لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

«بخش کم اهمیت برنامه تسلیحاتی ایران متوقف شده است»


مک کانل: برنامه هسته ای ایران ادامه دارد.
مک کانل: برنامه هسته ای ایران ادامه دارد.

درياسالار مايکل مک کانل، رييس سازمان اطلاعات ملی آمريکا، روز سه شنبه، پنجم فوريه، در گزارشی به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، اعلام کرد که ايران «فقط بخشی از برنامه ساخت سلاح هسته ای» خود را متوقف کرده است.


درياسلار مک کانل، در مورد گزارش «برآورد اطلاعات ملی» (NIE) درباره ايران، که اواخر سال گذشته منتشر شده و نشان می داد که تهران کمتر از گذشته مصمم است تا بمب اتمی بسازد، گفت: «اين گزارش تنها نشان داد که تهران فقط طراحی سلاح های هسته ای را متوقف کرده است که احتمالا کم اهميت ترين قسمت برنامه هسته ای اين کشور است.»


به نوشته روزنامه انگليسی زبان فاينانشيال تايمز، چاپ لندن، درياسالار مک کانل افزود که ايران هنوز به توسعه تکنولوژی غنی سازی اورانويوم و ساختن موشک های بالستيک ادامه می دهد.


«تهران فقط طراحی سلاح های هسته ای را متوقف کرده است که احتمالا کم اهميت ترين قسمت برنامه هسته ای اين کشور است.»
دریا سالار مک کانل

گزارش «برآورد اطلاعات ملی» درباره ايران، بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا تدوين شده بود و اواخر سال گذشته منتشر شد.


اين گزارش اعلام کرد که ايران برنامه هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده، ولی به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.


منقدين سياست دولت بوش در قبال ايران، گزارش بر آورد اطلاعات ملی را «مدرکی» دانستند که ثابت می کند که دولت آمريکا در مورد خطر هسته ای ايران اغراق کرده است.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، در پاسخ به اين منتقدين گفت که اين گزارش نشان می دهد که ايران برنامه ای برای توليد سلاح هسته ای داشته است.


دولت ايران نيز از انتشار اين گزارش استقبال کرد و آن را «دليلی ديگری در مورد غير نظامی بودن برنامه هسته ای» خود دانست.


فرانسه مدت کمی پس از انتشار اين گزارش اعلام کرد که اين کشور «مدارکی در دست دارد که خلاف اين گزارش را ثابت می کند.»


آمريکا و غرب ايران را متهم به ساختن بمب اتمی می کنند ولی تهران همواره اين اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آميز خوانده است.


يکی از سخنگويان درياسالار مک کانل روز دوشنبه گفت اگر چه رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا، نتيجه گيری گزارش برآورد اطلاعات ملی را زير سوال نمی برد ولی وی نگران این است که فقط به يکی از موضوعات اين گزارش توجه زيادی شده است.


درياسالار مک کانل همچین اعلام کرد که نگرانی ها در مورد افزايش فعاليت های هسته ای کره شمالی افزايش يافته است.


وی گفت در حالی که دولت کره شمالی می گويد که غنی سازی اورانيوم و توليد سلاح های کشتار جمعی را متوقف کرده ولی ما معتقديم که اين کشور به هر دو مورد ادامه می دهد.


درياسالار مک کانل همچنين در مورد افزايش فعاليت القاعده در نواحی مرزی افغانستان - پاکستان هشدار داد. وی افزود القاعده موفق به جذب «نيروهای جديد از غرب» شده است.


XS
SM
MD
LG