لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

البرادعی خواهان تسریع همکاری ایران با آژانس شد


محمد البرادعی، مدير کل آژآنس بين المللی انرژی اتمی، در اولین روز مذاکرات خود در تهران با غلامرضا آقازاده دیدار کرد.
محمد البرادعی، مدير کل آژآنس بين المللی انرژی اتمی، در اولین روز مذاکرات خود در تهران با غلامرضا آقازاده دیدار کرد.

محمد البرادعی، مدير کل آژآنس بين المللی انرژی اتمی، خواستار «سرعت بخشيدن» به همکاری ايران با آژانس برای رفع ابهام های موجود در خصوص برنامه هسته ای این کشور شد.


آقای البرادعی که شامگاه روز پنجشنبه وارد تهران شده است، درخصوص مذاکرات خود با غلامرضا آقا زاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، در روز جمعه گفت:«ما در گفت وگو های خود در باره سرعت بخشيدن به همکاری ايران با آژانس در خصوص شفاف سازی مسايل باقيمانده پيش از ارايه گزارش بعد در ماه مارس مذاکره کرديم».


آقای البرادعی گفت که از آقای آقازاده خواسته است که تا با «حداکثر شفاف سازی»، تضمين های لازم درباره فعاليت های کنونی هسته ای ايران ارايه شود.


به گفته آقای البرادعی هدف سفر وی به تهران «فايق آمدن بر مشکلات موجود ميان ايران و آژانس بين المللی اتمی بوده است».


ديدار محمد البرادعی و علی خامنه ای از اهميت بالايی برخوردار است، چرا که رهبر جمهوری اسلامی، همان طور که بسياری از مقام های ايران اذعان می کنند، تصميم گيرنده نهايی درباره پرونده هسته اين کشور است.

سفر آقای البرادعی به تهران از اهميت ويژه ای برخوردار است. اين سفر مبنايی برای گزارش نهايی وی درباره ايران خواهد بود که می بایست در ماه دسامبر (آذرماه) تکميل و ارايه شود ولی بنا به دلايلی تا ماه مارس (اسفندماه) آينده به تعويق افتاده است.


در حالی آقای البرادعی به تهران سفر کرده است که نگرانی های بين المللی بر سر برنامه هسته ای ايران پس از انتشار گزارش منابع اطلاعاتی آمريکا وارد مرحله تازه ای شده است.


سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا در آخرين گزارش خود تصريح کرده بود که جمهوری اسلامی «ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش ها را در چهار سال پیش متوقف کرده است».


اين سازمان گزارش خود را بر اساس رشته اطلاعاتی که از ۱۶ سازمان امنيتی آمريکا جمع آوری کرده است و در گزارش دو سال پيش خود تاکيد کرده بود که ايران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.


در همين حال، آژانس بين المللی در گزارشی در ماه دسامبر اعلام کرده بود که ايران در همکاری خود با اين آژانس «گام های اساسی» بر داشته است، ولی اين کشورهمچنان از خواست شورای امنيت برای توقف غنی سازی انرژی اتمی سر پيچی می کند.


غلامرضا آقازاده در کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکره با آقای البرادعی گفت:« مذاکرات بسيار خوب و جامعی با البرادعی داشتيم و اولين موضوعی که به تفاهم رسيديم اين بود که آژانس گزارش نهايی خود را در ماه مارس براساس همکاری‌های ايران ارايه دهد»


وی افزود:«همان طور که در گذشته با آژانس همکاری کرديم برای حل مسائل آتی نيز همکاری می کنيم تا مسائل به صورت تمام و کمال حل شود».


محمد البرادعی بيش از چهار سال است که پيشگام تلاش های بين المللی است که از جمهوری اسلامی می خواهد تن به همکاری کامل داده و نسبت به گذشته و حال فعاليت های هسته ای خود توضيحات روشن اراپه کند.


آقای البرادعی روز شنبه با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، و علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ملاقات خواهد کرد.


ديدار آقای البرادعی و آقای خامنه ای از اهميت بالايی برخوردار است، چرا رهبر جمهوری اسلامی، همانطور که بسياری از مقام های ايران اذعان می کنند، تصميم گيرنده نهايی درباره پرونده هسته اين کشور است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های هسته ای حساس مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


XS
SM
MD
LG