لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

ایران: نیروگاه اتمی بوشهر سال آینده برق تولید می کند


به گفته غلامرضا آقا زاده، « اکنون ۹۵ درصد نيروگاه اتمی بوشهر تکميل شده است.»
به گفته غلامرضا آقا زاده، « اکنون ۹۵ درصد نيروگاه اتمی بوشهر تکميل شده است.»

چند ساعت پس از اعلام روسيه مبنی بر ارسال اولين محموله سوخت نيروگاه اتمی بوشهر، رييس سازمان انرژی اتمی ايران گفت که برق اين نيروگاه سال آينده وارد مدار می شود.


به گفته غلامرضا آقا زاده، « اکنون ۹۵ درصد نيروگاه اتمی بوشهر تکميل شده است.»


رييس سازمان انرژی اتمی ايران در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، تاييد کرد که نخستين محموله سوخت نيروگاه اتمی بوشهر روز دوشنبه وارد ايران شد.


شرکت روسی سازنده نخستين نيروگاه اتمی ايران روز دوشنبه اعلام کرد که محموله سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به ايران ارسال کرده است و اين سوخت مصارف نظامی ندارد.


شرکت اتم استروی اکسپورت در بيانيه ای گفت: «مرحله اول ( انتقال سوخت نيروگاه) روز ۱۶ دسامبر ۲۰۰۷ کامل شد و محموله های سوخت که قبلا توسط بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی مهر و موم شده بود به محل نيروگاه انتقال يافت و در جايگاهی مخصوص انبار شد.»


به رغم «ارسال سوخت نيروگاه بوشهر و تضمين برای تامين سوخت» از سوی روسیه، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران هرگونه برنامه ای برای تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد.

گزارش خبرگزاری روسی اينترفاکس حاکيست که ارسال اين محموله در هفت مرحله صورت می گيرد و ظرف دو ماه کامل می شود.


«غنی سازی تعليق نمی شود»


رييس سازمان انرژی اتمی بدون تاييد يا رد زمان بندی شرکت روسی سازنده نيروگاه بوشهر برای ارسال سوخت به ايران گفته است: « طبق زمانبندی توافق شده، سوخت به ايران ارسال می شود.»


غلامرضا آقازاده افزود: «کار انتقال سوخت ادامه خواهد يافت تا همه سوخت در زمانبندی معين به ايران تحويل داده شود.»


وی سوخت اوليه نيروگاه بوشهر را حدود ۸۰ ت ن اعلام کرد.


به رغم «ارسال سوخت نيروگاه بوشهر و تضمين برای تامين سوخت» از سوی روسیه، اين مقام ارشد سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی هرگونه برنامه ای برای تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد.


جمهوری اسلامی بارها برای موجه شمردن برنامه غنی سازی اورانیوم که مورد انتقاد غرب است گفته بود که اطمینان ندارد که بتواند سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را از خارج دریافت کند و از این رو خود تهیه سوخت را در نطنز دنبال می کند.


آقای آقازاده می گويد: «ما يک نيروگاه بومی با ظرفيت ۳۶۰ مگاوات در حال احداث داريم که اين نيروگاه به سوخت نياز دارد.»


وی افزود: «بر اساس برنامه ريزی انجام شده، سوخت نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی از طريق نطنز تامين خواهد شد.»


ارسال سوخت نيروگاه بوشهر سه روز پس از آن صورت می گيرد که شرکت اتم استروی اکسپورت روسيه اعلام کرد که مشکلات مالی بر سر راه ادامه ساخت نيروگاه بوشهر با طرف ايرانی حل و فصل شده است.


توافق مالی دو کشور در پی ديدار منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران از مسکو و رايزنی با مقامات اين کشور برای تعيين تاريخی تازه در خصوص راه اندازی نخستين نيروگاه اتمی ايران صورت گرفت.


با اين حال سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه، گفت: هنوز نمی توان زمانی برای اتمام ساختمان نيروگاه اتمی بوشهر تعيين کرد.


«سوخت نيروگاه مصارف نظامی ندارد»


ولاديمير پاولوف، رييس بخش اجرايی نيروگاه بوشهر در شرکت اتم استروی اکسپورت می گويد: « سوخت نيروگاه بوشهر در هر سناريويی که در نظر بگيريم کاربرد نظامی ندارد.»


وی به شبکه تلويزيونی وست- ۲۴ گفت: «اورانيوم برای مصارف نظامی بايد تا سطح ۹۰ درصد غنی شده باشد در حالی که میزان غنی سازی سوخت نيروگاه بوشهر بين ۱.۶ تا ۳.۶۲ درصد است.»


بر اساس گزارش سازمان بين المللی انرژی اتمی، در حال حاضر متخصصان ايرانی قادرند تا اورانيوم ۲۳۵ را در سطح ۳.۷ درصد غنی سازی کنند.


مهرماه سال جاری ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه به تهران سفر کرد و در بيانيه مشترکی که توسط روسای جمهوری ايران و روسيه منتشر شد، مسکو تعهد کرد که ساخت نيروگاه بوشهر را تکميل کند.


روسيه به دليل مشارکت در پروژه چندين ميليارد دلاری ساخت نيروگاه بوشهر از سوی آمريکا و قدرت های اروپايی، با انتقادهايی رو به رو شده، ولی مسکو انتقادها از سطح همکاری با تهران را رد کرده است.


اين کشور همچنين با انجام تحريم های تازه تر عليه جمهوری اسلامی ايران مخالفت کرده است و سطح مبادلات تجاری خود با ايران را در نه ماهه اول سال ۲۰۰۷ به دو برابر مدت مشابه سال قبل افزايش داده است.


XS
SM
MD
LG