لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

بريتانيا: تحريم ها به اقتصاد ايران ضربه زده است


جان ساورز، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، می گوید تحریم ها باعث شده تا دولت نتواند به وعده های خود عمل کند
جان ساورز، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، می گوید تحریم ها باعث شده تا دولت نتواند به وعده های خود عمل کند

سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت: قطعنامه های تحريم شورای امنيت عليه ايران، بر اقتصاد و سیاست این کشور تاثير گذاشته است


به گزارش خبرگزاری رويترز، جان ساورز، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران افزود:«تاثیر اقتصادی تحريم را در عواملی همچون کاهش بیشتر روابط تجاری به ويژه با اروپا، و آمادگی شرکت ها برای سرمايه گذاری (در ايران) می توان ديد».


در همین حال، پيش نويس قطعنامه تازه تحريم ايران که توسط کشورهای موسوم به ۱+۵؛ فرانسه، آمريکا، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، تهيه شده علاوه بر تحريم هايی همچون ممنوعيت سفرهای خارجی برای افراد و فروش تجهيزاتی که قابليت استفاده در فعاليت های هسته ای دارند، ازهمه کشورهای جهان می خواهد در روابط مالی خود با ايران، مانند اعتبارات صادراتی، ضمانت و بيمه، «هشيارانه»عمل کنند.


اين در حالی است که جمهوری اسلامی ايران می گويند: تحريم ها تاثير چندانی ندارند و بدون توجه به قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد به فعاليت های حساس هسته ای خود ادامه می دهد


سفير بريتانيا، همچنین، با اشاره به پيامدهای اقتصادی تحريم ها، گفت:«اين (تحريم ها) باعث شده، به طور مثال، شرکت ها و بانک ها موقعيت خود را مورد ارزيابی قرار داده و اين نکته را مد نظر قرار دهند که آيا همکاری با ايران ارزش ريسک آن را دارد يانه».


وضعيت اقتصادی اقشار کم در آمد


  • «در نتيجه اين تحريم ها و به رغم افزايش در آمدهای گازی و نفتی ايران، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، و دولتش قادر نبوده اند به وعده های خود برای بهبود وضع اقتصادی مردم عادی جامه عمل بپوشانند».
جان ساورز، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد

آقای ساورز، همچنین، افزود: «در نتيجه اين تحريم ها و به رغم افزايش در آمدهای گازی و نفتی ايران، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، و دولتش قادر نبوده اند به وعده های خود برای بهبود وضع اقتصادی مردم عادی جامه عمل بپوشانند».


سفير بريتانيا با اشاره به اينکه آمار دقيقی درباره تاثير تحريم های اقتصادی بر ايران وجود ندارد، گفت: آمار بيکاری در ايران در حدود ده درصد و تورم به ۱۹ درصد رسيده است، اين ها به اکثريت مردم فقيری که به آقای احمدی نژاد، در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند، آسيب وارد کرده است.


جان ساورز همچنين با اشاره به اين که اين تحريم های پيامدهای سياسی داشته است، افزود: اتحاد شش کشور اصلی در قبال ايران و همچنين تحريم ها تازه «را می توان به بحث های شديد با ايران بر سر اين که چه بهايی حاضرند برای ادامه جاه طلبی هسته ای خود بپردازند، بايد نسبت داد».


ديپلمات های مستقر در سازمان ملل می گويند که صدور سومين قطعنامه تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران چند هفته طول خواهيد کشيد.


اين در حالی است که محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه گفت:« «دشمنان ملت ايران امروز در تفرقه به سر می برند و اگر تصور می کنند که جمهوری اسلامی ذره ای کوتاه خواهد آمد اشتباه می کنند.»


ماهیت برنامه هسته ای ایران


همزمان با این تحولات، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نیز روز چهارشنبه گفت: اين اتحاديه تمايل دارد به توسعه برنامه هسته ای ايران کمک کند، اما تا زمانی که مطمئن نشود اين برنامه دارای مقاصد صلح آميز است، چنين کاری را انجام نخواهد داد.


آقای سولانا که در واکنش به اظهارات روز چهارشنبه آقای احمدی نژاد درباره در خواست مشارکت از کشورهای غربی برای ساخت نيروگاه های هسته ای در ایران، صحبت می کرد، افزود:«هيچ کدام از ما با برنامه توليد انرژی هسته ای ايران مشکلی نداريم، در حقيقت ما پيشنها کمک هم داده ايم. اما ما تا مطمئن نشويم که ماهيت برنامه هسته ای ايران صلح آميز است، در اين زمينه اقدامی نخواهيم کرد».


آقای احمدی نژاد در سخنرانی روز چهارشنبه خطاب به کشورهای غربی گفته بود: «بياييد در ساخت نيروگاه های اتمی مشارکت کنيد.»


در همین حال، آقای سولانا تاکيد کرد: که هنوز نسبت به قصد اصلی ايران از غنی سازی اورانيوم قانع نشده است، چرا که در حالی روسيه سوخت مورد نيازنیروگاه ايران را تامين می کند، این کشور چه دلايلی برای ادامه غنی سازی دارد.


خاوير سولانا با اشاره به ضرورت روشن شدن اهداف برنامه هسته ای ایران، افزود:« از مقام های ايران می پرسم برنامه شما برای اورانيوم غنی شده ای که توليد می کنيد چيست، اما من که تا کنون جوابی نگرفته ام».


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا افزود:«حتی شک اين که ايران در صدد دستيابی به تسليحاتی است می تواند منطقه خاورميانه را بی ثبات کند. قصد ما بر طرف کردن چنين شک هايی است».


ايران تاکنون با رد در خواست کشورهای غربی و دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد در باره تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکرده است.


ايران تاکيد دارد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه ها برای توليد برق انجام می دهد، اين در حالی است که آمريکا و اتحاديه اروپا تهران را متهم می کنند که اين کشور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحاتی هسته ای است.


XS
SM
MD
LG