لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

«سوخت اتمی نیروگاه بوشهر برای ارسال آماده می شود»


روسيه در اقدامی که حاکی از آمادگی اين کشور برای ارسال سوخت اتمی به ايران است اعلام کرد بازرسان آژانس مراحل نهايی لاک مهر سوخت نيروگاه بوشهر را انجام خواهند داد.
روسيه در اقدامی که حاکی از آمادگی اين کشور برای ارسال سوخت اتمی به ايران است اعلام کرد بازرسان آژانس مراحل نهايی لاک مهر سوخت نيروگاه بوشهر را انجام خواهند داد.

روسيه روز جمعه شانزدهم نوامبر، در اقدامی که حاکی از آمادگی اين کشور برای ارسال سوخت اتمی به ايران است اعلام کرد بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اواخر نوامبر مراحل نهايی لاک و مهر سوخت نيروگاه بوشهر را انجام خواهند داد.


شرکت دولتی «تول»، توليد کننده سوخت اتمی روسيه، در بيانيه ای اعلام کرد کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی طی روز های ۲۶ تا ۲۹ نوامبر برای لاک و مهر سوخت اتمی ارسالی به نيروگاه بوشهر به این کارخانه توليد سوخت هسته ای خواهند رفت.


به گزارش خبرگزاری رویترز، اين اقدام می تواند گام مهمی در جهت آماده سازی سوخت اتمی نيروگاه بوشهر و ارسال آن به ايران باشد.


  • « در توافقی که بين ايران، روسيه و آژانس صورت گرفت، روسيه رسما به آژانس اطلاع داد که آماده است در تاريخ ‪ ۲۶‬نوامبر سال جاری ميلادی، در محل توليد سوخت نيروگاه اتمی بوشهر در روسيه ضمن راستی آزمايی، سوخت اوليه نيروگاه را برای ارسال به ايران، پلمپ کند».
محمد سعیدی

آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در بيانيه تازه خود که روز پنجشنبه درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی منتشر کرد، نوشته است:«روز ۲۶ نوامبر به عنوان برنامه زمانی بندی اعزام کارشناسان برای راستی آزمايی و لاک و مهر سوخت اتمی (نيروگاه بوشهر) پيش از ارسال از روسيه به ايران تعيين شده است».


اين شرکت روسی در بيانيه خود تصريح کرده است:« ما آماده ايم تا تمام شرايط مورد نياز کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای انجام کار خود مهيا کنيم».


روسيه تاکنون زمان مشخصی را برای ارسال سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر اعلام نکرده است، اما طبق توافق تهران و مسکو، سوخت اتمی نيروگاه بوشهر بايد شش ماه پيش از راه اندازی آن تحويل داده شود.


براساس برنامه اعلام شده روسيه برای آغاز کار نيروگاه اتمی بوشهر، اين نيروگاه در اوايل سال ۲۰۰۸ آغاز به کار خواهد کرد.


«ازنظر حقوقی سوخت نیروگاه بوشهر آماده تحویل می شود»


غلامرضا انصاری ، سفير ايران در مسکو، نيز در همین زمينه، گفت:«ما اميدوارم به قول هايی که مقام های روسی تاکنون درباره اين مسئله به ما داده اند به زودی جامه عمل بپوشانند».


در همين حال، محمد سعيدی، معاون اموربين‌الملل سازمان انرژی‌اتمی ايران، روز جمعه گفت:« در توافقی که بين ايران، روسيه و آژانس صورت گرفت، روسيه رسما به آژانس اطلاع داد که آماده است در تاريخ ‪ ۲۶‬نوامبر سال جاری ميلادی، در محل توليد سوخت نيروگاه اتمی بوشهر در روسيه ضمن راستی آزمايی، سوخت اوليه نيروگاه را برای ارسال به ايران، پلمپ کند».


آقای سعيدی افزود:« اين بدان معناست که از نظر فنی و حقوقی، سوخت اوليه نيروگاه اتمی بوشهر می‌تواند آماده حمل به ايران باشد»


پيشتر، يوری آلنين، رييس شرکت «تول» در شهريورماه گذشته گفته بود:« سوخت اتمی ويژه نيروگاه بوشهر از چند ماه پيش و پس از تجديد گواهی، با حضور کارشناسان ايرانی در کانتينرهای مخصوص حمل، بارگيری شده و در انبار نگهداری می‌شود».


آقای آلنين تاکيد کرده بود:«اين کانتيرها در تيرماه سال جاری از سوی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی لاک و مهر شدند و هر زمان که دستور حمل اين سوخت داده شود به فاصله سه روز به نيروگاه اتمی بوشهر تحويل داده خواهد شد.»


در حالی روسيه ايران از تکميل مراحل ارسال سوخت اتمی بوشهر به ايران خبر می دهند که تاکنون زمان تکميل نيروگاه اتمی بوشهر، که کار ساخت آن توسط شرکت روسی «اتم استروی اکسپرت روسيه» انجام می شود، بارها به تعويق افتاده است.


طبق برنامه زمان بندی قبلی قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر پس از چند بار تاخير در شهريور ماه (سپتامبر) سال جاری راه ‌اندازی آزمايشی شود و در آبان ماه (نوامبر) مورد بهره ‌برداری نهايی قرار گيرد اما به دليل آنچه اتم استروی اکسپورت «بروز مساله مالی و فنی» خوانده است، اين برنامه به تعويق افتاده است.


XS
SM
MD
LG