لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

آمریکا: در برابر ایران، به دیپلماسی معتقدیم


دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، می گوید آمریکا ره رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران معتقد است.
عکس از AFP
دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، می گوید آمریکا ره رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران معتقد است. عکس از AFP

کاخ سفيد، روز چهارشنبه دوازدهم مارس، با رد هرگونه اختلاف نظر بر سر سياست های واشینگتن در قبال تهران اعلام کرد که دولت آمريکا، در مورد ايران به «ديپلماسی» معتقد است.


دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، اخبار منتشر شده را درباره کناره گيری دريا سالار فالون، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمريکا در خاورميانه به دليل اختلاف نظر با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا بر سر سياستگذاری در قبال ايران، «بی معنی» خواند و رد کرد.


خانم پرينو گفت: «هيچ کس در دولت وجود ندارد که رويکردی به جز ديپلماسی را در قبال ايران پيشنهاد کند.»


سخنگوی کاخ سفيد با اشاره به اين که «رييس جمهوری [آمریکا] از بحث های سالم و موثر استقبال می کند»، افزود: «ديدگاه های مخالف درباره مسايل مختلف وجود دارد که در جريان روند سياستگذاری ها آنها حل می شوند. هميشه اين [بحث ها] در اختيار رسانه ها قرار نمی گيرد».


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز سه شنبه اعلام کرده بود که با تقاضای بازنشستگی درياسالار فالون موافقت کرده است.


آقای فالون روز سه شنبه در بيانيه ای هرگونه اختلاف نظر با جرج بوش را رد کرده و گفته بود برداشت های حاکی از اختلاف نظر، «خدمت کردن به گونه ای موثر» را برای او دشوار می کند.


آقای فالون گفته بود: «گزارش های اخير رسانه ها درباره اختلاف نظر با سياست های رييس جمهوری، مانع از تمرکز لازم در شرايط حساس شده و تلاش ها در منطقه ستاد مرکز فرماندهی خاورميانه را مختل می کند».


در همين حال، نمايندگان حزب دموکرات آمريکا همزمان با استعفای دريا سالار فالون انتقادهای خود را از سياست های جرج بوش بار دیگر مطرح کرده اند.


سناتور جان کری، که در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۴ از جرج بوش شکست خورد گفت: «در دوران هفت سال [رياست جمهوری] جرج بوش ما می بينيم کسانی که ازخط موجود حمايت می کنند جايزه می گيرند و آنانی که ابراز بی اعتمادی می کنند بازنشسته می شوند.»


سناتور ادوارد کندی نيز از استعفای دريا سالار فالون انتقاد کرد و گفت که آخرین چیزی که آمریکا نیاز دارد «مشاوران ارشد مطیع» است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، استعفای يک فرمانده ارتش آمريکا در زمان جنگ بسيار غير معمول است.


دريا سالار فالون در ۱۶ مارس سال ۲۰۰۶ جايگزين ژانرال جان ابوزيد شد. ژنرال ابی زيد به مدت چهار سال فرماندهی جنگ عراق را برعهده داشت.


دريا سالار فالون، به همراه رابرت گيتس، برای اجرای استراتژی جديد آمريکا در عراق در سال ۲۰۰۶ به اين سمت منصوب شد.


جنگ و صلح


مجله اسکواير هفته گذشته از آقای فالون به عنوان «مردی ميان جنگ و صلح» نام برده بود. اين مجله تصريح کرده بود که دريا سالار فالون در مقابل فشارهای دولت امريکا برای اقدامات سخت ترعليه تهران مقاومت می کند.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا که روز سه شنبه خبر استعفای درياسالار فالون را اعلام کرده بود، خبر مجله اسکواير درباره احتمال حمله به ايران را «مسخره» خواند.


مجله اسکواير پيش بينی کرده بود که اگر دريا سالار فالون پست خود را ترک کند، احتمال حمله به ايران در بهار افزايش خواهد يافت.


آقای گيتس گفته بود که خواست دريا سالار فالون را برای بازنشستگی با «اکراه و تاسف» تاييد کرده است.


مطلبی که گفته می شود در مجله اسکواير به استعفای دريا سالار فالون منجر شد، تصريح کرده بود که درياسالار فالون کاخ سفيد را به خويشتنداری در قبال ايران فرا می خواند.


آقای فالون که در جريان تهيه اين مطلب با نويسنده همکاری کرده بود، پس از انتشار آن، به شدت از نويسنده انتقاد کرده و اين مقاله را مطلبی«احساساتی» خوانده بود.


ويليام فالون با رد هرگونه اختلاف نظر تصريح کرده است که وجود چنين اخباری باعث می شود که او نتواند به طور موثر به منافع کشورش خدمت کند.


در همين حال، جرج بوش ، رييس جمهوری آمريکا و رابرت گيتس از خدمات دريا سالار فالون تقدير کرده اند.


آقای فالون سال گذشته فرماندهی ستاد مرکزی ارتش آمريکا را برعهده گرفته بود. اين ستاد منطقه خاورميانه را در بر می گيرد و جنگ های عراق و افغانستان بخشی از مسئوليت های اين ستاد است


XS
SM
MD
LG