لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

هشدار روسیه درباره پیامدهای حمله نظامی به ایران


آقای لاوروف نسبت به تلاش برای تضعيف کار بازرسی آژانس بين المللی انرژی اتمی هشدار داد.( عکس: AFP)
آقای لاوروف نسبت به تلاش برای تضعيف کار بازرسی آژانس بين المللی انرژی اتمی هشدار داد.( عکس: AFP)

وزير امور خارجه روسيه روز پنج شنبه هشدار داد هرگونه اقدام نظامی برای حل مناقشه هسته ای ايران پيامدهای فاجعه باری خواهد داشت.


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، که به همراه تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، در يک کنفرانس مطبوعاتی شحبت می کرد، گفت:«هرگونه استفاده از زور برای حل اين مسئله از طريق ابزار های غير صلح آميز، همه تلاش های انجام شده برای شفاف کردن برنامه هسته ای ايران را تضيعف خواهد کرد.»


آقای لاوروف همچنين به نسبت تلاش برای تضعيف کار بازرسی آژانس بين المللی انرژی اتمی هشدار داد.


سرگئی لاوروف افزود:«تا آنجايی که بازرسان گزارش داده اند که تا کنون هيچ گونه انحرافی در برنامه هسته ای( ايران) به سمت نظامی کردن وجود ندارد، من فکر می کنم برای ما فاجعه بار خواهد بود اگر اين روند موثر و مهم را تضيعف کرد.»


اسرائيل و آمريکا تا کنون از حذف گزينه نظامی از گزينه های موجود برای حل مناقشه هسته ای ايران خودداری کرده اند.


اظهارات اخير محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درباره نابودی اسرائيل، باعث شده است تا تل آويو، تهران را به عنوان يکی از دشمنان اصلی خود در خاورميانه تلقی کند.


اسرائيل وآمريکا نگران هستند که ايران به صورت پنهانی در حال دستيابی به تکنولوژی ساخت بمب اتمی است. اين در حالی است که ايران تصريح می کند که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و با هدف رفع نياز روز افزون اين کشور به توليد انرژی است.


  • «به مقامات ايرانی گفته ام که اگر واقعا چيزی برای پنهان کردن نداريد و درصدد ساخت بمب نيستيد و در پی صلح هستيد درهای (تاسيسات اتمی)تان را باز کنيد، بگذاريد بازرسان بيايند و هر جا مي خواهند بروند و بازديد کنند.»
کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به باور عمومی، اسرائيل تنها کشور مسلح به سلاح هسته ای در خاورميانه است.


عنان: حمله به ايران، «فاجعه حقيقی»


کوفی عنان دبيرکل سابق سازمان ملل نيز در اظهار نظری جداگانه نسبت به انجام هر گونه اقدام نظامی عليه ايران هشدار داد و آن را يک «فاجعه حقيقی» خواند .


وی افزود: در صورتی که جامعه جهانی در برابر مناقشات متعدد در خاورميانه واکنشی درست نشان ندهد اين منطقه منفجر خواهد شد .


آقای عنان که با خبرنگاران صحبت مي کرد، درباره مسئله هسته ای ايران گفت که اطلاع چندانی از اين برنامه ندارد .


وی گفت: «به مقامات ايرانی گفته ام که اگر واقعا چيزی برای پنهان کردن نداريد و درصدد ساخت بمب نيستيد و در پی صلح هستيد درهای (تاسيسات اتمی)تان را باز کنيد، بگذاريد بازرسان بيايند و هر جا مي خواهند بروند و بازديد کنند. راهی پيدا کنيد که به دنيا و نه فقط آمريکا نشان دهيد که هدف توليد جنگ افزارهای هسته ای را نداريد.»


دبير کل سابق سازمان ملل متحد گفت:«من راهی جز گفت و گو و مذاکراتی که در جريان است نمی بينم.»


آقای عنان در ادامه اقدام نظامی بر ضد ايران را «اقدامی نادرست» خواند و از جامعه جهانی خواست تا در مورد مسائل مربوط به خاورميانه با دقت بيشتری برخورد کند. چرا که به گفته آقای عنان هرگونه اشتباه در محاسبه مي تواند «انفجار» را در اين منطقه به همراه داشته باشد.


XS
SM
MD
LG