لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

«سوخت نیروگاه اتمی بوشهر آماده ارسال است»


ايران و روسيه توافقنامه ای را امضاء کرده اند که بر اساس آن، روسيه متعهد شد تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.
ايران و روسيه توافقنامه ای را امضاء کرده اند که بر اساس آن، روسيه متعهد شد تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.

در حالی که پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر از ادامه ابهام در روند تکمیل و راه اندازی این نیروگاه خبر داده، یک دست اندرکار تولید سوخت اتمی روسیه می گوید که سوخت نیروگاه بوشهر آماده ارسال است.


يک مقام بلندپايه شرکت اتم استروی اکسپورت که پيمانکار نيروگاه اتمی بوشهر است روز دوشنبه در مصاحبه ای با روزنامه معتبر«ورميا» چاپ مسکو اعلام کرد: عدم پرداخت پول کافی از سوی ايران، روند تکميل و آينده نيروگاه را در ابهام قرار داده و نمی توان زمان مشخصی برای بهره برداری آن تعيين کرد.


وی که نامش فاش نشده است افزود: مقامات ايرانی در مورد نيروگاه بوشهر اطلاعات دقيقی ارايه نمی کنند و برای ادامه عمليات ساختمانی آن عملا پول کافی نمی پردازند.


سوخت هسته ای ويژه نيروگاه اتمی بوشهر که حدود ۹۰ تن است، در انبار شرکت تول در شهر «نووسيبيرسک» واقع در منطقه سيبری روسيه نگهداری می شود اما تاريخ انتقال سوخت اتمی به ايران به نظر مديريت شرکت اتم استروی اکسپرت بستگی دارد.
یک مقام شرکت دست اندرکار سوخت اتمی روسیه

اين مقام روس، با ابراز تاسف از آنچه که «عدم تامين مالی پروژه در ماه های اخير» ناميد، گفت: اگرچه حواله پول از طرف ايران از سر گرفته شده اما مبلغ آن تنها ۳۰ درصد از تعهدات بوده و اصلا کافی نيست.


سخنان اين مقام روسی در حالی بيان می شود که سرگئی شماتکو، رييس شرکت اتم استروی اکسپورت جهت بررسی علل تاخير در عمليات اجرايی نيروگاه بوشهر به ايران سفر کرده است.


ايران و روسيه در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی توافقنامه ای را امضاء کردند که بر اساس آن، روسيه متعهد شد تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.


بر اساس اين توافقنامه، نيروگاه اتمی بوشهر در نوامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی راه اندازی نهايی خواهد شد و روسيه موظف شد شش ماه پيش از راه اندازی فيزيکی، سوخت اين نيروگاه را که ۹۰ تن است به تهران ارسال کند.


در همين حال، آنتون بادنکوف، رييس شرکت «تول»، دست اندر کار توليد سوخت اتمی روسيه روز دوشنبه اعلام کرد: سوخت اتمی ويژه نيروگاه بوشهر برای ارسال آماده است.


به گفته اين مقام روس، سوخت هسته ای ويژه نيروگاه اتمی بوشهر که حدود ۹۰ تن است، در انبار شرکت تول در شهر «نووسيبيرسک» واقع در منطقه سيبری روسيه نگهداری می شود اما تاريخ انتقال سوخت اتمی به ايران به نظر مديريت شرکت اتم استروی اکسپرت بستگی دارد.


XS
SM
MD
LG