لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

روسیه دومین محموله سوخت هسته ای را در بوشهر تحویل داد


نيروگاه اتمی بوشهر
نيروگاه اتمی بوشهر

خبرگزاری های جمهوری اسلامی گزارش دادند که ايران دومين محموله سوخت هسته ای نيرو گاه اتمی بوشهر را روز جمعه ۷ دی، از روسيه تحويل گرفته است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، احمد فياض بخش، معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی ايران، روز جمعه با اعلام اين خبر گفت که ميزان سوخت تحويل شده به نيروگاه بوشهر معادل محموله قبلی است.


به گفته او، اين محموله طبق يک برنامه زمان بندی شده تحويل داده شده است.


بنا بر اين گزارش، سوخت اوليه نيرو گاه اتمی بوشهر معادل ۸۳ تن است که قرار است در ۸ بخش به ايران تحويل شود.


آمريکا و روسيه ۱۰ روز پيش، در پی ارسال نخستين محموله سوخت هسته ای از روسيه به ايران اعلام کرده بودند ايران ديگر نيازی به ادامه غنی سازی اورانيوم ندارد.


پس از ارسال محموله اول، مقام های رسمی روسیه گفته بودند محموله دوم را در اواسط فوریه تحویل خواهند داد و نیروگاه هسته ای بوشهر کار خود را شش ماه پس از آن آغاز خواهد کرد.


چالش هسته ای


ایران، که چهارمین کشور بزرگ صادرکننده نفت است، بر سر برنامه هسته ای خود درگير چالشی بزرگ با غرب شده است. قدرت های جهانی نگرانند برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به تولید بمب اتمی بینجامد.


ايران اعلام کرده است برای تأمین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر به غنی سازی اورانيوم نیاز دارد و آن را متوقف نخواهد کرد.


ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، بر اساس قراردادی یک میلیارد دلاری، به روسیه واگذار شده و از همین رو، روسیه بخاطر همکاری های اقتصادی اش با جمهوری اسلامی، بشدت تحت فشار غرب است.


اما روسیه استدلال می کند که ساخت نیروگاه بوشهر تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شد و هیچ فعالیت نظامی نخواهد داشت. همچنین به گفته مسکو، جمهوری اسلامی پیش از دریافت این محموله ها تضمین های لازم را در این باره به روسیه داده است.


تهران می گوید برنامه های دیگری نیز در دست اجرا دارد تا به هدف خود، یعنی تولید ۲۰هزار مگاوات برق تا سال ۲۰۲۰، دست یابد و بتواند به تقاضای فزاینده برای انرژی الکتریکی در داخل کشور پاسخ گوید.


از سوی دیگر، روز چهارشنبه ایران اعلام کرد که روسیه با فروش سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ به جمهوری اسلامی موافقت کرده است. روسیه روز جمعه این خبر را تکذیب کرد.


قدرت های جهان تاکنون با صدور دو قطعنامه از ايران خواسته اند که برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند، چرا که اين بخش از برنامه هسته ای ايران می تواند برای ساخت سلاح هسته ای نيز به کار رود، اما ايران اين خواسته را رد کرده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG