لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

محمد البرادعی وارد تهران شد


این نخستین سفر محمد البرادعی به ایران ظرف ده ماه گذشته است.
این نخستین سفر محمد البرادعی به ایران ظرف ده ماه گذشته است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد جمعه وارد تهران شد. هدف از سفر محمد البرادعی بحث در باره پرسش های باقیمانده مربوط به پرونده هسته ای ایران ذکر شده است.


محمد سعيدی، معاون بين الملل سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، در فرودگاه امام خمينی تهران از آقای البرادعی و هیئت همراهش استقبال کرد.


ده ماه پس از آخرین سفر محمد البرادعی به جمهوری اسلامی ایران، او بار ديگر به تهران سفر کرده است تا، طبق بیانیه آژانس، این نهاد وابسته به سازمان ملل را «قادر سازد نسبت به فعاليت های هسته ای ايران در گذشته و حال اطمينان حاصل كند.»


محمد سعیدی در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت که سفر آقای البرادعی به تهران به دعوت رییس سازمان انرژی اتمی ایران انجام گرفته است و هدف از آن «حل و فصل مسايل اساسی و مهم در موضوع هسته ای ايران» است.


آقای سعیدی همچنین گفت: «روابط تهران با آژانس وارد مرحله جديدی شده است.»


قرار است محمد البرادعی در سفر دو روزه خود به تهران با مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی، و از جمله محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری، غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی، منوچهر متکی، وزیر خارجه، و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی، دیدار کند.


از سوی دیگر امام جمعه تهران از محمد البرادعی خواست «موضوع هسته ایی ايران را در آژانس مختومه كند.»


به گزارش خبرگزاری های ایرانی، احمد خاتمی در نماز جمعه اين هفته تهران گفت: «ما اميدواريم آقای البرادعی با واقعيات بيشتری كه خواهد ديد، در اين جهت تلاش داشته باشد كه با گزارش مثبت و واقع بينانه، موضوع هسته ای ايران را در آژانس بطور كلی مختومه كند.»


گفت وگوهای آقای البرادعی در تهران مبنای گزارشی قرار خواهد گرفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ارائه خواهد کرد.


قرار بود آژانس این گزارش را در ماه دسامبر منتشر کند اما انتشار آن، به درخواست ایران، ظاهرا تا ماه مارس به تعویق افتاده است.


بیش از چهار سال است که محمد البرادعی، در مقام مدیرکل آژانس، پیشگام تلاش هایی شده است که از جمهوری اسلامی می خواهد تن به همکاری کامل بدهد و نسبت به گذشته و حال فعالیت های هسته ای خود توضیحات روشن ارائه کند.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از سفر آقای البرادعی به تهران از او خواسته بود به دلیل فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی در گذشته، اکنون از تهران بخواهد در باره فعالیت های هسته ایش با جامعه جهانی همکاری کامل کند.


تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز پنج شنبه گفت: «پرسش های زیادی هست که ایران باید در باره فعالیت های هسته ایش در گذشته پاسخ بدهد. همچنین آنها باید توضیح دهند که اکنون چه می کنند.»


خبر سفر محمد البرادعی به تهران را اوایل هفته جاری سخنگوی او اعلام کرد. خانم فلمینگ گفته بود که سفر دو روزه مدیرکل آژانس به تهران با این دیدگاه انجام می شود که «آژانس را قادر سازد نسبت به فعاليت های هسته ای ايران در گذشته و حال اطمينان حاصل كند.»


سفر آقای البرادعی در حالی انجام می شود که ایالات متحده به تلاش های خود برای اعمال مجازات های تنبیهی بیشتر بر جمهوری اسلامی ادامه می دهد.


علی رغم خواسته جامعه جهانی، که در دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بازتاب داشته است، جمهوری اسلامی همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.


اورانیوم غنی شده با درصد پایین به عنوان سوخت هسته ای به کار می رود، اما درصد بالای غنی سازی اورانیوم، آن را مناسب استفاده در ساخت سلاح های هسته ای می سازد.


جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است قصد دستیابی به سلاح های هسته ای را ندارد و غنی سازی اورانیوم را تنها برای تولید برق انجام می دهد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG