لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

«نیروگاه بوشهر تا پایان سال ۲۰۰۸ راه اندازی نمی شود»


ایران می گوید که ۹۵ درصد نيروگاه اتمی بوشهر تکميل شده است.
ایران می گوید که ۹۵ درصد نيروگاه اتمی بوشهر تکميل شده است.

شرکت روسی سازنده نيروگاه اتمی بوشهر روز پنج شنبه اعلام کرد که اين نيروگاه تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی راه اندازی نخواهد شد.


سرگئی شماتکو، رييس شرکت اتم استروی اکسپورت که در راه سفر به چين بود به خبرگزاری های روسی گفته است: «می توانم با قطعيت بگويم که اين نيروگاه تا پایان سال ۲۰۰۸ راه اندازی نمی شود.»


اظهارات اين مقام روسی سه روز پس از آن صورت می گيرد که مسکو اعلام کرد، نخستين محموله سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به ايران ارسال کرده است.


  • «می توانم با قطعيت بگويم که اين نيروگاه تا اواخر سال ۲۰۰۸ راه اندازی نمی شود.»
سرگئی شماتکو

بر اساس قرارداد سال ۲۰۰۶ ميان ايران و روسيه، شش ماه پس از ارسال سوخت اتمی فاز نخست اين نيروگاه بايد راه اندازی شود.


غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه، ۲۶ آذرماه اعلام کرد که برق اين نيروگاه سال آينده وارد مدار می شود.


وی افزود:« اکنون ۹۵ درصد نيروگاه اتمی بوشهر تکميل شده است.»


به رغم اينکه روسيه می گويد مشکلات مالی بر سر راه ادامه ساخت نيروگاه بوشهر با طرف ايرانی حل و فصل شده است، ولی حاضر نشده تا زمان دقيقی برای راه اندازی اين نيروگاه اعلام کند.


رييس شرکت اتم استروی اکسپورت روز پنج شنبه، ۱۳ دسامبر گفته بود که جزئيات راه اندازی نيروگاه بوشهر اواخر ماه دسامبر اعلام می شود.


روسيه در سال ۲۰۰۶ متعهد شده بود که تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی، واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.


بر اساس اين توافقنامه، قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر در نوامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی راه اندازی شود و طرف روسی موظف شده بود شش ماه پيش از راه اندازی فيزيکی، سوخت اين نيروگاه را که ۹۰ تن است به تهران ارسال کند.


اما اين زمان بندی به دليل آنچه شرکت اتم استروی اکسپورت، «بروز مسائل مالی و فنی» خوانده بود، در سال جاری به تعويق افتاد.


مهرماه سال جاری ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه به ايران سفر کرد و در بيانيه مشترکی که توسط روسای جمهوری دو کشور ایران و روسیه منتشر شد، مسکو تعهد کرد که ساخت نيروگاه بوشهر را تکميل کند.


سوخت نیروگاه


همزمان با تعلل دنباله دار روسیه برای راه اندازی نیروگاه بوشهر، ارسال سوخت این نیروگاه نیز موجب شد تا منتقدین برنامه هسته ای ایران، بر لزوم توقف غنی سازی اورانیوم پافشاری کنند، چرا که به گفته آنها، ایران عملا در حال حاضر به اورانیوم غنی شده مورد نیاز خود، دسترسی دارد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز دوشنبه با حمايت از ارسال سوخت اتمی توسط روسيه به ايران، گفت: «ايران ديگر نيازی به غنی سازی اورانيوم ندارد.»


رييس جمهوری آمريکا افزود: «اگر روس ها خواهان انجام چنين کاری هستند و من نيز از آن حمايت می کنم، به اين ترتيب ايرانی ها نيازی ندارند که غنی سازی را دنبال کنند. اگر آنها سوخت را برای مصارف صلح آميز می خواهند به اين ترتيب ديگر ضرورتی به فرا گرفتن چگونگی غنی سازی ندارند.»


اين در حالی است که ايران بار ديگر تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد و می گويد که برای سوخت نيروگاه تازه ای که قرار است در دارخوين استان خوزستان راه اندازی شود، نياز به غنی سازی در مجتمع نطنز دارد.


ایران جزئياتی درباره اين نيروگاه ارائه نداده است ولی احتمال داده که ظرف هشت سال آينده ساخته شود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته است تا برای اعتماد سازی جهانی، روند غنی سازی اورانيوم را که کاربردهای دوگانه نظامی و غير نظامی دارد به حالت تعليق درآورد، ولی تهران به رغم دو قطعنامه تحريمی اين شورا از انجام خواسته تعليق سرباز زده است.


XS
SM
MD
LG