گوید که ارائه تضمین امنیتی یک راه حل موثر برای رفع تنش ها در منطقه به شمار می رود.(عکس: AFP)


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه از قدرت های عمده جهانی خواست تا برای حل پرونده اتمی ایران به این کشور تضمین های امنیتی دهند.


آقای لاروف اظهار داشت: «قدرت های بین المللی طرف مذاکره با ایران می توانند پیشنهادهای یکپارچه ای را از جمله ارائه تضمین های امنیتی به ایران بر روی میز قرار داده و به این کشور اطمینان دهند که جایگاهی برابر و شایسته را در گفت و گوهای مربوط به حل همه مشکلات در منطقه خاورمیانه خواهد داشت.»


وی این اظهارات در نشست خبری مشترک با فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان بیان کرد.


وزیر امور خارجه روسیه افزود: «متاسفانه همه قدرت های جهانی آمادگی چنین مسئله ای را ندارند اما من معتقدم که این یک راه حل موثر برای رفع تنش ها در منطقه به شمار می رود و موارد مطرح در اطراف مشکل برنامه اتمی ایران را حل خواهد کرد.»


پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر به یک موضوع مناقشه برانگیز در سطح جهانی تبدیل شده است. کشورهای غربی نگران هستند که تهران در قالب برنامه اتمی خود به دنبال تولید و ساخت سلاح هسته ای باشد ولی جمهوری اسلامی این ادعا را رد می کند.


روسیه و دیگر کشورهای عضو گروه ۵+۱ که در باره مسئله اتمی ایران مذاکره می کنند خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی ایران هستند و در صددند مشوق های تازه ای به این کشور ارائه کنند.


  • «قدرت های بین المللی طرف مذاکره با ایران می توانند پیشنهادهای یکپارچه ای را از جمله ارائه تضمین های امنیتی به ایران بر روی میز قرار داده و به این کشور اطمینان دهند که جایگاهی برابر و شایسته را در گفت و گوهای مربوط به حل همه مشکلات در منطقه خاورمیانه خواهد داشت.»
وزیر امور خارجه روسیه

برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد می تواند برای تولید سلاح اتمی به کار رود. مسکو حتی پیشنهاد کرده است که ایران فقط در جریان مذاکرات با طرف های درگیر در این پرونده، غنی سازی را متوقف کند ولی تهران همواره این موضوع را رد کرده است.


تهران می گوید که این برنامه برای تولید سوخت اتمی نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه های آینده ایران ضروری است.


ارائه بسته پیشنهادی ایران


تهران اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد تا یک بسته پیشنهادی در مقابل مشوق های گروه پنج به علاوه یک ارائه کند ولی جزئیات این بسته هنوز فاش نشده است.


این بسته که به گفته مقام های ایرانی، حاوی راه حل هایی برای مسائل جهانی از جمله موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی است به چهار شخصیت بین المللی ارائه شده است.


احمد خادم المله، مدیر رسانه ای شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفت که این بسته از سوی سفرای ایران به دبیر کل سازمان ملل، دبیر دوره ای شورای امنیت، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه سوئیس ارائه شده است.


به گفته وی، بسته یاد شده شامل چهار محور دمکراسی، امنیت انرژی، همکاری های اقتصادی و همکاری های سازنده در بخش هسته ای می باشد و هر کدام از این عناوین دارای پیوست است که در صورت جدی شدن موضوع، مفاد آن به تدریج منتشر می شود.


دوم ماه مه گذشته، نمایندگان شش کشور آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، اعضای دائم شورای امنیت همراه با آلمان در لندن توافق کردند که بسته پیشنهادی بازبینی شده ای به ایران ارائه کنند.


این کشورها خواستار آن شده اند که تهران روند غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد. ایران این شرط را رد کرده است.


شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسانده است و روسیه نیز اخیرا قطعنامه دوم این شورا را برای اجراء به تمام بخش های دولتی خود ابلاغ کرده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG