لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

ایران به حل مسئله اتمی در آینده نزدیک «خوشبین» است


علی باقری می گوید که موضع ایران کاملا شفاف است و در آینده تغییر نخواهد کرد.
علی باقری می گوید که موضع ایران کاملا شفاف است و در آینده تغییر نخواهد کرد.

یک مقام ایرانی روز چهارشنبه در پایتخت اسپانیا ابراز امیدواری کرد که پرونده هسته ای ایران به زودی و «یک بار برای همیشه» حل و فصل شود.


علی باقری، سرپرست معاونت اروپای وزارت امور خارجه ایران در یک کنفرانس خبری گفت: «ایران به رغم برخی گزارش ها مبنی بر برنامه ریزی در شورای امنیت جهت اعمال تحریم های بیشتر، درباره (پیدا شدن) یک راه حل سریع برای برنامه اتمی اش مطمئن است.»


وی که برای شرکت در نشست «اتحاد تمدن ها» در مادرید به سر می برد در عین حال هشدار داد که شکست در دست یافتن به یک راه حل « بازی را در اختیار جنگ طلبان و کسانی قرار می دهد که به دنبال اقدام یک جانبه هستند.»


آقای باقری به خبرنگاران گفت: «ما فکر می کنیم که شرایط و محیط کاملا مهیا است و ما آماده حل و فصل مسئله (اتمی) یک بار و برای همیشه هستیم.»


  • « ما فکر می کنیم که شرایط و محیط کاملا مهیا است و ما آماده حل و فصل مسئله (اتمی) یک بار و برای همیشه هستیم.»
معاون وزیر امور خارجه ایران

سرپرست معاونت اروپای وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی «اعلام کرده است که برخی از مسائل مربوط به موضوع هسته ای حل شده است.»


به گفته علی باقری، سفر محمد البرادعی به تهران «ما را به این نتیجه می رساند که این مسئله به زودی حل خواهد شد.»


این مقام ایرانی به گزارش آژانس اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه اتمی ایران نیز اشاره کرد و گفت: «این گزارش نشان داد که ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای نبوده است.»


آژانس اطلاعاتی آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که تهران برنامه خود برای ساخت بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


این در حالی است که تهران هرگونه تلاش برای تولید سلاح هسته ای چه قبل و چه بعد از این تاریخ را رد کرده و می گوید که هدف از برنامه غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی مصارف صلح آمیز است.


علی باقری به خبرنگاران گفت که واقعیت این است که برخی از کشورها تلاش می کنند تا بر ایران فشار وارد کنند اما موضع ایران کاملا شفاف است و در آینده تغییر نخواهد کرد.


روز سه شنبه اعلام شد که وزرای امور خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان قرار است که هفته آینده در برلین گردهم آیند تا درباره امکان تصویب دور تازه تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به رایزنی بپردازند.


سازمان ملل با تصویب دو قطعنامه از ایران خواسته است که برنامه غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد به حال تعلیق درآورد ولی تهران این درخواست را رد کرده است.


تلاش برای تصویب دور تازه تحریم ها در حالی دنبال می شود که اداره حسابرسی دولتی آمریکا که بازوی تحقیقاتی کنگره محسوب می شود روز سه شنبه درباره میزان تاثیر تحریم ها علیه ایران ابراز نردید کرده است.


گزارش این نهاد دولتی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ايران به رغم تحريم های واشينگتن توانسته است از سال ۲۰۰۳ قراردادهايی به ارزش ۲۰ ميليارد دلار در حوزه انرژی منعقد کند.


XS
SM
MD
LG