لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

«دیگران در تولید سوخت هسته ای با ایران مشارکت کنند»


آقای لاریجانی تاکید کرد این پیشنهاد از آنجا مطرح شده که ایران نشان دهد برنامه هسته ای خود را تنها با هدف تامین انرژی دنبال می کند و قصد تولید سلاح ندارد.
آقای لاریجانی تاکید کرد این پیشنهاد از آنجا مطرح شده که ایران نشان دهد برنامه هسته ای خود را تنها با هدف تامین انرژی دنبال می کند و قصد تولید سلاح ندارد.

علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران و مذاکره کننده ارشد اتمی در گفت و گويی با شبکه خبری سی ان ان ، گفت که ایران پیشنهاد کرده است برای حل مناقشه هسته ای، کنسرسیومی چندملیتی در خاک ایران، تامین سوخت نیروگاه هسته ای ایران را به عهده بگیرد.


آقای لاریجانی تاکید کرد این پیشنهاد از آنجا مطرح شده که ایران نشان دهد برنامه هسته ای خود را تنها با هدف تامین انرژی دنبال می کند و قصد تولید سلاح ندارد.


در حال حاضر ایران در حال گسترش غنی سازی اورانیوم است و مقام های ایرانی می گویند، هدف آنها این است که بعد از راه افتادن نیروگاه هسته ای بوشهر بتوانند برای این نیروگاه از راه غنی سازی، سوخت کافی تولید کنند.


کشورهای غربی می گویند از آنجا که توسعه غنی سازی اورانیوم همزمان می تواند به ایران امکان تولید بمب هسته ای نیز بدهد، با آن مخالف هستند و شورای امنیت سازمان ملل نیز تا کنون با صدور سه قطعنامه، از ایران خواسته است که غنی سازی را متوقف کند.


علی لاریجانی که به تازگی از دور دوم مذاکرات با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران بازگشته است، در مصاحبه روز شنبه خود به سی ان ان گفت که هدف این مذاک رات « رسيدن به نتيجه ای معقول » است.


وی درباره نگرانی کشورهای جهان از غنی سازی اورانیوم در ایران گفت : « مسائل سياسی فقط يک راه حل واحد ندارند و در اين شرايط هم بايد به دنبال راه حل های ديگری بود که منافع هر دو طرف را در بر گيرد. »



  • « مسائل سياسی فقط يک راه حل واحد ندارند و در اين شرايط هم بايد به دنبال راه حل های ديگری بود که منافع هر دو طرف را در بر گيرد. »
علی لاریجانی

وی گفت جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر راه حل های پيشنهادی خود را ارائه داده است و در انتظار انجام رايزنی درباره آنها است که یکی از همین پیشنهادات به گفته او، مشارکت کشورهای ديگر در توليد سوخت اتمی در ايران است.


به گفته او اين اقدام می تواند نگرانی کشورهای ديگر را در زمينه اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی رفع کند.


او گفت ايران تا کنون در زمينه برنامه اتمی اش ده ها مساله را با آژانس حل کرده و تنها ۴ يا ۵ مساله ديگر باقی مانده که در دستور کار مذاکرات قرار دارند.


سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، اختلافات پیش آمده میان ایران و آزانس را « پديده ای طبيعی » توصیف کرد.


وی همچنین گفت که معتقد است مذاکرات او و سولانا، «باید در سطح کارشناسی انجام شود » و به همين دليل او و سولانا از معاوني ن خود خواسته اند تا ظرف مدت يک هفته با يکديگر ملاقات کنند و در خصوص جزئيات به مذاکره بنشينند.


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفت در پی اين ملاقات ها ا و تا دوهفته ديگر با خاوير سولانا بار ديگر ديدار خواهد کرد.


فشارهای فزاینده آمریکا


همزمان رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، روز شنبه، خواستار آن شد که جامعه جهانی، با تصويب قطعنامه های شديدتر در شورای امنیت و تحریم بیشتر، ايران را به کنارگذاشتن مسالمت آميز برنامه اتمی اش وادارکند.


سخنان آقای گيتس در نشست ساليانه «شانگری لا» در مورد مسايل امنيت بين المللی در سنگاپور بیان شد. در نشست های گذشته، تلاش چين برای بازسازی توان نظامی اش، مورد توجه ويژه قرار داشته است.


  • «سازمان های اطلاعاتی آمريکا اعتقاد دارند ايران، حداقل تا سال ۲۰۱۵ ميلادی، به جنگ افزار اتمی دست خواهد يافت. اگر چه برخی فکر می کنند که اين موضوع ممکن است حتی سال آينده اتفاق بيفتد.»
رابرت گيتس

به گزارش خبرگزاری ها، در اين نشست، آقای گيتس در پاسخ به اين پرسش که سازمان های اطلاعاتی آمريکا فکر می کنند چه زمان طول خواهد کشيد تا ايران سلاح اتمی توليد کند؟ گفت: «سازمان های اطلاعاتی آمريکا اعتقاد دارند ايران، حداقل تا سال ۲۰۱۵ ميلادی، به جنگ افزار اتمی دست خواهد يافت. اگر چه برخی فکر می کنند که اين موضوع ممکن است حتی سال آينده اتفاق بيفتد.»


با اين حال، رابرت گيتس تاکيد کرد که به دليل به گفته او «محرمانه بودن برنامه اتمی ايران»، آمریکا «دقیقا» نمی داند که ایران چه زمانی می تواند سلاح اتمی تولید کند.


جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها اعلام کرده که برنامه هسته ای خود را تنها با هدف دست یافتن به انرژی دنبال می کند و این فعالیت ها، یک برنامه نظامی نیست.


وزير دفاع آمريکا سپس همکاری جامعه جهانی برای اعمال فشار بر تهران از طريق تحريم های شديدتر، و در نتيجه، مواجهه ايران با چالش هايی در آينده اقتصادی اش را «اقدامی لازم و موثر» دانست.


XS
SM
MD
LG