لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

«ایران باید پرداخت اقساط نیروگاه بوشهر را آغاز کند»


مقامات روسی می گویند: نيروگاه اتمی بوشهر زودتر از پاييز سال ۲۰۰۸ نمی تواند راه اندازی شود.
مقامات روسی می گویند: نيروگاه اتمی بوشهر زودتر از پاييز سال ۲۰۰۸ نمی تواند راه اندازی شود.

رییس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه می گويد: رايزنی با طرف ايرانی در رابطه با حل مسايل مربوط به تکميل نيروگاه اتمی بوشهر همچنان ادامه دارد اما تاکنون تاريخ دقيق راه اندازی نيروگاه تعيين نشده است.


سرگی کرينکو، روز سه شنبه در مصاحبه با راديو اکو مسکو گفت: روسيه مصمم به اتمام نيروگاه بوشهر است و مسايل سياسی بر اين روند تاثير گذار نيستند.


وی گفت: عدم تامين مالی اين پروژه ظرف ماه های اخير موجب تاخير در راه اندازی اين نيروگاه شد.


در همين حال يک مقام بلند پايه در صنايع اتمی روسيه که نامش فاش نشده روز سه شنبه به خبرگزاری روسی ريا نووستی گفت: نيروگاه اتمی بوشهر زودتر از پاييز سال ۲۰۰۸ نمی تواند راه اندازی شود.


وی افزود: بخشی از دستگاه ها برای ساخت اين نيروگاه هنوز عرضه نشده اند و مونتاژ نهايی نيروگاه، طبق خوشبينانه ترين پيش بينی ها زودتر از سال ۲۰۰۸ پايان نخواهد يافت.



راه اندازی نیروگاه در آن زمان (سال ۲۰۰۸) نیز در صورتی امکان پذیر است که از هم اکنون پرداخت های ثابت برای تکميل نيروگاه آغاز شوند و اتم استروی اکسپورت ( پيمانکار اصلی پروژه) بتواند تجهيزات لازم برای تکميل ساخت نيروگاه را سفارش دهد.
یک مقام روسی

این مقام روسی اظهار داشت: راه اندازی نیروگاه در آن زمان نیز در صورتی امکان پذیر است که از هم اکنون پرداخت های ثابت برای تکميل نيروگاه آغاز شوند و اتم استروی اکسپورت ( پيمانکار اصلی پروژه) بتواند تجهيزات لازم برای تکميل ساخت نيروگاه را سفارش دهد.


اظهارات مقام های روسی در واکنش به اعلام علی لاریجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران صورت می گیرد که روز پنج شنبه گفته بود: تهران و مسکو به تفاهم های خوبی برای راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر دست يافته اند.


آقای لاريجانی اظهار داشت: در اين تفاهمات، برنامه زمان بندی برای تامين به موقع سوخت هسته ای و راه اندازی اين نيروگاه مشخص شده است.


ولی این مقام ایرانی توضیح بیشتری در این زمینه نداده بود.


ايران و روسيه در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی توافقنامه ای را امضاء کردند که بر اساس آن، روسيه متعهد شد تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.


بر اساس اين توافقنامه، قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر در نوامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی راه اندازی شود و طرف روسی موظف شد شش ماه پيش از راه اندازی فيزيکی، سوخت اين نيروگاه را که ۹۰ تن است به تهران ارسال کند.


ولی به رغم مذاکرات طولانی دو طرف هنوز توافقی برای زمان بندی جدید راه اندازی این نیروگاه اعلام نشده است.


اوايل هفته گذشته، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در يک کنفرانس خبری اظهار داشت که طرف روسی متعهد شده تا کار آماده سازی نيروگاه بوشهر را به پايان برساند.


«نظامی بودن برنامه اتمی ایران درست نیست»


از سوی ديگر يکی از مقامات وزارت دفاع روسيه تاکيد کرد که تاييدی بر نظامی بودن برنامه هسته ای ايران وجود ندارد و زود است که درباره وجوه نظامی در برنامه هسته ای ايران صحبت شود.


ژنرال ولاديمير ورخووتسف که مسووليت مهمات هسته ای روسيه را نيز بر عهده دارد، اعلام کرد که دستگاه های فنی روسيه توانايی نظارت، شناسايی و ثبت هرگونه آزمايش هسته ای در هرکجای جهان از جمله ايران را دارند اما تاکنون علائمی از انجام آزمايش هسته ای در ايران توسط متخصصان ما ثبت نشده است.


XS
SM
MD
LG