لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

ايران: به همه سوالات آژانس پاسخ داده ايم


سيدمحمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، می گوید: شفافيت برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌ای ايران از سوی آژانس تاييد شده است
سيدمحمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، می گوید: شفافيت برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌ای ايران از سوی آژانس تاييد شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز سه شنبه گفت که اين کشور به همه «سوالات» باقی مانده آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای اين کشور پاسخ داده است.


سيدمحمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، که به بحرين سفر کرده است، افزود: «شفافيت برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌ای ايران از سوی آژانس تاييد شده است».


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری توافق کردند در جارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، تهران به سوالات باقی مانده درباره فعاليت های هسته ای اين کشور پاسخ دهد.


طبق اين توافق قرار بود محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش نهايی خود درباره برنامه هسته ای ايران را ماه دسامبر منتشر کند، اما به بنا به در خواست ايران، ارايه اين گزارش تا ماه مارس به تعويق افتاده است.


در همين حال، آقای حسينی با اشاره به «صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران»، اضافه کرد: «گزارش ارگان‌های اطلاعاتی آمريکا نيز صحت اين امر را مورد اشاره قرار داده است».


به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در ادامه گفت:«به‌رغم همه اين اقدامات متاسفانه هيچگونه تغييری در رفتار غير سازنده گروه ‪ ۵ + ۱‬مشاهده نشده و در قبال همکاری‌های سازنده ايران بهانه‌جويی و فضاسازی منفی ادامه دارد».


در حالی آقای حسینی از رویکرد موجود در قبال پرونده ایران انتقاد می کند که پيش نويس قطعنامه سوم تحريم ايران که توسط کشورهای موسوم به ۱+۵؛ فرانسه، آمريکا، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، تهيه شده روز دوشنبه در شورای امنيت مورد بررسی قرار گرفت.


  • «به‌رغم همه اين اقدامات متاسفانه هيچگونه تغييری در رفتار غير سازنده گروه ‪ ۵ + ۱‬مشاهده نشده و در قبال همکاری‌های سازنده ايران بهانه‌جويی و فضاسازی منفی ادامه دارد».
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران

درپيش نويس قطعنامه تازه پيشنهادی گروه ۱+۵ عليه ايران، تحريم هايی همچون ممنوعيت سفرهای خارجی برای افراد و فروش تجهيزاتی که قابليت استفاده در فعاليت های هسته ای دارند، در نظر گرفته شده است.


دراين پيش نويس ازهمه کشورهای جهان خواسته شده است در روابط مالی خود با ايران، مانند اعتبارات صادراتی، ضمانت و بيمه، «هشيارانه»عمل کنند.


اين سند همچنين خواستار«هشياری» در قبال معاملات مالی با بانک های ايران، به ويژه «بانک صادرات و بانک ملی»، شده است.


حسینی: اظهارات بوش تکراری و بی اهمیت بود


در همین حال، محمد علی حسينی، همچنین، در واکنش به اظهارات جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، گفت : «ما نيز همانند مردم آمريکا سخنرانی تکراری و کيشه‌ای شب گذشته آقای بوش که فاقد نکته و مطلب جديدی بود را شنيديم»


آقای حسینی افزود:« طی ‪ ۷‬سال گذشته به طور مداوم شاهد لفاظي های واهی و اتهام های بی‌اساس و بی‌اهميت آقای بوش در رابطه با ايران بوده‌ايم که به خوبی احساس می‌شود مردم و حتی نمايندگان آمريکا نيز از شنيدن اين گونه اظهارات خسته شده‌اند».


رييس جمهوری آمريکا در آخرين گزارش سالانه خود در برابر کنگره، که روز دوشنبه ايراد شد، جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که مردم خود را سرکوب می کند و در تلاش های صلح در منطقه نيز اخلال ايجاد می کند .


آقای بوش همچنین با اشاره به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، گفته بود که ايران در ادامه تهديدهای خود، «موشک های بالستيک دوربرد توليد می کند و به تلاش هايش برای دستيابی به توانايی غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.»


رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده بود:« «غنی سازی هسته ای را متوقف کنيد. به گونه ای که بتوان صحت آن را تاييد کرد. در آن صورت می توان مذاکرات را آغاز کرد.»


تهران تاکنون با رد در خواست کشورهای غربی و دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد در باره تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکرده است.


يران تا کنون با سرپيچی از اين در خواست ها، به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که درصدد است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه دهد.


ايران تاکيد دارد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه ها برای توليد برق انجام می دهد، اين در حالی است که آمريکا و اتحاديه اروپا تهران را متهم می کنند که اين کشور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحاتی هسته ای است


برنامه هسته ای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس


همزمان با این تحولات، يک مقام قطری گفت که انتظار می رود کشورهای حاشيه خليج فارس «تا ۱۸ ماه آينده مطالعات در خصوص دستيابی انرژی هسته ای را نهايی کنند و در همین زمینه همکاری خود را با آژانس بين المللی انرژی اتمی از ماه مارس آغاز خواهند کرد».


احمد خطياب، مسئول بررسی برنامه هسته ای در شوراعالی محيط زيست قطر، که در پايان سومين روز نشست اعضای شورای همکاری خليج فارس، در دوحه صحبت می کرد، افزود:«ماهمکاری فعال خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه مارس با تشکيل نشست های دو جانبه و سمينارهايی شروع خواهيم کرد».


کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس،؛بحرين، قطر، عمان،عربستان سعودی و امارات متحد عربی، در نسشت سه روز دوحه راه هابی بکار گيری تکنولوژی هسته ای برای توليد برق را مورد بررسی قرار دادند.


در همين حال مقام های شورای همکاری خليج فارس تصريح کردند تلاش برای به کاری گيری تکنولوژی هسته ای در راستای رقابت با ايران نيست.


مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران باعث شد تا اعضای شورای همکاری خليج فارس در دسامبر سال دو هزار شش ‪ طرح استفاده از انرژی هسته را در دستور کار خود قرار دهند.


در همین حال، عبدالله الهشام، دستيار رييس بخش توسعه شورای همکاری خليج فارس بدون نام بردن از ايران گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، « مستقلانه عمل می کند و اقدام آنها( در به خدمت گرفتن تکنولوژی هسته ای) واکنشی نيست».


XS
SM
MD
LG