لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

متکی: سوخت اتمی نیروگاه بوشهرآماده تحویل است


منوچهر متکی می گوید سوخت هسته‌ای نيروگاه اتمی بوشهر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی لاک و مهر شده و آماده تحویل است.
منوچهر متکی می گوید سوخت هسته‌ای نيروگاه اتمی بوشهر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی لاک و مهر شده و آماده تحویل است.

منوچهرمتکی، وزير امورخارجه ايران، روز شنبه بيست و پنجم شهريور ماه گفت سوخت هسته‌ای نيروگاه اتمی بوشهر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی لاک و مهر شده و آماده تحویل است.


آقای متکی که در کنفرانس خبری به همراه وزير امورخارجه بلژيک در محل دفتر مطالعات سياسی و بين‌المللی وزارت امورخارجه سخن می گفت، درباره اختلافات ايران و روسيه بر سر نيروگاه اتمی بوشهر گفت:« روند امور را در اين خصوص به پيش می‌بينيم و هم اکنون سوخت هسته‌ ای بوشهر آماده شده و توسط آژانس بازرسی لاک‌ ومهر شده است».


به گفته آقای متکی در جريان گفت وگوی تازه تلفنی ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، مساله ارسال سوخت اتمی نيروگاه بوشهر مطرح شده و جمهوری اسلامی اميدواراست که «کار ارسال سوخت به زودی انجام گيرد».


روند امور را در اين خصوص(تکمیل نیروگاه بوشهر) به پيش می‌بينيم و هم اکنون سوخت هسته‌ ای بوشهر آماده شده و توسط آژانس بازرسی لاک‌ومهر شده است و همان طور که آقای پوتين در گفت وگو با آقای احمدی‌نژاد مطرح کرده اميدواريم کار ارسال سوخت به زودی انجام گيرد
منوچهر متکی

آقای متکی هفته گذشته برای مذاکره برای حل اختلاف ايران روسيه در مورد تکميل نيروگاه اتمی بوشهر به مسکو سفر کرده و با سرگئی کرينکو رييس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه، که پيمانکار اصلی نيروگاه اتمی بوشهر است، ديدار و گفت وگو کرد.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، وزير امور خارجه ايران درباره اين ديدار گفت:« بخش قابل توجهی از مذاکرات با آقای کرينکو به منظور بررسی توافقات ايران و روسيه بود که بخشی از آن به موضوع بوشهر اختصاص يافت».


ايران و روسيه در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی توافقنامه ای را امضاء کردند که بر اساس آن، روسيه متعهد شد تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.


بر اساس اين توافقنامه، قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر در نوامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی راه اندازی شود و طرف روسی موظف شد شش ماه پيش از راه اندازی فيزيکی، سوخت اين نيروگاه را که ۹۰ تن است به تهران ارسال کند.


ولی به رغم مذاکرات طولانی دو طرف هنوز توافقی برای زمان بندی جديد راه اندازی اين نيروگاه اعلام نشده است.


آنتون بادنکوف، رييس شرکت «تول»، دست اندر کار توليد سوخت اتمی روسيه، پيشتر، در تيرماه سال جاری اعلام کرده بود که « سوخت اتمی ويژه نيروگاه بوشهر برای ارسال آماده است».


به گفته اين مقام روس، سوخت هسته ای ويژه نيروگاه اتمی بوشهر که حدود ۹۰ تن است، در انبار شرکت تول در شهر «نووسيبيرسک» واقع در منطقه سيبری روسيه نگهداری می شود اما تاريخ انتقال سوخت اتمی به ايران به نظر مديريت شرکت اتم استروی اکسپرت بستگی دارد.


XS
SM
MD
LG