لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

احمدی نژاد: غربی ها با کاغذ بازی کاری نمی توانند انجام دهند


شرکت کنندگان در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شعارهایی علیه آمریکا و اسراییل سر دادند.(عکس: ایسنا)
شرکت کنندگان در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شعارهایی علیه آمریکا و اسراییل سر دادند.(عکس: ایسنا)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران در مراسم سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ خطاب به غربی ها گفت که جز بازی با کاغذها و تبليغات کاری نمی توانند انجام دهند.


آقای احمدی نژاد در جمع ده ها هزار شرکت کننده در راهپيمايی سالگرد انقلاب در روز ۲۲ بهمن با حمله به کشورهای غربی اظهار داشت که « امروز کار هسته ای از نظر ما تمام شده است و همه بر حقانيت ملت ايران صحه گذاشته اند و دشمنان ملت ايران جز بازی با کاغذها و تبليغات کاری نمی توانند بکنند.»


به گزارش خبرگزاری های ايران، رييس جمهوری اسلامی در بخشی ديگر از سخنان خود، شعار ايران در برابر آنچه که وی تهديدات شورای امنيت خواند، «هيهات منا الذله» دانست.


وی با اشاره به کشورهای غربی گفت:«آنها در موضوع هسته ای ناکارآمدی شورای امنيت را نشان دادند و داعيه داران هدايت اين شورا بر اساس اطلاعات غلط، تصميماتی غلط گرفته و به شورا تحميل کردند.»


محمود احمدی نژاد، گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی و سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را نشانه «غلط بودن اطلاعات» کشورهای غربی و به گفته وی « تصميمات بی پايه شورای امنيت» دانست.


وی افزود: «با اين حال برخی کشورها به جای عذرخواهی بهانه می گيرند که چرا ايران، تصميمات غلط شورای امنيت را اجرا نمی کند.»


  • «اشتباه را با اشتباه نمی توان جبران کرد و ملت ايران از حقوق هسته ای خود ذره ای عقب نشينی نخواهد کرد.»
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی

شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب دو قطعنامه تحريمی از جمهوری اسلامی خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد به حال تعليق درآورد.


کشورهای غربی می گويند: نگرانند که جمهوری اسلامی به دليل ۱۸ سال پنهان کاری در دنبال کردن برنامه اتمی خود، به دنبال توليد و ساخت سلاح هسته ای باشد.


اما جمهوری اسلامی با رد قطعنامه های شورای امنيت و « کاغذ پاره خواندن» آنها می گويد که روند غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد و هدف برنامه های هسته ای ايران، صلح آميز است.


کشورهای گروه پنج به علاوه يک شامل پنج عضو دائم شورای امنيت همراه با آلمان درباره بررسی پيش نويس قطعنامه سوم تحريم در شورای امنيت به توافق رسيده اند، ولی احتمالا تا پايان ماه فوريه که محمد البرادعی، مدير کل آژانس گزارش تازه ای درباره نحوه همکاری ايران منتشر خواهد کرد، تصويب اين قطعنامه به تاخير خواهد افتاد.


مقامات ایران از جمله منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار شکیبایی شورای امنیت برای صدور قطعنامه تازه تا زمان گزارش آقای برادعی شده اند.


رييس جمهوری اسلامی ايران در بخش ديگری از سخنان خود به کشورهای غربی گفت:«اشتباه را با اشتباه نمی توان جبران کرد و ملت ايران از حقوق هسته ای خود ذره ای عقب نشينی نخواهد کرد.»


وی افزود:« آنها بايد راهی برای جبران اشتباهات خود پيدا کنند.»


راهپيمايی های ۲۲ بهمن


گزارش های رسيده حاکی است که ده ها هزار نفر از مردم تهران روز دوشنبه به مناسبت سالگرد پيروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن در مراسم راهپيمايی دولتی شرکت کردند و عليه اسراييل و آمريکا شعار سر دادند.



مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز در این راهپیمایی حضور داشتند.

شرکت کنندگان در اين مراسم که از محله های مختلف پايتخت به حرکت درآمده اند، در طول خيابان انقلاب و آزادی به راهپيمايی پرداختند و با شعارهای سر داده شده از بلندگوی ماشين های دولتی همراهی کردند.


افراد حاضر در اين راهپيمايی پلاکاردهايی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهای «مرگ بر آمريکا» و « مرگ بر اسراييل» نوشته شده بود و در طول مسير عبور خود نيز فرياد می زدند که «انرژی هسته ای حق مسلم ماست.»


علاوه بر تهران، بر اساس تصاويری که تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی به نمايش گذاشت، شهرهای مختلف ايران نيز شاهد راهپيمايی به مناسبت سالگرد پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بوده اند.


مقامات و راديو و تلويزيون های دولتی جمهوری اسلامی ايران از روزهای قبل تبليغات گسترده ای برای دعوت مردم به «شرکت ميليونی» در راهپيمايی صورت دادند و از آنها خواستند تا «اتحاد خود را برای مقابله با فشارهای غرب» نشان دهند.


يک شرکت کننده در راهپيمايی روز ۲۲ بهمن به خبرگزاری رويترز گفته است: « با اين راهپيمايی، کشورهای غربی خواهند فهميد که نمی توانند خواسته های خود را بر ما تحميل کنند و مشاهده می کنند که ما پشت سر رهبر و دولت هستيم.»


شرکت کننده ديگری با اشاره به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی گفته است: «آمريکا بايد بداند و باور کند که ملت ايران از حقوق خود عقب نشينی نخواهد کرد.»


واکنش احزاب به راهپیمایی سالگرد انقلاب


تظاهرات روز دوشنبه در حالی برگزار شد که در ايران، فضای ردصلاحيت های انتخاباتی و سخنان اخير فرمانده کل سپاه پاسداران در طرفداری از يکی از جناح ها بر عرصه سياسی جمهوری اسلامی سايه افکنده است.


سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی با صدور بيانيه ای گفته است: «شرکت در راهپيمايی بيست و دوم بهمن به معنای تاييد انتخابات فرمايشی نيست.»


  • «شرکت در راهپيمايی بيست و دوم بهمن به معنای تاييد انتخابات فرمايشی نيست.»
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

در اطلاعيه سازمان مجاهدين انقلاب آمده است: «گراميداشت پيروزی انقلاب اسلامی هيچ نسبتی با حمايت از خائنان به اهداف و آرمانهای اوليه انقلاب و رهبری آن ندارد.»


جبهه مشارکت ايران اسلامی نيز در اطلاعيه ای، نسبت به زمينه های به گفته اين جبهه، «انحراف از آرمان های انقلاب» ابراز نگرانی کرده است.


اطلاعيه جبهه مشارکت همچنين نسبت به «حاکم شدن تفکرات افرادی که در تعارض بارز با ديدگاه های امام خمينی بوده و هستند» هشدار داده است.


اما احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در حاشيه راهپيمايی روز دوشنبه وعده داد که انتخابات مجلس هشتم کاملا رقابتی برگزار خواهد شد .


علاوه بر ترديدهايی که طی روزهای اخير نسبت به دخالت نيروهای سپاه پاسداران و بسيج در سرنوشت انتخابات ابراز شده است، برخی از منتقدان برگزاری انتخابات آزاد را با وجود قانون انتخابات فعلی اساسا امکان پذير نمی دانند.


XS
SM
MD
LG